در هر نقطه ایران با غذاهای گوناگون سنتی و محلی ایران آشنا می‌شویم. تنوع غذایی در ایران آنقدر بالا است که ممکن است مردم شمال کشور نام بسیاری از غذاهای جنوبی را نشنیده باشند.
کد خبر: ۹۵۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵ 01 April 2021

تابناک فارس به نقل از برنا:در هر نقطه ایران با غذاهای گوناگون سنتی و محلی ایران آشنا می‌شویم. در ایران انواع خورشت، انواع پلو، انواع آبگوشت، انواع آش، انواع غذاهای دریایی، انواع دسرهای ایرانی و… وجود دارد. تنوع غذایی در ایران آنقدر بالا است که ممکن است مردم شمال کشور نام بسیاری از غذاهای جنوبی را نشنیده باشند که در اینجا به برخی از آنان اشاره می کنیم.

کوفته تبریزی یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است. این نوع از کوفته از شهر تبریز می‌آید و تفاوت آن با دیگر انواع آن در مواد اولیه و نوع آماده سازی آن است اما در خاورمیانه دستور پخت‌های متفاوتی برای پخت کوفته وجود دارد. برای مثال در مناطق جنوبی آسیا و خاورمیانه کوفته با گوشت گاو، گوسفند یا مرغ پخت می‌شود و در مناطق یونان، قبرس و بالکان با گوشت خوک یا ترکیبات مختلفی از گوشت حیوانات تهیه می‌شود. در بعضی کشورها نیز کوفته را به شکل گیاهی مانند کوفته سبزیجات هندی و کوفته برنجی ژاپنی طبخ می‌کنند. کوفته به علت مواد اولیه پرکالری و مقوی که دارد از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

آبگوشت یا دیزی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است. تفاوتی که آبگوشت و دیزی دارند در شیوه پخت آن‌ها است. اگر این غذا در خانه پخت شود به آن آبگوشت و اگر طبخ در تنور باشد دیزی نامیده می‌شود. البته که آبگوشت نیز در نواحی مختلف ایران به شکل‌های متفاوتی طبخ می‌شود. برای مثال در بعضی نواحی ایران به این غذا سیر و در بعضی نواحی به آن زیره اضافه می‌کنند. بسیاری از افراد آبگوشت را محصول یکجانشینی بشر و ساخت ظرف‌های سفالی و سنگی می دانند. از معروف‌ترین انواع آبگوشت می توان به آبگوشت ساده و سنتی، آبگوشت بزباش، آبگوشت لیمو، آبگوشت برنج، آبگوشت قوره و آبگوشت بامیه اشاره کرد.


قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که به عنوان یک غذای ملی شناخته می‌شود و قدمت این غذا به 2 تا 5 هزار سال پیش برمی‌گردد. چند سال است که شنبه ابتدایی آذر، روز جهانی قورمه‌سبزی نامیده می‌شود. برای پخت این خورشت که با انواع پلوهای ساده و زعفرانی سرو می‌شود، باید زمانی نسبتا طولانی را درنظر گرفت.

قیمه نثار از غذاهای ایرانی است که به طور سنتی در شهر قزوین طبخ می‌شود. این غذا مخلفات زیادی دارد و یکی از غذاهای مورد علاقه مردم به شمار می‌زود. قیمه نثار از غذاهای مجلسی در ایران است که در شهر قزوین همچنان برای مراسم‌های عروسی، برای نذری در ایام عاشورا و تاسوعا و یا شب تحویل سال طبخ می‌شود. این غذای محلی با انواع خلال‌های رنگی مانند بادام، پسته و پرتقال در کنار زرشک و برنج زعفرانی پخته می‌شود.

میرزا قاسمی از غذاهای محلی استان گیلان و مازندران است که تاریخ ابداع آن به دوره قاجار می‌رسد و در دوره پهلوی این غذا وارد سفره همه مردم ایران شد. این غذا برای اولین بار توسط محمدقاسم خان‌والی مرد سیاست و عاشق آشپزی و والی گیلان پخته شد. میرزا قاسمی ارزان و راحت‌پز از بادمجان که حاوی فیبر، سیر که از پرخاصیت‌ترین مواد طب سنتی است و تخم‌مرغ که تامین کننده پروتئین است، شامل می‌شود.

میگو پلو بوشهری یکی از غذاهای دریایی محبوب در ایران است که از غذاهای محلی جنوب کشور محسوب می‌شود. میگو در این غذا به عنوان یک منبع پروتئین دریایی اهمیت بالایی دارد. همچنین به دلیل اینکه در خون میگو آهن وجود ندارد، خون آن به رنگ آبی است و این خون آبی رنگ منبعی غنی از مس محسوب می‌شود. میگو پلو بوشهری یا میگو هواری سرشار از فسفر است و محبوب‌ترین غذاهایی است که با میگو پخت می‌شود.

خورشت دوغ پای یا دوغ پی از غذاهای معروف استان سیستان و بلوچستان است. در نگاه اول ظاهر آن مشابه با خورشت قیمه است اما تفاوت زیادی میان خورشت قیمه و خورشت دوغ پای وجود دارد. این غذا را به شکل اصیل و سنتی فقط می‌توان در سیستان و بلوچستان پیدا کرد و خیلی در دیگر شهرها این خورشت با طعم اصیل خود طبخ نمی‌شود. طعم نسبتا ترش این غذا می‌تواند به دلیل دوغ محلی استفاده شده در آن باشد که کمترین مزیت دوغ تامین کلسیم بدن و جلوگیری از پوکی استخوان است.

خورشت انار آویج یا سنگه خورشت یکی از غذاهای محلی استان گیلان است. از نظر ظاهری این خورشت شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد و به همین علت به آن سبزی فسنجان هم گفته می‌شود. این خورشت یکی از غذاهای اصیل شهر رشت است و در بیشتر مهمانی‌ها به ویژه جشن شب یلدا آماده می‌شود. هنوز هم خانواده‌های قدیمی استان گیلان این خورشت را در ظرفی به نام گمج طبخ می‌کنند و در استان گیلان و بعضی شهرهای استان مازندران به عنوان غذای اصلی محسوب می‌شوند.

خورشت ماست یکی از دسرهای معروف ایرانی است که اصالت آن به استان اصفهان برمی‌گردد. خورشت ماست در گذشته از غذاهای اصلی استان اصفهان به شمار می‌رفت اما درحال حاضر تنها خورشتی است که به شکل دسر سرو می‌شود. این خورشت که طعمی شیرین دارد در اصل با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود و ظاهری شبیه به حلیم دارد. این غذا از مواد مقوی زیادی پخته می‌شود که مهمترین آن‌ها زرده تخم مرغ است. زرده تخم مرغ در رده بهترین پروتئین‌های مواد غذایی قرار دارد و حاوی هفت ویتامین B6، B، B-12 ،A ،D ،E و K است.

قلیه ماهی آبادانی از مشهورترین و پرمصزف‌ترین غذاهای محلی استان خوزستان محسوب می‌شود. قلیه ماهی از غذاهای محبوب اهواز، خوزستان و آبادان است و معمولا با نان سرو می‌شود. مصرف ماهی در استان خوزستان به دلیل نزدیکی به خلیج فارس بسیار بالا است و طبق آخرین تحقیقات، ماهی به دلیل اینکه بهترین منبع اسیدهای چرب امگا3 است یکی از عوامل کمک کننده به بیماری‌های قلبی و عروقی است و یاعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد در چشم و همچنین کاهش التهاب چشم می‌شود.

شله مشهدی محبوبترین غذای خراسان رضوی و مشهد است. این غذا به دلیل سخت بودن شیوه طبخ آن بیشتر برای نذری و در هیئت‌های مذهبی پخته می‌شود و کمتر در خانه‌ها طبخ می‌شود. این غذا علاوه بر محبوبیتی که در میان خانواده‌ها دارد به عنوان قسمتی از فرهنگ مردم شناخته می‌شود به شکلی که این غذا و آداب طبخ آن در 1391 به عنوان میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

خورشت خلال از غذاهای معروف و سنتی شهر و استان کرمانشاه است. با توجه به اینکه استان کرمانشاه منطقه‌ای کوهستانی و سرد دارد، بومیان آن با مصرف غذاهایی که طبع گرمی دارند نه تنها انرژی موردنیاز خود را دریافت می‌کنند بلکه بر سرمای این منطقه نیز غلبه می‌کنند. این خورشت دلیل اینکه ترکیباتی مانند خلال بادام، زرشک سیاه، گوشت گوسفندی و ادویه‌جات مختلف را شامل می‌شود، خواص فراوانی با خود به همراه دارد.

آش رشته یکی از آش‌های محبوب درمیان ایرانیان است که همراه با کشک و گاهی سرکه یا ترشی سرو می‌شود. شیوه طبخ این آش در بعضی شهرها کمی متفاوت است اما به دلیل مواد مغذی که در این آش رشته استفاده می‌شود برای همه گروه‌ها سنی و حتی افراد دارای بیماری خاص غذایی سالم محسوب می‌شود. استفاده از رشته که در گروه نان و غلات، سبزی، حبوبات و کشک مجموعه کاملی از گروه‌های غذایی را شامل می‌شود. این غذا در ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای در سفره افطار ایرانی‌ها دارد.

آلبالوپلو یکی از غذاهای اصیل شهر شیراز است که بیشتر برای مجالس و میهمانی‌های رسمی سرو می‌شود. این غذا در قسمت‌های شمالی و مرکز کشور به شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود. در مناطق شمالی از گوشت مرغ برای طبخ آن استفاده می‌کنند و در آذربایجان و برخی مناطق مرکزی کشور بیشار با کوفته ریزه تهیه می‌شود.

رشته پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی و غذای بومی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که در استان اردبیل و شهر مشهد محبوب است. بعضی خانواده‌ها این غذا را برای شب سال تحویل آماده می‌کنند چرا که معتقد بودند که رشته نمادی از رشته زندگی است و اگر اول سال رشته پلو بخورند رشته کار و امور زندگی به دستان آن‌ها می‌آید و موفقیت‌های زیادی در زندگی نصیبشان می‌شود. رشته پلو که با رشته پلویی، خرما و کشمش سرخ کرده آماده می شود، غذایی پر قوت و گرم کننده مزاج به شمار می‌آید.

قنبرپلو یا درست‌تر بگوییم «غم بر پلو» یکی از غذاهای اصیل و سنتی شهر شیراز است که در مراسم‌ها و مناسبت‌های خاص سرو می‌شود. این غذا پلوی مخلوطی همراه با کوفته‌های کوچک گوشت چرخ کرده است. علت نام‌گذاری اولیه این غذا این است که افراد معتقد بودند اگر این غذا را بخورید هرچه غم داشته باشید از بین می‌رود.

خورشت نازخاتون یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است. برای تهیه این غذا از بادمجان استفاده شده که در مناطق گرمسیری کشت می‌شود و برخلاف طبع گرمی که دارد زود هضم است. این خاصیت بادمجان برای افرادی که تمایل دارند کاهش وزن پیدا کنند، مناسب است همچنین بادمجان شامل ویتامین‌هایی از جمله A و C و دیگر مواد معدنی است که خاصیت ضد سرطانی و ضد ویروس دارد. علاوه بر این بادمجان به دلیل فیبر زیادی که دارد در درمان بیماری‌های روده کمک کننده است.

کلم پلو از غذاهای شهر شیراز است و طرفداران زیادی دارد. در این غذا از کلم برگ استفاده می‌شود که دارای خواص زیادی است. مصرف سبزیجاتی مانند کلم خطر چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عرقی را کاهش می‌دهد و می تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد همچنین به دلیل ترکیبات لوتئین و زآکسانتین برای چشم‌ها مفید است. در شیراز این غذا را علاوه بر کلمی که دارد با سبزیجات دیگری طبخ می‌کنند که این سبزیجات باعث خوشبو شدن غذا شود.

آش دوغ یکی از آش‌های سنتی و محبوب استان اردبیل است. این آش در شهرهای دیگری نیز تهیه می‌شود ولی مواد اولیه آن در شهرهای دیگر متفاوت است. دوغ اصلی‌ترین ترکیب این غذا است و به دلیل طبیعت سردی که دارد علائم گرمازدگی، خستگی و عطش را برطرف می‌کند. همچنین به دلیل وجود بعضی باکتری‌ها در دوغ اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش دارد.

قیمه نخود یکی از غذاهای معروف استان یزد است و تفاوت این قیمه با خورشت قیمه‌ای که همه بیشتر با آن آشنا هستیم متفاوت است؛ یزدی ها در خورشت قیمه به جای لپه و سیب زمینی، نخود می‌ریزند. نخود سرشار از بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ب6 مانند منیزیم، اسید فولیک، ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم را دارد که تامین کننده سلامت بدن هستند.

برچسب ها: غذا ، غذای محلی ، شهر ، ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار