"تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" نامی است که رهبری در آغاز سال ۱۴۰۰ برای پیشبرد امور کلان اقتصادی کشور مطرح کردند اما دریافت مالیات از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد قشم و کیش مانعی است که باید با پشتیبانی‌ها برداشته شود.
کد خبر: ۹۵۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 03 April 2021

 

در حالی که مسئله مالیات در مناطق آزاد هم اینک در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون اقتصاد مجلس هم در حال رسیدگی است، متاسفانه وزارت اقتصاد و دارایی با گام برداشت جلوتر از قانون، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد قشم و کیش را از اول فروردین‌ماه سال 1400 الزامی اعلام کرده که این مسئله هم با روح قانون مغایر است و هم با سیاست نام سال جدید هم سازگار نیست.

احمد مرادی یکی از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش به صراحت اعلام کرد که مناطق آزاد کشور از جمله قشم و کیش براساس قانون از پرداخت مالیات معاف هستند و تا زمانی که این قانون پا پابرجاست، هیچ مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نباید پرداخت شود.

وی ادامه داده بود که دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد قشم و کیش یک اشتباه بزرگ است و باید در تمام مناطق آزاد موضوع دریافت این گونه مالیات‌ها متوقف شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در حال بررسی بحث مالیات در مناطق آزاد کشور هستند و وزارت اقتصاد و دارایی باید تحمل کند تا نمایندگان در این زمینه به نتیجه برسند و قانون آنرا برای اجرا اعلام کنند.

سخنان احمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، امید زیادی به همراه داشت که با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شاهد معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده خواهیم بود و تا آن زمان نباید کاری کرد که سرمایه‌گذاران از حضور در مناطق آزاد دلسرد شوند.

مالیات بر ارزش افزوده سدی مقابل سفر به مناطق آزاد

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش مجلس برای مانع‌زدایی‌ها در سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" اظهار داشت: انتظار داریم قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد که سدی مقابل سفر گردشگران به مناطق آزاد از جمله کیش می‌شود توسط نمایندگان اصلاح شود.

جعفر آهنگران اظهار داشت: با راهبرد‌های لازم برای تحقق پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، می‌توان نقش مناطق آزاد در فرآیند تولید و صادرات را افزایش داد.

وی ادامه داد: صدور بخشنامه‌های مختلف برای اداره مناطق آزاد از جمله تاکید بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده راهکار مناسبی برای اداره کردن این مناطق نیست و همه باید بدانیم تضعیف مناطق آزاد، تاثیر سویی بر کشور خواهد داشت.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار امیدواری کرد: رفع موانع تولید در مناطق آزاد با سرعتی فراتر از سرزمین اصلی از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند موجب رونق فعالیت‌های اقتصادی در کیش و دیگر مناطق آزاد کشور خواهد شد.

با توجه به اظهارات اعلام شده از سوی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و تاکید سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت اصلاح قانون مالیاتی در مناطق آزاد، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت تولید و نقشی که مناطق آزاد در مسئله تولید براساس قوانین و مقررات ویژه دارند، با پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها به روند موفقیت این مناطق کمک کنند.

مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد قابلیت اجرا ندارد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به دلیل نقص قانونی وجهه قانونی قابلیت اجرا ندارد

رحمان سادات نجفی رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد و مدیرعامل جامعه بازاریان کیش در ارتباط با گنجانده شدن قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در بودجه سال 1400 اظهار داشت: تا زمانی که شیوه‌نامه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و سازمان‌های مناطق ابلاغ رسمی نشود قابلیت اجرا نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مناطق آزاد کشور از جمله قشم و کیش در استان هرمزگان براساس قانون از پرداخت مالیات معاف هستند و تا زمانی که این قانون پا برجاست، هیچ مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نباید پرداخت شود.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش گفت: طبق ماده 273 مالیاتی و ماده 13 قانون چگونگی اداره امور مناطق آزاد، فعالیت در این مناطق تا 20 سال پس از اخذ مجوز فعالیت معاف از مالیات است.

به گفته رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد، معافیت مالیاتی در بسیاری از مناطق آزاد جهان از جمله در کشورهای حاشیه خلیج فارس تا 50 سال و قابل تمدید است اما در ایران به جای حمایت از فعالان اقتصادی مناطق آزاد، با بخشنامه‌های پی در پی و تلاش برای تغییر این قانون، عرصه فعالیت را برای حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق را تنگ‌تر می‌کنند.

به گفته سادات نجفی تصمیم‌سازان در وزارت دارایی به جای کم کردن مزیت کار در مناطق آزاد، باید به دنبال راهکاری برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این مناطق باشند تا مناطق آزاد برپایه قوانین ویژه خود به عنوان پایلوت در بسیاری از عرصه‌ها بتوانند کشور را یاری کنند.

وی گفت: خوشبختانه مسئله مالیات در مناطق آزاد هم اینک در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون اقتصاد مجلس هم در حال رسیدگی است اما اداره کل مالیاتی استان هرمزگان جلوتر از قانون، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد قشم و کیش را از اول فروردین‌ماه سال 1400 الزامی اعلام کرده است که این مسئله با روح قانون مغایرت دارد.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش از نمایندگان استان هرمزگان درخواست کرد با رایزنی دیگر نمایندگان مجلس، اهمیت پابرجا بودن معافیت مالیاتی در مناطق آزاد با هدف جذب بیشتر سرمایه‌گذاران را تفهیم کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آستانه سال جدید با موضوع مهم مالیات در مناطق آزاد روبه‌رو هستند که با تصمیم بر معافیت مالیاتی در این جزایر می‌توانند جرقه امیدی برای رونق تولید در مناطق آزاد کشور براساس نامگذاری سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری که بر پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها در مسیر تولید تاکید کرده‌اند، را محقق کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار