چرا فشار مالیات فقط بر دوش حقوق بگیران است
دولت به دنبال تقویت صندوق‌های بازنشستگی است و برای این کار از سهم کارگران مایه می‌گذارد. دولت اگر سهم خود را به سازمان پرداخت کند
کد خبر: ۱۰۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵ 25 December 2021

به گزارش تابناک مازندران، عضو هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار استان مازندران گفت: دولت باید از همه‌ی گروه‌ها مالیات بگیرد. اما چون دستگاه‌های مالیاتی به درستی نظارت نمی‌کنند، دولت از آن‌هایی که باید، مالیات نمی‌گیرد.

 امیدعلی ناظری (عضو هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار استان مازندران و نماینده تشکل‌های کارگری این استان) در خصوص تصمیم دولت برای افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی گفت: دولت به دنبال تقویت صندوق‌های بازنشستگی است و برای این کار از سهم کارگران مایه می‌گذارد. دولت اگر سهم خود را به سازمان پرداخت کند، بخش زیادی از مشکل صندوق تامین اجتماعی حل می‌شود و نیاز به چنین اقداماتی نیست.

ناظری بر ضرورت حمایت دولت از کارفرمایان اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند از طریق سازکارهای مختلف به کارفرمایان خوش حساب کمک کند. دولت می‌تواند مالیاتِ مجموعه‌های تولیدی را کاهش دهد یا یارانه در اختیار آن‌ها قرار دهد. کمک به کارفرما باعث بهبود اوضاع کارگران می‌شود.

ناظری در خصوص مالیات بر دستمزد ۵میلیون تومان گفت: متاسفانه در حال حاضر دولت مالیات را صرفا از حقوق‌بگیران دریافت می‌کند. خیلی از مراکز و مشاغل آزاد مالیات پرداخت نمی‌کنند. به طور مثال بسیاری از پزشکان با وجود درآمدهای بالا مالیات پرداخت نمی‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار استان مازندران گفت: راحت‌ترین راه برای مالیات‌ستانی بستن مالیات بر درآمد کارگران و کارمندان است؛ به همین دلیل بار مالیات بیشتری بر روی دوش این گروه‌ها می‌افتد در حالیکه دولت باید از همه‌ی گروه‌ها مالیات بگیرد. دستگاه‌های مالیاتی به درستی نظارت نمی‌کنند و دولت از آن‌هایی که باید مالیات نمی‌گیرد.

ناظری در بخش دیگری از صحبتهایش به مشکلات کارگران و تضییع حقوق آن‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در این زمینه کمبود بازرس کار است. پیشنهاد ما این است که اداره کار جای خالیِ کمبود بازرسان کار را با تشکل‌های کارگری پُر کند. افزایش بازرسان کار و حضور به موقع آن‌ها در محیط‌های کاری باعث می‌شود حق کمتری از کارگران تضییع شود و همین حداقل حقوق آن‌ها نیز مورد تعرض قرار نگیرد.

وی افزود: ضمن اینکه افزایش بازرس کار باعث می‌شود تعداد بیشتری از کارگران بیمه شوند و این خود به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند و این صندوق‌ها از مسیر ورشکستگی بیرون می‌آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار