به استناد آمار سازمان پزشكي قانوني در سال 1393 ، 27.5 درصد از تلفات جاده اي استان خراسان رضوي مربوط به راكبان موتورسيكلت بوده است .
کد خبر: ۱۰۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 25 September 2015
مهندس نصير برادران رحمانيان رئيس اداره ايمني و ترافيك  اداره كل حمل و نقل و پايانه ها  ضمن بيان اين مطلب افزود:  موتورسواران به دليل  نوع برخورد در تصادفات ، فقدان كابين و حفاظ مناسب ، ضربه مستقيم پس از حادثه و ... بسيار آسيب پذير بوده و از سهم نسبتا بالائي از صدمات و تلفات رانندگي در بين ساير گروههاي كاربران جاده اي برخوردار است . بر اين اساس داشتن برنامه اي جامع و برنامه ريزي منظم و مداوم جهت اجراي اقدامات پيشگيرانه بسيار ضروري و اجتناب ناپذير است .

وي خاطر نشان كرد : متاسفانه استان خراسان رضوي با  7/9  درصد جزء هفت استاني است كه 50 درصد تلفات موتورسواران كشور را به خود اختصاص مي دهند و داراي بيشترين سهم  تلفات استاني مي باشد .

در سال 1393 در استان خراسان رضوي ، تعداد 218 نفر به عنوان راكب و يا سرنشين موتورسيكلت در تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند كه معادل 27.5 درصد از كل تلفات جاده اي استان مي باشد و از اين حيث پنجمين استان داراي بيشترين درصد تلفات موتورسواران مي باشد .

وي درخصوص وضعيت كشوري گفت : در سال 93 از مجموع 12203 نفر كل تلفات در راههاي برون شهري و روستائي كشور ، تعداد 2259 نفر معادل 18.5 درصد مربوط به موتورسواران بوده است كه متاسفانه سهم نسبتا بالائي در ميان كاربران جاده اي است .

برادران رحمانيان درخصوص وضعيت ايمني تردد موتورسواران در سال 94 بيان نمود : در استان خراسان رضوي در سه ماهه اول سالجاري ، 29 درصد از كل تلفات تصادفات جاده اي را موتورسواران تشكيل مي دهند اين در حالي است كه در مدت مشابه سال 93 ، 22 درصد از كل تلفات مربوط به اين گروه از كاربران راه بوده است  .

رئيس اداره ايمني و ترافيك با بيان اينكه رشد 7 درصدي در سهم تلفات موتورسواران در استان در مقايسه با سال گذشته نگران كننده است ، مهمترين علل بروز اين گونه حوادث را عبور از مسيرهاي غير مجاز ، انجام رفتارهاي غير ايمن و نقص سيستم روشنائي موتور در شب دانست و تاكيد كرد ضربه به سر عامل بيش از 60 درصدفوت  اين گروه در تصادفات جاده اي مي باشد .

وي در ادامه با اشاره به اينكه 74 درصد موتوسواران فوت شده در تصادفات را گروههاي با سطح تحصيلات كم ( بيسواد ، ابتدائي ) تشكيل مي دهند ،  تمركز و بازبيني در روش هاي اجرائي ارتقاي ايمني اين گروه آسيب پذير را امري بسيار ضروري دانست و افزود  اداره كل حمل و نقل و پايانه ها در اين راستا اقداماتي از قبيل  تهيه كليپ ها و تيزرهاي آموزشي جهت پخش از سيماي استان ، چاپ و توزيع بروشورهاي آموزشي ، نصب بيلبورد هاي جاده اي و همچنين برگزاري دوره هاي آموزش اجباري با هدف افزايش آگاهي موتورسواران از مخاطرات عبور و مرور در راهها و ارتقاي فرهنگ ايمني و رفتار رانندگي  را به مرحله اجرا گذاشته است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار