مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: روز‌های گرد و غباری در استان نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹ 23 April 2021

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: سازمان محیط زیست به عنوان دبیر خانه کمیته ملی مقابله با ریزگرد‌ها وظیفه نظارت بر کانون‌های گرد و غبار را به عهده دارد.

او با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی استان اقدام به شناسایی کانون‌های گرد و غبار کردند، افزود: در این بین کانون جنوب شرق اهواز به عنوان کانون فوق بحرانی مورد توجه دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با وقوع پدیده گرد و غبار قرار گرفت.

اشرفی اظهار داشت: در این رابطه از سال ۱۳۹۵ تا امروز بالغ بر یک هزار میلیارد تومان از سوی دستگاه‌های اجرایی استان مانند منابع طبیعی، جهاد، هواشناسی و سایر دستگاه‌های مرتبط با هدف مقابله با وقوع گرد و غبار و همچنین مقابله با آثار منفی گرد و غبار هزینه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نقش نظارتی و پایشی رو در ارتباط با موضوع گرد وغبار دارد و به همین منظور ما برای کنترل و پایش میزان گرد و غبار در سطح استان، از سال ۹۵ تا به امروز، تعداد ۲۶ ایستگاه سنجش آلودگی که عمدتا ذرات ۱۰ میکرون و ۲٫۵ میکرون رو اندازه گیری می‌کنند، در شهرستان‌های مختلف استان مستقر کردیم و روزانه، ساعتی و لحظه‌ای گرد وغبار رو در سطح استان پایش میکنیم تا راه‌های مقابله با آثار منفی این پدیده را بررسی و پایش کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: علاوه بر آن کار اساسی مادر به منظور مقابله با کانون‌های گرد و غبار اقدامات مدیریتی و عملیاتی بود که در حوزه تالاب‌های استان خوزستان داشتیم، البته در حال حاضر در تالاب‌های اصلی ما سطح آبگیری تالاب‌ها بالغ بر ۹۰ درصد است که در سال‌های ۹۵ که وقوع گرد و غبار را در استان با منشا تالابی داشتیم این میزان کمتر از ۶۰ درصد بوده است.

اشرفی مدیریت نگهداشت آب در هور‌های خوزستان به خصوص هورالعظیم را یکی از عوامل موثر در تثبیت کانون‌های ریزگرد دانست و افزود: در حال حاضر عملیات مرطوب سازی در هور‌های استان اجرایی شده است، البته این هور‌ها اگر خشک شوند خود به کانون ریزگرد تبدیل خواهند شد، البته مجموعه فعالیت‌هایی که با هدف مقابله با وقوع گرد وغبار از سوی دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفته و همچنین بارش‌های خوب باعث شده در سال ۹۸ و ۹۹ کمترین میزان وقوع گرد وغبار را داشته باشیم.

به گفته اشرفی، اگر چه بر اساس شاخص‌های کیفی هوا ۵۰ روز هوای ناسالم در سال ۹۸ ثبت شده، اما این عدد قابل قیاس با سال ۹۵ (که غلظت بالای ۱۰ هزار PPM ثبت شده بود)، نیست، در سال ۹۹ بیشترین میزان غلظت گرد و غبار ۱۴۰۰ PPM برای فقط یک ساعت بوده، در حالی که این عدد در سال ۹۵، ۸ هزار PPM برای ۸ ساعت بوده است.

او با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در مرز ایران و عراق وجود دارد گفت: رایزنی‌هایی با وزارت امور خارجه انجام شده تا بتوان با طرف عراقی به گفتگو نشست و راهکار‌هایی را برای این موضوع ارائه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار