مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار
ظرف یک هفته آینده افغانستان گمرک خود را در مرز یزدان برای رونق مبادلات تجاری با ایران مستقر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰ 27 November 2021
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: هفته گذشته با والی شیندن افغانستان جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد طرف افغانی گمرک خود را ظرف یک هفته آینده در مرز یزدان مستقر کند.
موهبتی افزود: با این اقدام مبادلات در آن مرز از حالت خرده فروشی به حالت ترانشیت و کامیونی تغییر می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان یزدان است گفت: در ۲ ماه گذشته بیش از ۲ هزار تن کالا به صورت خرده فروشی با افغانستان صادر کردیم و در روز‌های اخیر تمام کالا‌هایی که دپو شده بود در یزدان را صادر کردیم.
 
موهبتی با اشاره به اینکه در بازارچه مرزی میل ۷۳ واقع در شهرستان درمیان آمادگی تامین زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد بازار تخصصی سیمان را داریم گفت: کارخانه سیمان باقران قول داده با هزینه خود گمرک افغانستان در آن مرز را احداث کند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه یکی از دلایل مشکلات تجاری در مرز عدم ثبات والی ولایت فراه است که در این مدت مرتبا تغییر کرده است و والی جدید فراه یک هفته قبل منصوب شده است افزود: قرار است استاندار با هیاتی به افغانستان سفر کند و رایزنی هایی با والیان ولایت های فراه و هرات به منظور رونق مبادلات تجاری و حل مشکلات موجود داشته باشند.
موهبتی افزود: باید هزینه‌های صادرات را کاهش دهیم و برای این کار لازم است کالا‌هایی که از جنوب کشور آید از طریق دوکوهانه، کالا‌های مرکز کشور از معبر گلورده و کالا‌های شمال کشور از مرز یزدان صادر شود تا هزینه‌های صادراتی کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در دوکوهانه و گلورده زیرساخت‌ها آماده است گفت: طرف افغانستانی از ما زمان خواسته تا مجوز لازم را از دولت مرکز خود بگیرد.
موهبتی با بیان اینکه استقرار گمرک افغانستان در مرز ضروری است افزود: در این صورت مبادلات تجاری رونق خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: نیاز است نیرو‌های گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی مستقر شوند و ما حتی قول داده ایم برای تامین نیروی گمرکی به آن‌ها کمک کنیم.
موهبتی افزود: با توجه به اینکه طرف افغانی خواهان مبادلات تجاری با دلار است، یکی دیگر از مشکلات ما در بحث تجارت مرزی عدم استقرار بانک ارزی یا صرافی در مرز است که نیاز است این مشکل هم برطرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار