گرانی کالاها، ایستادن در صف‌های طولانی و تنش در بازار اقلام اساسی، امان مردم را بریده است؛ مردم خواستار پاسخ‌گویی استاندار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل تعزیرات به عنوان متولیان اصلی کنترل بازار هستند.
کد خبر: ۹۵۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 23 March 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: گرانی کالاها، ایستادن در صف‌های طولانی و تنش در بازار اقلام اساسی، امان مردم را بریده است؛ مردم خواستار پاسخ‌گویی استاندار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل تعزیرات به عنوان متولیان اصلی کنترل بازار هستند.

در این راستا در سری قبل سلسله پیگیری ها به سراغ استاندار فارس رفته و پاسخ وی و اقدامات انجام شده در این خصوص را منتشر کرد، در این گزارش به سراغ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت فارس رفته و با وی گفتگویی انجام داده ایم.

حمید رضا ایزدی در پاسخ به مطالبه‌گری این رسانه، با بیان اینکه امسال نظارت‌ها شدیدتر شده و در قالب طرح نظارت نوروزی بر بازار با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از قبل از عید آغاز شده و تا 15فروردین ادامه دارد، گفت: با همکاری بسیج اصناف، تعزیرات حکومتی، دادگستری و با هماهنگی بازرسان اتحادیه‌های صنفی تیم‌هایی را تشکیل داده و شهر شیراز را به چند منطقه تقسیم کردیم و بازرسی ها به صورت مستمر انجام می‌شود، در همین راستا پرونده هایی تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و قطعا با آنها برخورد خواهد.

در بازرسی از ۶۶۳ واحد برای ۵۳ واحد تشکیل پرونده شد

وی با بیان اینکه اقلامی همچون میوه و تره‌بار، شیرینی فروشی، مرغ و گوشت و پوشاک از اولیت‌های ما در نظارت‌ها است و در صورت برخورد با هر گونه تخلف پرونده تشکیل می‌گردد، افزود: در چند روز اخیر و در راستای اجرای طرح نظارتی نوروز تاکنون از ۶۶۳ واحد خشکباری و قنادی در سطح شهر شیراز بازرسی به عمل آمده و تاکنون ۵۳ پرونده شامل ۳۲ پرونده در واحد خشکباری ها و ۲۱ پرونده در صنف قنادی ها با مجموع ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی ارسال گردیده است.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: طی بازرسی از یکی از مجتمع های بزرگ پوشاک واقع در خیابان معالی آباد شیراز ۶۵ واحد به دلیل تخلفات گران‌فروشی، عدم درج قیمت کالا و ارائه فاکتور شناسایی و تشکیل پرونده شد و متخلفان به اداره‌کل تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

ایزدی اضافه کرد: به دنبال تقاضاهای مردم ضمن بازرسی از پاساژها و مراکز عمده فروش پوشاک، ۵۷ فقره پرونده تخلف دیگر تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال گردید.

 

وی همچنین با اشاره به اجرای این طرح از واحدهای اقامتی ادامه داد: طرح نظارتی نوروز نظارت بر هتل ها، اقامت های بوم گردی و سنتی، مهمانپذیرها، آژانس های مسافرتی را شامل می شود که جهت بررسی و هماهنگی قیمت‌های لحاظ شده با انجمن‌های مربوطه جلسات متعددی برگزار و قوانین تعزیرات حکومتی به آنان تذکر داده شد.

 

ثبت بیش از ۳۰۰ مورد شکایات و گزارشات مردمی از تخلفات اقتصادی در سامانه ارتباطی در روزهای اخیر

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: در این ایام هرچند به دلیل افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل مسافر و همچنین شیوع ویروس کرونا استقبال چندانی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس نشده اما جهت جلوگیری از تخلفات و کنترل قیمت ها از تمامی پایانه های مسافربری از جمله شرکت های مسافربری و غرفه های موجود نیز بصورت مستمر بازرسی به عمل می آید و به شکایات و گزارشات رسیدگی خواهد شد.

ایزدی با بیان این که در روزهای اخیر بیش از ۳۰۰ مورد شکایات و گزارشات مردمی از تخلفات اقتصادی در سامانه ثبت و با همکاری بازرسی اتاق اصناف و بسیج اصناف سپاه فجر مورد بررسی قرارگرفته است، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرنوع تخلف، از گرانفروشی و کم فروشی گرفته تا عدم نصب اتیکت یا لیبل قیمت بر روی کالا، موارد را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ سازمان یا ۳۲۳۴۰۰۰۰ بازرسی اتاق اصناف اطلاع رسانی کنند تا در سریع ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار بگیرد.

 

برخورد و تشکیل پرونده برای چند مرکز فروش ماهی‌، میگو و مرغ

 

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس در حاشیه بازدید از بازار، عدم درج قیمت بر روی اجناس را نشانه ای از تخلف دانست و با تاکید بر این که مردم باید نسبت به درج قیمت کالا توجه داشته باشند، گفت: کالاها و اجناس بدون لیبل یا اتیکت نشانه ای از تخلف و گرانفروشی است و قیمت درج شده بر روی اجناس با قیمت فروش باید مورد توجه مشتریان قرار گیرد.

وی با اشاره به این که با فروشندگان در صورت عدم درج قیمت و یا قیمت غیر واقعی برخورد قانونی می شود، ادامه داد: در بازدید از چند مرکز فروش مرغ، ماهی و میگو که گرانفروشی کرده و یا از درج قیمت بر روی محصولات خودداری کرده بودند برخورد و برای آنها تشکیل پرونده داده شد.

ایزدی با بیان اینکه در این روزها و ایام نوروز اقلام ضروری مثل میوه، مرغ، گوشت، شیرینی و خشکبار از نیازهای اساسی مردم می باشد، لذا ضروریست که خود فروشندگان هم جانب انصاف را رعایت و از گرانفروشی پرهیز کنند، اظهار کرد: قیمت بسیاری از کالاها بر اساس عرضه و تقاضا است، لذا صدور فاکتور فروش از واحدهای تولیدی تا سطح عرضه و خرده فروش کنترل و توسط بازرسان بررسی می‌گردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار