نشریه امریکایی اکونومیست در یادداشتی به سیاست خاورمیانه‌ای چین اشاره کرده و نوشت: مانند باقی طرح‌های خاورمیانه‌ای چین، پیشنهاد شراکتش با ایران نیز جاه طلبی زیادی دارد اما جزییات کمی از آن در دسترس است. برای ایران شاید چین یک گزینه حیاتی برای شراکت بلند مدت باشد اما برای چین، ایران تنها بخش کوچکی از یک صفحه شطرنج بزرگ است.
کد خبر: ۹۵۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 28 March 2021

به گزارش تابناک فارس: نشریه اکونومیست نام توافق 25 ساله ایران و چین را «دوستی با مزایای محدود» گذاشته است. این نشریه در یادداشتی گفته جزییات درز کرده از این توافق نشان می‌دهد چین قرار است در همه حوزه‌ها اعم از جاده و بندر تا مخابرات و انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند. زیرساخت‌های این پروژه ایران را به بخش مهمی از ابتکار عمل یک کمربند یک جاده تبدیل می‌کند. ابتکاری که شرق آسیا را به اروپا و خاورمیانه وصل خواهد کرد.

شایعاتی مبنی بر در اختیار قرار دادن کنترل کیش به چین هم شنیده می‌شود. دولت این ادعا را رد کرده و در پیش نویسی که در رسانه‌های آمریکایی درز پیدا کرده هم اشاره‌ای به این شایعه نشده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی در واکنش به این امضای این سند نوشت: سند همکاری ایران و چین بستری برای سرمایه گذاری سنگین پکن در ایران است. چین در سند همکاری با ایران توافق کرده که ظرف ۲۵ سال آینده در ازای دریافت بدون وقفه نفت از ایران، سرمایه گذاری قابل توجهی در ایران انجام دهد.

در این یادداشت آمده است: این سند در حالی امضاء شده که رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به توافقی که سلفش از آن خارج شده پیشنهاد مذاکره داده است. او اما می‌گوید که ایران باید به تعهداتش در توافق برجام بازگردد.  ایران، پیشنهاد آمریکا را رد کرده و گفته که این کشور باید نخست گام برای فعال شدن توافق را که با اعمال تحریم نقض کرده بردارد.

برچسب ها: ایران ، چین ، سند 25 ساله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار