رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۲۰۲ هزار تن نهاده با نرخ مصوب دولتی بین فعالان صنعت دام و طیور استان توزیع شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 02 November 2021

 فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست کمیته توزیع ۲۰۲ هزار تن نهاده دولتی بین دامداران قزویننظارت بر فرآیند عرضه و توزیع مایحتاج عمومی و کالا‌های اساسی گفت: درصد خطای توزیع نهاده در استان بسیار پایین می‌باشد که این مهم مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: برای توزیع نهاده‌ها با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان سازوکاری تعریف شده که ۲ سال است با آن اقدام کرده و سامانه‌ای به نام بازارگاه تمام گاوداری‌ها و مرغداری‌ها را پوشش می‌دهد و جهاد کشاورزی تنها وظیفه ارزیابی و نظارت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: قیمت سبوس دامی کیلویی هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است و اگر قیمت سبوس افزایش پیدا کند، قیمت شیر خام و لبنیات نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: ما در ماه گذشته بخاطر کمبود سبوس از استان البرز ۲ هزار تن سبوس ۱۴۰۰ تومانی وارد کردیم.

خمسه خاطرنشان کرد: تا سال گذشته ۸۵ هزار راس دام سنگین برای استان قزوین در سامانه نهاده‌ها ثبت شده بود که به آن اعتراض و مسئولان مرکز را قانع کردیم که تعداد دام سنگین ما بیش از این است و تعهد داده ایم که ۱۳۵ هزار راس را ثبت و ضبط کرده و میزان ورودی نهاده به استان قزوین را افزایش دهیم.

وی افزود: امسال با توجه به خشکسالی برای تامین نهاده‌های دامداری‌های سنتی با چالش روبه رو هستیم.

خمسه تصریح کرد: البته در این خصوص موفق شدیم قزوین را جزو استان‌های با بحران خشکسالی معرفی کرده و مقدار قابل توجه نهاده‌های خامی تامین کنیم با این وجود در این خصوص نیازمند تخصیص نهاده بیشتر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که در زمینه توزیع نهاده به خوبی وارد عمل شده و توزیع نهاده را از انحصاری بودن درآورده و اتحادیه خوراک دام برای حمایت از دامداران سنتی شکل گرفته است.

وی افزود: در استان ۲۱ کارخانه خواک دام را به صورت اتحادیه تجمیع کردیم تا مشکل نهاده حل شود.

خمسه در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت: ما علاوه بر افزایش میزان جوجه ریزی، به اندازه کافی هم نهاده به مرغداران تحویل داده ایم.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی از مرحله جوجه ریزی تا کشتارگاه را زیر نظر دارد، اما درباره توزیع مرغ در بازار، دامپزشکی و صمت دخیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های رصد محموله‌های مرغ کشتار شده، برای کشتارگاه‌ها هزینه بر است و آنها‌ها زیر بار هزینه‌های پست نمی‌روند.

وی افزود: در ۱۰ روز قبل روزانه ۱۲۰ تن مرغ در استان قزوین توزیع شده است، اما همچنان با کمبود مرغ در بازار روبه رو هستیم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، ماشین‌های حمل مرغ متولی ندارند و هر ماشین جداگانه مجوز می‌گیرد و باید پخش مرغ را شرکتی کرد.

 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار