آخرین وضعیت بیکاری در قم:
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری استان قم که در سه ماهه زمستان سال 1398 تک رقمی بود، در زمستان سال 1399 دو رقمی شده و از 9.7 درصد به 10.2 درصد افزایش یافته است. با این حال بر اساس داده‌های این آمار فقط در 5 استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان 1399 نسبت به زمستان 1398 افزایش یافته است که استان قم یکی از این استانهاست.
کد خبر: ۹۵۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۱ 10 April 2021

به گزارش تابناک قم، مقایسه نرخ بیکاری استان‌ها نشان می‌دهد، نرخ بیکاری ۷ استان گلستان از ۱۲ درصد به ۹ درصد، گیلان ۱۱.۹ درصد به ۸.۱ درصد، اردبیل از ۱۱.۵ درصد به ۸.۷ درصد، قزوین از ۱۰.۶ درصد به ۹.۶ درصد، بوشهر از ۱۰.۳ درصد به ۹.۳ درصد، اصفهان از ۱۰.۳ درصد به ۹.۸ درصد و کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰.۱ درصد به ۹.۷ درصد کاهش یافته و تک رقمی شده است.

در مقابل نرخ بیکاری یک استان یعنی قم که تک رقمی بود، دو رقمی شده و از ۹.۷ درصد به ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است.

استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی

نرخ بیکاری در قم دو رقمی شد

باید توجه داشت که نرخ مشارکت اقتصادی که بیانگر تعداد افراد فعال در جامعه (بیکار یا شاغل / افراد جویای کار) است، در زمستان سال ۹۹ به صورت میانگین یک تا ۴ درصد با کاهش مواجه شده است. به عنوان نمونه بررسی نرخ بیکاری استان کردستان نشان می‌دهد که این نرخ در زمستان سال ۹۸ در این استان ۲۰ درصد بوده که در زمستان سال ۹۹ به ۱۸.۸ درصد رسیده است یعنی کاهش ۱.۸ درصدی در نرخ بیکاری این استان رخ داده اما از آن طرف نرخ مشارکت اقتصادی در کردستان از ۴۴.۷ درصد به ۴۲.۷ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین کاهش نرخ بیکاری، بدلیل کاهش جمعیت فعال بوده است، نه شاغل شدن بیکاران.

اما در استان یزد کاهش نرخ بیکاری، همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است؛ به این صورت که نرخ بیکاری در زمستان ۹۸ از ۱۱.۶ درصد، در زمستان سال ۹۹ به ۱۳.۵ کاهش یافته است و در عین حال، نرخ مشارکت نیز که در زمستان ۹۸ روی ۴۵.۶ درصد بوده، در زمستان سال ۹۹ به ۴۹.۵ درصد افزایش یافته است. یعنی بازار کار در استان یزد شاهد ایجاد فرصت‌های جدید شغلی بوده است به طوری که علیرغم افزایش جمعیت جویای کار، شاهد کاهش نرخ بیکاری هم بوده‌ایم.

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد فقط در ۵ استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ افزایش یافته است که شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، قم، گیلان و قزوین است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار