حسین حیدری در گفتگو با تابناک:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که تنها راه مبارزه با آن پیشگیری است.
کد خبر: ۹۵۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 09 April 2021

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که قابلیت سرایت از دام به انسان را دارد، این بیماری در دام‌ها علامت خاصی ندارد و ممکن است تنها باعث یک تب خفیف شود لذا علائم بالینی قابل ملاحظه‌ای در دام ایجاد نمی‌کند و دام‌ها صرفا به عنوان مخزن ویروس تلقی می‌شوند.

وی افزود: در انسان علائم بیماری نسبتا شدید است و معمولا با تب ناگهانی، کوفتگی عضلات، سردرد و تهوع آغاز و در نهایت سه تا شش روز بعد از این علائم، خونریزی از دیواره عروق شروع می‌شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: مخزن این ویروس در طبیعت حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و جوندگان مانند خرگوش و همچنین حشرات مانند کنه‌ها هستند که نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: مهمترین راه انتقال بیماری به انسان از طریق گزش کنه‌ها و تماس با بافت و ترشحات دام آلوده مخصوصا در زمان ذبح دام و قصابی و همچنین تماس با ترشحات انسان آلوده به این بیماری می‌باشد.

وی بیان کرد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری مبارزه با کنه‌ها و انگل‌های دامی از طریق سم پاشی و اصلاح جایگاه دامی است همچنین افرادی که با دام در تماس هستند مانند دامداران، دلالان دام، پرسنل کشتارگاه‌های دام و دامپزشکان باید وسایل ایمنی از قبیل لباس کار، ماسک، چکمه و دستکش را به همراه داشته باشند.

حیدری متذکر شد: این بیماری ممکن است از طریق تماس با گوشت دام‌های آلوده و یا مصرف این گوشت‌ها به صورت نیم پخته به انسان انتقال یابد که جهت پیشگیری از این حالت باید گوشت را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال معمولی و در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری نمود که با ایجاد پروسه جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت، ویروس از بین می‌رود.

وی در پایان گفت: توصیه دامپزشکی این است که شهروندان گوشت را از مراکز معتبر خریداری و جهت اطمینان، پیش از مصرف، آن را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند لازم به ذکر است که این بیماری واکسیناسیون ندارد و تنها راه مقابله با آن پیشگیری از طریق روش‌های ذکر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار