در دانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین‌بار در کشور، آزمایشگاه میکرو– نانو حباب با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و با مشارکت شرکت رویشی دانش بنیان "دانتک" در مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۸۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶ 20 July 2021

برای نخستین‌بار در کشور، آزمایشگاه میکرو نانو حباب با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و با مشارکت شرکت رویشی دانش بنیان "دانتک" در مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و راه اندازی شد.

این واحد فناور با ایده‌محوری استفاده از تولید انبوه حباب‌های ریز در مقیاس صنعتی، به صنایع مختلف از جمله نفت وگاز، پتروشیمی، صنایع غذایی،کشاورزی، معدن، فرآیند و مهندسی شیمی، نساجی، و شیلات خدمات فنی و تخصصی ارائه می‌کند.

عضو هیئت علمی واحد فناور  دانتک و مؤسس این آزمایشگاه با اعلام این خبر گفت: انجام تحقیقات کاربردی و بین رشته‌ای بر مبنای فناوری میکرو- نانو حباب از مهم‌ترین اهداف ایجاد این آزمایشگاه است. 

احمدرضا زمانی افزود: این آزمایشگاه می‌تواند در چندین پایلوت تخصصی کلیه فرآیندهای هوادهی، اختلاط، اکسیژن دهی مافوق اشباع، گندزدایی، تزریق و انحلال گاز در سیال، تزریق نانو‌‌ازن، شناورسازی، اکسیداسیون پیشرفته و... را بر مبنای فناوری نانو حباب مورد آزمایش قرار دهد. 

وی با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف درتولید میکرو- نانو حباب در این آزمایشگاه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های متداول تولید نانو حباب از طریق پمپ ورتکس دوفازی است.

زمانی با بیان اینکه کلیه تجهیزات و پایلوت‌های این آزمایشگاه با تکیه بر توانمندی محققان دانشگاهی و دانش داخلی ساخته شده است، اضافه کرد: تمامی پمپ‌های ورتکس دو فازی  این آزمایشگاه دارای گواهی استاندارد از ستاد نانو کشور است.

وی به طراحی این تجهیزات در چهار ظرفیت مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: محدوده قطر حباب‌های تولیدی در این آزمایشگاه در پایلوت‌های یاد شده قابل تنظیم بوده و براساس گواهیDLS  حباب‌های ریز مقیاس در محدوده کمتر از  200 نانومتر تولید می‌شود. از دیگر خدمات این آزمایشگاه انتقال سیالات دو فازی، انتقال سیال در نزدیکی نقطه بخار اشباع، پدیده اختلاط و همگن سازی دو سیال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار