رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۱۵ هزار هکتار از باغات استان در معرض خشکسالی هستند که پنج هزار هکتار مشکل شدید دارند و مردم با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌کنند.
کد خبر: ۹۷۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ 15 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «نوربخش حاتمی» افزود: عمده محصولات باغات ما به خصوص در مناطق اورامانات از چشمه‌ها و قنوات مشروب می‌شوند در حالی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد چشمه‌ها به خصوص در پاوه و جوانرود یا خشک شده‌اند و یا مقدار آبشان قابل بهره‌برداری نیست.

او کم آبی منطقه ریجاب و آسیب به باغات این منطقه به خصوص زیتون را دیگر نمونه خسارت خشکسالی عنوان کرد.

تا ۹۰ درصد محصولات دیم از خشکسالی آسیب دیده‌اند

حاتمی در ادامه به خسارت خشکسالی به محصولات دیم نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد محصولات زیر کشت ما دیم هستند لذا خشکسالی بیشترین آسیب را به این بخش زده است.

او گفت: در محصولاتی مانند گندم، جو و غلات به شدت کاهش محصولات داشته‌ایم به گونه‌ای که محصولات دیم مناطق گرمسیری را به طور کامل از دست داده‌ایم.

وی همچنین خسارت محصولات دیم در مناطق معتدل استان را بین ۳۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد.

سرمازدگی، پراکنش نامناسب بارندگی و از دست رفتن ۱۰۰ هزار تن علوفه مراتع

مشکل سرمازدگی محصولات آبی دیگر موضوعی بود که این مقام مسوول به آن اشاره کرد و بیان داشت: سرمازدگی فروردین ماه خسارت زیادی به محصولات آبی ما وارد کرده است.

حاتمی ادامه داد: جدای از کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی بارندگی در استان، پراکنش نامناسب بارندگی دیگر مشکل ما بود و در مجموع می‌توان گفت بعد از فرودین ماه بارندگی موثری در سطح استان نداشتیم.

وی یکی دیگر از اثراث منفی خشکسالی امسال را از دست رفتن ۱۰۰ هزار تن علوفه مراتع استان اعلام کرد و افزود: به همین دلیل در تامین علوفه دامداران مشکل داریم و عشایر ما علاوه بر مشکل علوفه حتی مشکل تامین آب شرب نیز دارند.

کاهش ۳۴درصدی بارش‌ها در استان

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه امسال با کاهش ۳۴ درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است و آخرین بارش موثر استان کرمانشاه مربوط به اسفند ماه سال ۹۹ می‌باشد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی استان، بهار امسال کم باران‌ترین بهار در ۷۰ سال گذشته کرمانشاه بود و کاهش بارش‌ها در نهایت منجر به کاهش ۶۰ درصدی روان آب‌ها و کاهش ۷۰ درصدی آب چشمه‌ها در کرمانشاه شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده میزان آب‌های زیر زمینی استان نیز با کاهش ۳۰ درصدی روبه رو هستند.

بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی آب منطقه‌ای سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می‌شود، که به معنی ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

در نتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از سطح کل دشت‌ها را در بر می‌گیرند؛ ممنوع است.

در استان کرمانشاه حدود ۱۷ هزار حلقه چاه وجود دارد که پنج هزار حلقه آن غیرمجاز است؛ نه تنها هیچ محاسبه دقیقی از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز وجود ندارد که هنوز هم کنتور هوشمند بر روی بسیاری از چاه‌های مجاز نصب نشده و همین موضوع امکان تخلف و اضافه برداشت را برای کشاورزان متخلف آسان کرده است.

این استان در مجموع هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه دارد که ۲۰۰ کیلومتر آن در داخل شهر‌های استان است.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیاز‌های غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیاز‌های کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوری که ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار