رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:بر خلاف تصور برخی، هیچ گونه حمایتی از شلتوک کاران از سوی این سازمان در تابستان امسال انجام نشده و آنان بدون اجازه ما اقدام به کشت شلتوک کردند.
کد خبر: ۹۸۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶ 23 July 2021

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:بر خلاف تصور برخی، هیچ گونه حمایتی از شلتوک کاران از سوی این سازمان در تابستان امسال انجام نشده و آنان بدون اجازه ما اقدام به کشت شلتوک کردند.

خدارحم امیری زاده افزود: جهادکشاورزی سوخت و نهاده کشاورزی در اختیار شالیکاران قرار نداده و حتی قدمی برای بیمه کردن محصول آنان که هم اکنون در معرض خطر قطع آب نیز قرار دارند بر نداشته است.

وی گفت:برخی کشاورزان شالی کار خوزستانی امسال برخلاف مصوبه ستاد خشکسالی استان بخشی از اراضی خود را به کشت شلتوک اختصاص دادند و ما هم تلاش کردیم در حد توان آنان را از کشت برنج منصرف کنیم.

امیری زاده افزود:نشست‌های متعددی برگزار و آموزش های لازم به کشاورزان ارائه شد ضمن آنکه با بزرگان و ریش سفیدان نشست هایی در خصوص کشت نکردن شلتوک برگزار شد ولی آنچه اتفاق افتاد مورد رضایت ما نبود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اعلام آمار کشت شلتوک در تابستان امسال از سوی سازمان آب و برق خوزستان به میزان ۹۰ هزار هکتار را نادرست بیان کرد و افزود: امسال بر خلاف خواست جهادکشاورزی ، حدود ۶۵هزار هکتار شلتوک به صورت غیرمجاز کشت شده است.

وی با انتقاد از کسانی که جهادکشاورزی استان را مقصر اصلی در کشت برنج در تابستان امسال قلمداد کرده اند گفت:جهادکشاورزی هیچ گونه اهرم اجرایی برای ممانعت از کشت غیرمجاز در دست ندارد و فقط می تواند به کشاورزی پیشنهاد الگوی کشت را بدهد و آنان نیز الزامی به انجام آن نیز ندارند.

وی گفت: جهادکشاورزی همواره مدافع کشاورز و تولیدکننده بوده ولی درقضیه کشت غیرمجاز برنج از کشاورزان حمایت نکرد و تاکنون هیچ گونه نهاده‌ای در اختیار آنان قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: در ۲ سال اخیر که مجوز کشت شلتوک به کشاورزان داده شد حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع استان به کشت این محصول اختصاص یافت ولی آنچه امسال اتفاق افتاده کشت حدود ۶۵هزار هکتاری شلتوک است.

کارشناسان بخش آب سازمان آب و برق خوزستان کشت برنج در خوزستان را با توجه به آب بر بودن این محصول ، تبخیر زیاد و بازدهی کم ، منطقی و به مصلحت نمی‌دانند و کشت این محصول را در مناطقی از گیلان و مازندران که بالای یک هزار میلیمتر بارندگی در سال دارند مجاز و اقتصادی تلقی می کنند.

اجرایی شدن الگوی کشت در ۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:درتابستان امسال ۲۰هزار هکتار از ارازی کشاورزی این استان مطابق با الگوی پیشنهادی جهاد کشاورزی زیرکشت رفت.

وی افزود:برنامه کشت تابستانه امسال به علت تنش آبی و کمبود آب ناشی از خشکسالی و کاهش نزولات جوی ، ۸۸هزارهکتار تعریف شد ولی برای مصرف بهینه آب الگوی کشت تابستانه برای محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند به کشاورزان پیشنهاد شد.

وی گفت:تابستان امسال ۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت محصولاتی نظیر کنجد ، لوبیا ، شبدر، ماش و برخی محصولات کم آب رفت ولی انتظار داشتیم ولی انتظارداشتیم بیشتر کشاورزان به الگوی کشت پیشنهادی ما به علت کمبود آب تمکین کنند ولی به هر دلیل عملی نشد.

تابستان پارسال حدود ۳۵۰هزار هکتار برای خوزستان تعریف شد ولی اردیبهشت ماه امسال برابر مصوبه ستاد خشکسالی استان ، این میزان به یک چهارم کاهش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار