نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و تجهیزات خود مرز‌ها را به صورت کامل پایش می‌کند.
کد خبر: ۹۷۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ 13 July 2021

به گزارش تابناک سمنان شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه امسال بود که دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه نگاه یک درباره تامین امنیت آب‌های سرزمینی و ماموریت‌های این نیرو گفت: اقدامات تروریستی نیابتی در دریای سرخ انجام می‌شود و کشور‌هایی که نمی‌توانند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند به واسطه دیگران تلاش می‌کنند به کشتی‌های نفتکش ایران در این منطقه آسیب برسانند. در دریای سرخ و شمال اقیانوس هند نفتکش‌های ایران به وسیله ناوگان نیروی دریایی کشورمان اسکورت دو سویه می‌شود و در رفت و برگشت کشتی‌های تجاری ایران را اسکورت می‌کنیم تا به نقطه امن برسند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

وی ادامه داد: جوانان مؤمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال تحریم‌های نظامی پای کار آمدند و همه دیدند هفت روز پس از آغاز جنگ تحمیلی نیروی دریایی عراق از بین رفت. این جوانان در جهاد‌های خودکفایی که به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شد، کار ساخت قطعات بسیار پیچیده را انجام دادند. اکنون ناوشکن‌های شهیدان «نقدی» و «بایندر» که ۶۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، سه چهار ماه در پنج هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرز‌ها نفتکش‌های ایران را اسکورت می‌کنند که این نشان‌دهنده توانمندی و دانش جوانان مؤمن نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این سخنان به توان نیروی دریایی ارتش در حفظ و حراست از آب‌های سرزمینی و همچنین تسلیحات و تجهیزات به روز اشاره دارد. در این گزارش گوشه‌ای از این تجهیزات را بررسی می‌کنیم.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی تجهیزات محور با استفاده از تجهیزات و ناوگان متنوع خود توانسته است علاوه بر حفظ و حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان در حوزه‌های گوناگون نیز دستاوردهای متعددی داشته باشد. 

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

ناوگان سطحی و زیرسطحی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نیرو‌های قدیمی و با سابقه بسیار بالا در کشورمان محسوب می‌شود که در تاریخ خود عملیات‌های پر غرور و موفقی را دارد. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این عملیات‌ها با استفاده از تجهیزات کاملا خارجی انجام می‌شد که به پشتیبانی مستمر مستشاران خارجی نیاز داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال تحریم‌های گوناگون علیه کشورمان و همچنین خروج مستشاران خارجی محققان ایرانی وارد عمل شدند تا هر آنچه نیاز دارند را خودشان تامین کنند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

حوزه سطحی و زیرسطحی‌ها نیز از این جمله هستند، نیرو‌های مسلح کشورمان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی وارد ساخت ناوگان شد. ناوشکن جماران در کلاس موج نخستین شناور سطحی نیمه شنگین ساخت ایران است که در سال ۱۳۸۸ وارد ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش شد و تاکنون هم مشغول اجرای عملیات است. نیرو‌های مسلح ایران که حالا توانسته بودند دانش طراحی و ساخت ناوشکن‌ها را بومی کنند از آن سال تاکنون دستاورد‌های مهمی در عرصه ناوشکن‌ها داشته اند که عبارتند از؛ ناوشکن‌های سهند، دماوند ۱ و چند هفته پیش نیز دنا به ناوگان نداجا افزوده شد.

حوزه ناوچه‌های موشک انداز نیز ناوچه‌های کلاس کمان از دیگر دستاورد‌های بومی نیروی دریایی ارتش است که نقش مهمی در حوزه پایش آب‌های سرزمینی کشورمان ایفا می‌کند و می‌تواند امنیت کشورمان را در این حوزه تامین کند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

نقش ناوگان سطحی جایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که می‌تواند علاوه بر پایش آب‌های سرزمینی کشورمان در ماموریت‌های بین المللی نیز حضور پیدا کند. به نظر می‌رسد که با توجه به بومی شدن این دانش در سال‌های بعد شاهد دستاورد‌های متنوع‌تری در این زمینه باشیم.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

ناوگان زیرسطحی

در حوزه زیرسطحی‌ها نیز کشورمان تا پیش از دهه ۷۰ شمسی یا ۹۰ میلادی هیچ زیرسطحی در اختیار نداشت و پس از توافق با شوروی سابق توانست تا سه فروند زیردریایی کیلو کلاس را از این کشور خریداری کند. اما تنها خرید زیرسطحی کافی نبود بلکه باید اورهال و بازآماد آن نیز انجام می‌شد. کشور سازنده این زیرسطحی‌ها خدمات مناسبی در حوزه اورهال این تجهیزات ارائه نکرد و متخصصان کشورمان توانستند این کار را در داخل انجام دهند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

در حوزه خرید زیرسطحی نیز زیرسطحی‌های کلاس  غدیر و کلاس فاتح نیز دستاورد‌های بعدی کشورمان در این حوزه به شمار می‌رود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ساخت این دو کلاس از زیرسطحی‌ها توانست در حوزه ساخت زیرسطحی‌ها خودکفا شده و با تولید انبوه آن‌ها گام مهمی در راستای خودکفایی بردارد. البته زیرسطحی تر السابحات نیز دیگر دستاورد دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای یگان‌های تکاوری است.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

پهپادهای نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش همچون سایر بخش‌های نظامی کشورمان در عرصه پرنده‌های بدون سرنشین و پهپاد‌ها وارد شده و توانسته دستاورد‌های متفاوتی را داشته باشد. یکی از دستاورد‌ها پهپاد عمودپرواز پلیکان و دیگری هم پهپاد سیمرغ دریاپایه است. این پهپاد‌ها می‌توانند علاوه بر تسهیل رصد و پایش آب‌های سرزمینی نقش مهمی هم در حوزه ماموریت‌های بین المللی نیروی دریایی ارتش ایفا کنند. نقشی که در سال‌های اخیر با ساخت ناوبندر مکران نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

موشک‌های کروز و اژدر

حوزه آفند در کنار حوزه پدافند اهمیت بسیاری دارد و همواره باید برای ارتقای آن تلاش کرد. حوزه‌ای که اصلی‌ترین ابزار آن را می‌توان استفاده از موشک‌ها و اژدر‌های متفاوت دانست. صنایع دفاعی کشورمان در سال‌های اخیر به ویژه دهه ۹۰ با توجه به پیشرفت‌های بسیار تسلیحاتی در جهان همپای سایر کشور‌ها دستاورد‌های خوبی در حوزه کروز‌ها داشته اند. از کروز‌هایی با برد ۵۰ کیلومتر تا یک هزار کیلومتر که همه و همه بومی و ساخت داخل هستند.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

موشک‌های کروز دریایی نور، رعد، قادر، نصر و موشک کروز دریایی ابومهدی و بسیاری دیگر از آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح در حوزه کروزهای دریایی هستند. 

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

یگان بالگردی و هوادریا

هوادریا یا هواپیمایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با دارا بودن چندین فروند بالگرد و هواپیما‌های سبک مسئولیت مأموریت‌های هوایی نیروی دریایی ارتش را بر عهده دارد. این یگان برای انجام وظایف و مأموریت‌های متنوع از جمله اجرای عملیات ضددریایی، عملیات ضدسطحی، ترابری، هجومی، ترابری‌های عمومی، تجسس و نجات، گشت‌های دریایی و سایر مأموریت‌های مرتبط با پشتیبانی هوایی تشکیل شده است.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

یگان هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن انواع هواناوها، بالگرد‌ها و هواپیما‌هایی همچون «سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، «سیکورسکی اس‌اچ-۳»، «بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲»، «هواپیمای فوکر ۲۷»، «داسو فالکون ۲۰» و «بالگرد ۲۰۶» مقتدرانه در تأمین امنیت نظامی کشورمان به ایفای نقش پرداخته و همچنان هم می‌پردازد و اسکادران هوادریای کشورمان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مختلف این یگان برعهده دارند؛ لذا در ادامه درباره امکانات و قابلیت‌های این بالگرد‌ها و هواپیما‌ها توضیحاتی ارائه شده است.

مردان سفیدپوش ارتش چگونه دریا‌ها را ایمن کرده اند؟ + تصاویر

بالگردهای سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون، سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی، بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲ و همچنین هواپیماهای فوکر ۲۷ فرندشیپ، جت فالکون ۲۰ و ایر کماندر از مهم‌ـرین تجهیزات پروازی این یگان هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار