استاندار هرمزگان عنوان کرد:
تابناک-استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان، گفت: اقدامات انجام شده و در دست اجرا مانند احداث آب شیرین‌کن‌ها، تأمین آب شرب استان را تا 30 سال آینده تضمین می کند.
کد خبر: ۹۵۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹ 22 April 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، دکتر فریدون همتی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به بارش 12میلی متری در بازه زمانی مهرماه 99 تا فروردین ماه سال جاری و کاهش 88درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب استان هشت‌هزار و 300لیتر در ثانیه است که دوهزار و 500لیتر کسری تولید آب داریم و به لحاظ تأمین و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی سال سختی پیش رو داریم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقداماتی که در خصوص مدیریت منابع آبی و جبران کمبود آب در استان در حال انجام است، افزود: پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه، فاز نهایی آب شیرین‌کن 100هزار مترمکعبی بندرعباس به صورت ویدئو کنفرانس و به ارزش یک هزار و 400میلیارد تومان افتتاح می شود.

وی گفت: با افتتاح این فاز که خط انتقال 35کیلومتری، آب تولیدی این آب شیرین‌کن را به مخازن داماهی منتقل می کند، ظرفیت منابع آب شرب شهر بندرعباس به میزان 60هزار متر مکعب افزایش می یابد و بخشی از مشکل تأمین آب شهر بندرعباس حل می شود.

دکتر همتی، با بیان اینکه تا پیش از دولت دوازدهم، هیچ سهمی از منابع آبی شهر میناب برای مردم این شهر در نظر گرفته نشده بود، تصریح کرد: با مجموعه اقدامات و برنامه ریزی هایی که در حال عملیاتی شدن است، آب سد استقلال میناب برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تا پایان تیرماه برای پیشگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرمینی، آب شرب شهر میناب نیز از سد سرنی تأمین می شود.

استاندار هرمزگان، حمایت دولت برای بهره برداری از آب شیرین‌کن ها را یکی از عوامل اصلی آزادسازی منابع آبی میناب برای تأمین مصرف بخش کشاورزی و آب شرب این شهرستان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با راه اندازی کامل آب شیرین‌کن 100هزارمترمکعبی بندرعباس و سهم استان از آب‌ شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی، دغدغه چندانی برای تأمین آب شرب بندعباس نداریم اما با توجه به شرایط خشکسالی، مردم باید آب را با دقت مصرف کنند که بتوانیم تابستان امسال را بدون تنش آبی پشت سر بگذاریم.

وی، عدم وجود منابع آبی در برخی روستاها را علت اصلی آبرسانی سیار به این مناطق عنوان و اضافه کرد: بر مبنای تکلیفی که برای خدمت رسانی به مردم شریف استان برای خود تعریف کرده ایم، علی‌رغم پراکندگی این روستاها و منابع مالی هنگفتی که برای انتقال آب به این مناطق صرف می شود ، عملیات آبرسانی را با بهره گیری از تمام امکانات به مردم این روستاها ادامه می دهیم اما با توجه به شرایط خشکسالی لازم است مردم در مدیریت مصرف منابع آبی با ما همکاری داشته باشند.

همتی همچنین از آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران و 13 روستای بشاگرد نیز خبر داد و افزود: با حمایت دولت، اقدامات خوبی در راستای تأمین، ذخیره، انتقال و توزیع منابع آبی در استان صورت گرفته و بسیاری از پروژه ها در طول پنج یا شش ماه اینده به بهره برداری می رسد.

استاندار هرمزگان، انتقال آب از سد سرنی به سیریک، انتقال آب از سد جگین به روستاهای غرب جاسک، احداث خط انتقال آب به رویدر، احداث خط انتقال آب از دریا به جناح و بستک، راه اندازی آب شیرین‌کن روستای زیارت سیریک، احداث آب شیرین کن سرخون، احداث دو آب شیرین‌کن در قشم و افزایش ظرفیت سه هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن مپنا را از جمله برنامه های در دست اجرای دولت برای جبران کمبود منابع آبی استان عنوان کرد و افزود: به جرأت می توان گفت، مجموعه اقداماتی که برای تأمین آب شرب در دولت دوازدهم در شهرها و روستاهای استان انجام گرفته، در هیچ مقطع چهارساله‌ای بعد از انقلاب انجام نشده و جزئیات آن به‌زودی منتشر می شود.

وی، با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان، گفت: این اقدامات و فعالیت های در دست اجرا مانند آب شیرین‌کن‌ها، نیاز آب شرب استان را در تا 30سال آینده تضمین می کند.

استاندار هرمزگان، همچنین عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و خرید تضمینی آب از بخش خصوصی توسط دولت از جمله اقداماتی است که می تواند هرمزگان را در آینده نزدیک به عنوان یکی از بهترین استان های کشور به لحاظ تامین آب پایدار معرفی کند.

در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، پیش بینی بارشی سال جاری توسط رییس سازمان هواشناسی، گزارش منابع آب های سطحی قابل تامین برای آب شرب مرکز استان با توجه به ضرورت تامین حقابه باغداران میناب توسط سرپرست شرکت آب منطقه ای هرمزگان، گزارش مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان در خصوص نحوه مدیریت و تامین آب شرب شهرهای استان از محل منابع موجود( آب سدها، منابع زیرزمینی و آب شیرین کن ها) و گزارش نحوه تامین آب فضای سبز شهری توسط شهرداری بندرعباس ارائه شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار