کد خبر: ۱۰۱۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ 15 December 2021

به گزارش ایرنا محمدرضا کرمی چهارشنبه در بیست و یکمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر اهواز در صحن علنی این شورا، با بیان اینکه مشکل فاصلاب اهواز به دغدغه ای برای رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور تبدیل شده است گفت: وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری جلسه ای آخرین اقدام انجام شده برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز را پیگیری و برای رفع موانع دستور لازم را صادر می کند.

وی ادامه داد: ۳۰ کیلومتر خطوط اصلی، ۷۶۰ کیلومتر خطوط فرعی و ۱۵ ایستگاه پمپاژ از جمله اقدام هایی است که باید برای تکمیل طرح فاضلاب اهواز اجرا شود.

طرح جامع فاضلاب اهواز در سال ۱۳۷۵ مصوب، در سال ۸۱ بازنگری و در سال ۱۳۹۲ آخرین بازنگری آن انجام شده است که این طرح هم اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه تاکید وزیر نیرو تکمیل تمام طرح فاضلاب اهواز است، افزود: ۲۵ درصد شبکه فاضلاب اهواز توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام می شود که با بهره برداری از این طرح ۶۶ درصد شبکه فاضلاب این شهر تکمیل می شود.

هیچ شهری به اندازه اهواز ایستگاه پمپاز فاضلاب ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: به دلیل مسطح بودن و وضعیت منحصر به فرد جغرافیایی اهواز، هم اکنون ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ برای دفع آب های سطحی و فاضلاب در اهواز ایجاد شده است که در هیچ جای کشور این تعداد ایستگاه پمپاژ در یک شهر وجود ندارد.

وی با اشاره به فرسوده بودن شبکه فاضلاب اهواز گفت: ۲۵۳ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز دارای بیشترین مشکل است که این شبکه در ۱۲۹ جبهه کاری در حال اصلاح، تعمیر و توسعه است.

وی رقم قراداد شرکت آبفا و قرارگاه خاتم الانبیا را ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال دانست و گفت: اولین دستگاه میکروتونولینگ ساخت داخل با کیفیت و سرعت بسیار خوب توسط یکی از شرکت های دانش بنیان کشور وارد اهواز شده است که به زودی سه دستگاه دیگر نیز برای سرعت بخشی به حفاری وارد این شهر می شود.

کرمی نژاد کیفیت دستگاه میکروتونلینگ ساخت داخل را قابل مقایسه با دستگاه های مشابه خارجی دانست و گفت: این دستگاه رکورد حفاری ۳۷ متر در یک روز را ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز به دلیل فرسودگی با ریزش مواجه بوده است که تمام این خطوط اصلاح و تعمیر شده است، افزود: با اقدام انجام شده وضعیت پس زدگی فاضلاب اهواز در حال حاضر قابل مقایسه با چهار ماه گذشته نیست.

تا چهار ماه پیش ۳ هزار نقطه اهواز با پس زدگی فاضلاب مواجه بود

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان، ادامه داد: چهار ماه پیش حدود سه هزار نقطه در شهر اهواز با بالازدگی فاضلاب مواجه بود که امروز شرایط بهبود یافته و معابری که با بالازدگی فاضلاب مواجه می شوند بسیار اندک شده اند.

وی دلیل بالازدگی فاضلاب اهواز را استفاده از لوله های بتنی با کیفیت پایین دانست و گفت: بخار فاضلاب موجب خوردگی لوله و ریزش شبکه فاضلاب در نقاط مختلف می شد که با اقدام انجام شده مشکل پس زدگی فاضلاب تا پایان امسال به طور کامل در اهواز برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با تاکید بر آمادگی کامل برای مقابله با دفع آب های سطحی گفت: برای اولین بار ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۸۶ پمپ موجود در اهواز به طور کامل بازسازی و آماده سازی اساسی شده اند که به طور قطع با اقدام انجام شده نباید با مشکل آب گرفتگی معابر پس از بارش باران همانند سال های گذشته داشته باشیم.

کرمی نژاد با بیان اینکه اعتبار هشت هزار میلیارد ریال برای فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده است گفت: با وجود تاکید معاون اول رییس جمهور برای واریز نیمی از این اعتبار در کوتاهترین زمان، هنوز این بودجه اختصاص داده نشده است که به دلیل اهمیت ادامه داشتن سرعت فعلی تکمیل و اصلاح شبکه فاضلاب، از اعتبار فاضلاب سایر شهرهای استان برای اهواز استفاده شده است.

سرقت ۹ هزار منهول در خوزستان

وی سرقت درپوش منهول فاضلاب را معضلی جدی در اهواز دانست و گفت: ۹ هزار درپوش منهول فاضلاب از ابتدای امسال تا کنون در خوزستان به سرقت رفته است که حدود ۶ هزار عدد از این سرقت ها در شهر اهواز اتفاق افتاده است.

کرمی نژاد ادامه داد: خرید ۱۰ هزار درپوش کامپوزیتی برای تعویض تمام درپوش های چدنی به فلزی در دستور کار است.

وی با تاکید بر اینکه دفع آب های سطحی اهواز نباید به اجرای شبکه فاضلاب محدود شود گفت: این شبکه توان دفع ۷۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز را دارد که در صورت وقوع بارش های شدید به طور قطع این شبکه دچار مشکل می شود.

کرمی نژاد با بیان اینکه توان اجرای همزمان شبکه فاضلاب و دفع آب های سطحی وجود دارد، اظهار داشت: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای فاضلاب اهواز در سفر اول رییس جمهور پیش بینی شده است و باید از این فرصت برای دفع آب های سطحی استفاده شود.

اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، جمعه پنجم شهریور امسال رییس جمهوری در نخستین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در نخستین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی، و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.

حل مشکل فاضلاب خوزستان به اولویتی برای دولت و وزارت نیرو تبدیل شده است به گونه‌ای که وزیر نیرو شنبه هر هفته با برگزاری نشستی به صورت برخط با مسوولان آب و فاضلاب خوزستان، آخرین اقدام‌های صورت گرفته را پیگیری، و دستور لازم را برای حل موانع می‌دهد.با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز شتاب گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار