احمدی : قشر کم درآمد جامعه در چنین برنامه ریزی های اقتصادی ، همواره در معرض آسیب قرار دارند لذا وظیفه ما مسئولین است که ضمن اجرای یک برنامه اقتصادی برای کیفیت بخشی خدمات به عموم ، کاملا از این قشر آسیب پذیر حمایت کنیم .
کد خبر: ۱۰۰۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴ 08 November 2021
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نانوایی مانند دیگر مشاغل جایی است که برای تعدادی از افراد جویای کار شغل ایجاد می کند و به تبع این شغل کسب درآمد مد نظر است یا شغلی است که مانند دیگر مشاغل انتظار می رود برای فرد به اصطلاح "نان و آب" داشته باشد و اگر نتواند این مهم را ایجاد کند نمی توان انتظار داشت که شغلی پایدار باشد !
حکایت این روزهای نانوایی ها در کهگیلویه و بویراحمد خصوصا در شهر یاسوج مرکز استان دقیقا حال و روز شغلی است که برای شاغل "نان و آب" که ندارد خود به معزلی برای مردم و مسئولین تبدیل شده است .
متاسفانه آنگونه که شواهد نشان می دهد نانوایی ها در کهگیلویه و بویراحمد نتوانسته اند مانند دیگر استان ها از یک چهارچوب منطقی و منصفانه در همه ابعاد خصوصا بعد درآمد و هزینه پیروی کنند !
کیفیت ضعیف نان ، نبود کارگر ماهر ، نبود ماشین آلات پخت به روز ، نبود آرد با کیفیت و در کنار این ها عدم تناسب قیمت نان با هزینه ها همه دست به دست هم داده اند تا بازار نان نه برای پخت کننده صرفی داشته باشد و نه برای مصرف کنند موجب رضایت !
این روزها صنف نانوایی در شهر یاسوج خبرساز شده است ! بسیاری از نانوایی ها در بیشتر روزهای غیر تعطیل ، تعطیل هستند ! اما چرا ؟
عمده مشکلات به چند موضوع مربوط است :
برخی ناوایی ها از عدم توزیع متناسب آرد سخن می گویند به این معنی که درتوزیع آرد عدالت نسبی است یعنی همه نانوایی ها به یک تعداد سهمیه دارند در حالی که برخی نانوایی ها به دلایل مختلف مشتری چندانی ندارند و آرد سهمیه ای آن ها می تواند به دلیل عدم مشتری کافی روی دست نانوا بماند و یا سر از بازار آزاد یا عرضه خارج از شبکه در بیاورد ! در طرف دیگر نانوایی های دیگر به دلیل مشتری زیاد (دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله تراکم جمعیتی پیرامون نانوایی) معمولا روزهایی از هفته را به دلیل نبود آرد کافی تعطیل هستند !
یکی دیگر از مشکلات که گفته می شود مهمترین مشکل این روزهای نانوایی های شهر یاسوج است ، مربوط به عدم تناسب هزینه و درآمد یک نانوایی است و گفته می شود قیمت نان در شهری مانند یاسوج بسیار پایین تر از دیگر شهرها در استان های همجوار است .
در این خصوص برخی منتقدین مطرح می کنند که ساختار پخت ، کیفیت ، تهیه و توزیع نان در استان هایی که اقدام به گران کردن نان متناسب با موضوع سود و زیان در کسب می کنند با همین شاخص ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج متفاوت است و به قول معروف شما اگر در شیراز نان را با قیمت بالا می خرید اما نان با کیفیت به دست شما داده می شود ولی در یاسوج چنین وضعی در بازار نان وجود ندارد و دلیلی برای افزایش قیمت نان نمی بینید !
شکی نیست هیچ نانوایی نمی خواهد که منبع درآمد خود را از دست بدهد اما متاسفانه راه کسب درآمد در نانوایی ها به بیراهه رفته است ! در کنار همه این مشکلات می بینیم که آردهای سهمیه ای نانوایی ها سر از بازار آزاد در می آورد و در این بازار به فروش می رسد که عمده ی دلیل این کار صرفه فروش آزاد در بازار نسبت به پخت نان آن است !
بنابراین به نظر می رسد تنها راه حل مشکل نانوایی ها نظام مند کردن همه شاخص های پخت از توزیع آرد تا کیفت و واقعی کردن قیمت نان است .
افزایش قیمت نان بی شک اتفاق خواهد افتاد چرا که کاملا مشهود است یک نانوایی به آن سود لازم برای سر پا نگه داشتن محل کسب خود نرسیده است و حتما این اتفاق خواهد افتاد .
برخی بر این عقیده هستند با توجه به حساسیت تامین نان به عنوان قوت غالب در میان مردم ، باید تحت هر شرایطی نان بدون دغدغه در بازار باشد یا به عبارتی بودن نان حتی با قیمت گران بهتر از کمبود آن در بازار است !
مطمئنا راهی به جز افزایش قیمت نان وجود ندارد اما در این بین افراد و اقشار آسیب پذیر جامعه باید چه کنند ؟ چه کسی باید به وضعیت آن ها رسیدگی کند ؟
در شهرهایی مانند یاسوج افزایش قیمت نان برای بسیاری از مردم چندان سخت نیست اما هستند افرادی که برای تامین نان با همین قیمت ها هم مشکل دارند و حتی شنیده شده که برخی افراد کارت یارانه خود را به نانوا می دهند که همیشه گرو دریافت نان باشد !
فرماندار بویراحمد در خصوص مشکلات نان ضمن تایید برخی مشکلات بازار آن در یاسوج به تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، گفت : مشکلات بازار نان در یاسوج وجود دارد و دستگاه های متولی هم دعوت و طی چندین جلسه موضوع مورد بررسی قرار گرفت .
مجید احمدی افزود : در جلسات متعدد همه موضوعات مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ برخی داده ها باید شرایط فعالیت منصفانه برای نانوایی ها و مردم به عنوان مشتری دائمی مورد نظر باشد .
احمدی ادامه داد : استاندار شخصا خواستار توجه به موضوع نان شده است و در این زمینه تاکید داشته است که مشکلات و درخواست های صنف نانوایی و مردم به عنوان مصرف کننده کاملا لحاظ شود .
وی گفت : با تاکید استاندار قرار بر شناسایی افرادی که برای تهیه نان مشکلات مالی دارند (به عنوان مثال کسانی که کارت یارانه خود را گرو خرید نان می گذارند) گذاشته شده است و در این زمینه کمک به این افراد در دستور کار قرار گرفته است و حتما اجازه نمی دهیم این افراد دغدغه تهیه نان داشته باشند.
احمدی ادامه داد : قشر کم درآمد جامعه در چنین برنامه ریزی های اقتصادی ، همواره در معرض آسیب قرار دارند لذا وظیفه ما مسئولین است که ضمن اجرای یک برنامه اقتصادی برای کیفیت بخشی خدمات به عموم ، کاملا از این قشر آسیب پذیر حمایت کنیم .
وی گفت : آخرین برنامه ریزی های مسئولین استان در خصوص نان بر این اساس است که هم نانوایی ها انگیزه پخت نان را داشته باشند و هم مصرف کنندگان احساس کنند که اگر پولی برای نان می پردازند به هدر نرفته است و در کنار این کیفیت بخشی به بازار نان ، اقشار آسیب پذیر هم دغدغه تهیه نان را نداشته باشند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار