استاندار قزوین گفت: امروز برخی افراد با تحویل گرفتن مستقیم شانه تخم مرغ از مرغداری‌ها این شانه‌ها را با نرخ مصوب ولی بدون تاریخ تولید و انقضا به مردم عرضه می‌کنند که باید جلوی عرضه تخم‌ مرغ‌های بدون تاریخ مصرف در بازار گرفته شود.
کد خبر: ۹۹۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷ 06 October 2021

به گزارش تابناک قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین به مناسبت روز ملی فراررسیدن روز ملی دامپزشکی عصر امروز با مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان قزوین دیدار کرد.

استاندار قزوین در این دیدار با اشاره به نقش مهم دامپزشکی در مقابله با بیماری‌های فصلی دام و طیور گفت: با توجه به آغاز فصل سرد و خطر شیوع بیماری‌های نظیر آنفلوانزای مرغی و خوکی باید سازمان دامپزشکی ضمن سرکشی به همه دامداری‌ها اعم از مرغداری و گاوداری آمادگی کامل برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام داشته باشد.

هدایت‌الله جمالی‌پور اضافه کرد: در یک سال اخیر که در حوزه تأمین ارز نهاده‌های دامی برای جوجه‌ریزی در حوزه تولید مرغ مشکلاتی داشتیم، سازمان دامپزشکی به سرعت میدانی وارد عمل شد و امروز هم باید این حضور میدانی تقویت شود تا شاهد شکل‌گیری بحران‌های جدیدی در این حوزه نباشیم.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان ما به دنبال تولید نهاده‌های دامی استاندارد هستند که سازمان دامپزشکی باید به سرعت میزان توانمندی‌ها آنها را بررسی کرده و در مورد استعلام‌های آنها نظر دهد تا شاهد فرار سرمایه‌گذار از این حوزه حساس نباشیم؛ چرا که هر چقدر به تولید نهاده و غذای دام کمک کنیم، جلوی خروج ارز از کشور و متلاطم شدن بازار مرغ و گوشت را گرفته‌ایم.

لزوم نظارت جدی دامپزشکی بر عرضه تخم مرغ در استان قزوین

رئیس ستاد تنظیم بازار استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم نظارت جدی دامپزشکی بر عرضه تخم مرغ در استان قزوین تأکید کرد و گفت: امروز برخی افراد با تحویل گرفتن مستقیم شانه تخم مرغ از مرغداری‌ها این شانه‌ها را با نرخ مصوب ولی بدون تاریخ تولید و انقضا به مردم عرضه می‌کنند که باید جلوی عرضه تخم‌ مرغ‌های بدون تاریخ مصرف گرفته شود.

جمالی‌پور با اشاره به بهانه‌جویی برخی واحدهای پرورش مرغ تخمگذار برای درج نکردن تاریخ روی تخم‌مرغ‌های تولیدشده افزود: درج تاریخ روی تخم مرغ بار مالی چندانی برای تولیدکننده ندارد و عرضه چنین تخم مرغ‌هایی در بازار تخلف است و با متخلفان اعم از تولیدکننده، عمده‌فروش و فروشنده خرد برخورد قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: در ضمن سازمان دامپزشکی باید درباره نظارت بر نوع نهاده‌های مصرفی در مرغداری‌ها نظارت کند؛ چرا که تفاوت کیفی نهاده‌های طیور در برخی مرغداری‌ها و واحدهای پرورش مرغ تخمگذار سبب تفاوت کیفیت در اندازه و وزن تخم‌ مرغ‌های تولیدی‌ شده که این موضوع هم پذیرفته شده نیست و اگر نهاده استاندارد نباشد، باید با نهاده باکیفیت جایگزین شود.

معضل اختلاف قیمت تخم مرغ بین تهران و قزوین

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین هم در این دیدار با اشاره به تولید روزانه 200 تا 250 تن تخم مرغ در استان قزوین گفت: با توجه به اینکه استان قزوین 4 تا 5 برابر نیاز هم‌استانی‌ها تخم مرغ تولید می‌کند، بنابراین امروز معضل ما در حوزه تخم مرغ نظارت بر نحوه خروج تخم مرغ از استان قزوین است که نباید بیشتر از سهمیه تعیین‌شده باشد.

حمید زینالی اضافه کرد: به هر حال اختلاف قیمت تخم مرغ بین استان‌های همجوار با قزوین به ویژه بین تهران و قزوین سبب شده که بسیاری از تولیدکنندگان تمایل داشته باشند تخم مرغ خود را به پایتخت بفرستند که اگر این کار قاعده‌مند نباشد، تخم مرغ‌های بی‌کیفیت در درون استان عرضه شده و تخم‌ مرغ‌های باکیفیت با بسته‌بندی لاکچری در تهران فروخته می‌شود.

نظارت هوشمند بر توزیع تخم مرغ جایگزین نظارت میدانی شود

عضو ستاد تنظیم بازار استان قزوین ادامه داد: برای مقابله با این مشکل در روزهای پایانی سال گذشته گشت‌های مشترکی با حضور پلیس، دامپزشکی و جهادکشاورزی تشکیل شد که بر عملکرد مرغداری‌ها شبانه‌روز نظارت می‌کرد؛ اما باید نظارت هوشمند جایگزین نظارت میدانی شود تا بتوان تخم مرغ‌های تولیدشده را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده مورد رصد و پایش قرار داد.

وی یادآور شد: می‌توان با درج لیبل‌های هولوگرام‌دار بر شانه‌های تخم‌مرغ سلفون دار این محصول را از تولید در مرغداری تا عرضه در فروشگاه رصد کرد و همچنین از این طریق گران‌فروشان را به راحتی شناسایی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار