همزمان با 14 آذرماه روز جهانی داوطلبی، نماد سروِ مشارکت از سوی سازمان زیباسازی و اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در بوستان شهدای مدافع حرم محله رهنان در منطقه 11 رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶ 06 December 2021

این نماد اثر استاد مرتضی نعمت‌الهی هنرمند برجسته مجسمه‌ساز بوده که به پاس تلاش‌های گسترده مردم اصفهان در امور خیر و فعالیت‌های داوطلبانه و ایجاد خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد ساخته و رونمایی شد. این مجسمه با تمثال سرو طراحی شده تا نمادی باشد از استقامت و درهم‌تنیدگی دست‌هایی که می‌سازند و مشارکت می‌کنند.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، در مراسم رونمایی از این نماد اظهار داشت: اسلام و انقلاب اسلامی واژه داوطلب را به درستی معنا و تفسیر کردند و بنیان مانایی و جاودانگی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایثار داوطلبان است.

وی افزود: این داوطلبان در عرصه‌های گوناگون ایجاد و حفظ انقلاب، جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی و در جهت حفظ کیان انقلاب در مقابله با دشمنان بیرونی حضور داشته‌اند که مدافعان حرم، مدافعان امنیت و مدافعان سلامت نمونه‌هایی از این افراد ازخودگذشته هستند.

نادرالاصلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره 25 آبان 61 و تشییع همزمان 370 شهید دفاع مقدس در شهر اصفهان گفت: ایشان در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که در آن روز تابوت شهدا از یک مسیر به سمت محل تدفین می‌رفت و از مسیر دیگری، رزمندگان داوطلب به سمت جبهه روانه می‌شدند. این رزمندگان به چشم می‌دیدند که ممکن است سرنوشت آنها نیز شهادت باشد اما با صلابت در این راه گام نهادند و کار داوطلبانه را به خوبی معنا کردند.

وی با تقدیر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و استاد نعمت‌الهی برای نمایش این ایثارگری‌ها با خلق و رونمایی از نماد سرو بیان کرد: انقلاب اسلامی نهالی کاشت که امروز آنچنان ماندگار شده که هیچ طوفانی نمی‌تواند به آن گزندی وارد کند.

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه مشارکت مردم شکل گرفته، گفت: مشارکت تنها به معنای کار خیر نیست بلکه هر اقدامی که با تکیه بر مردم شکل می‌گیرد و مردم برای به ثمر رساندن آن به متولیان کمک می‌کنند، نمادی از مشارکت است.

وی ادامه داد: امروز نه‌تنها در اصفهان و ایران بلکه در تمام دنیا به این بلوغ رسیده‌اند که اقدامات دستوری از بالا به پایین دیگر ثمری ندارد و اگر قرار باشد کار ماندگاری انجام شود باید بر پایه مشارکت عموم مردم شکل گیرد و ذی‌نفعان گوناگون در طراحی، اجرا و نظارت مشارکت جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: آثار استاد مرتضی نعمت‌الهی در مکان‌های گوناگون به چشم می‌خورد و خرسندم که نماد مشارکت به همت این هنرمند فرهیخته ساخته شد و همچنین خوشحالم که مسئولان پیشین سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همت کردند تا نام مشارکت در شهر ماندگار شود. امیدوارم تمام آثار هنری به‌زودی به عرصه عمومی شهر بیاید و اصفهان پر از المان‌ها و نمادهایی باشد که امضای هنرمندان برجسته پای آنها زده شده و مردم نیز از دیدن آنها لذت ببرند.

همچنین حجت‌الاسلام حسین محمدی امام جمعه غرب اصفهان، با بیان اینکه فعالیت‌های داوطلبانه ریشه قدرتمندی در اسلام دارد، گفت: مصادیق این کار در زندگی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به خوبی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه عاشورا مهم‌ترین مصداق اقدام داوطلبانه اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) است، افزود: در زیارت اربعین می‌خوانیم که امام حسین(ع) خون خود و عزیزان خود را داوطلبانه بذل کرد تا بشریت را از جهالت و تاریکی نجات دهد. خوشبختانه این مسیر به خصوص توسط محبان اهل‌بیت(ع) ادامه یافته و در هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم تبلور یافت و می‌بینیم که جانبازان دفاع مقدس با وجود شرایط سخت خود، هنوز دغدغه مردم را دارند.

در ادامه علی‌محمد هاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم و روز جهانی داوطلب اظهار داشت: کار در جمعیت هلال احمر داوطلب‌محور است و از مسئولان شهرداری اصفهان برای پاسداشت کار دواطلبانه و توسعه فرهنگ داوطلبی سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه از صدر اسلام افرادی در کار داوطلبانه پیش‌رو بوده‌اند، تصریح کرد: زندگی بزرگانی مانند حضرت علی(ع) سرشار از کار داوطلبانه و احسان است. در واقع، احسان با هر اقدام داوطلبانه و خدمات عام‌المنفعه و بشردوستانه‌ای که ما مسلمانان ارائه می‌کنیم همراه است.

هاشمی درباره اهمیت کار داوطلبانه بیان کرد: نخستین مزیت کار داوطلبانه به خود افراد برمی‌گردد و طبق تحقیقات، باعث کاهش بیماری‌های جسمی و روحی در افراد می‌شود. این افراد توانمند می‌شوند و اعتماد به نفس آنها افزایش می‌یابد. از همه مهم‌تر اینکه شخص با ارائه خدمات داوطلبانه احساس رضایت پیدا می‌کند و یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار نیز ارائه خدمات داوطلبانه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه ایران رتبه خوبی در ارائه خدمات داوطلبانه در دنیا دارد، خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی که خدمات داوطلبانه در دنیا ارائه می‌کند 2 درصد تولید ناخالص ملی است. ارزش اقتصادی خدمات داوطلبانه تنها در جمعیت هلال احمر کشور در سال 99 معادل یکصد میلیارد ریال بوده و این جدا از خدمات داوطلبانه خیریه‌ها، شهرداری‌ها و سایر بخش‌ها است.

وی خدمات داوطلبانه را منحصر به کمک مالی ندانست و تأکید کرد هر فرد می‌تواند با ارائه مهارت‌ها و دانسته‌های خود به دیگران کار داوطلبانه انجام دهد.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه 11 شهر اصفهان نیز در این مراسم بیان کرد: رویکرد شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره بر پایه مشارکت است که یکی از مصادیق  آن، فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی با اشاره به تأکید شهردار اصفهان بر مشارکت‌جویی افزود: شهرداری اصفهان در این دوره از ظرفیت افرادی که بر مشارکت‌جویی اثرگذار باشند استفاده خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار