فرماندار قصرشیرین گفت: کاوش و گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه تاریخی خیابان ساحلی در این شهر مرزی به وسعت ۳۰ هزار مترمربع آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 19 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «مرادعلی تاتار»  افزود: این عملیات کاوش و گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم و همچنین مطالعه و تاریخ‌گذاری نسبی محوطه تاریخی با ۶۵۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شد.

وی اظهار داشت: مجوز این کاوش توسط پژوهشگاه باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر و اعتبار آن از محل اعتبارات استانی در اختیار هیات باستان شناسی قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: اهداف کلی از این کاوش و گمانه زنی مشخص کردن عرصه و محدوده این اثر تاریخی و همچنین تعیین وضعیت ساخت و سازهای پلاک های مسکونی و تجاری قرار گرفته در این محدوده است.

تاتار اضافه کرد: اوایل سال ۱۳۹۰ بود که به دنبال پی کنی یک واحد مسکونی در یکی از خیابان های شهرستان قصرشیرین تعدادی مواد فرهنگی کشف شد.

او اضافه کرد: پس از اعلام گزارش کشف مواد فرهنگی در خیابان ساحلی قصرشیرین،  مواد فرهنگی به دست آمده در آن مورد بررسی قرار گرفت و طبق گمانه زنی هایی انجام گرفته مشخص شد که محوطه تاریخی بزرگی در این خیابان وجود دارد که طی سالیان گذشته هم ساخت و سازهای زیادی روی آن انجام گرفته است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین نیز گفت: زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ باعث شد تا بخش هایی از دیوارهای این محوطه تاریخی نمایان شود و از این سال بنا به دستور پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز، اجرای عملیات عمرانی و پی کنی در این محوطه تاریخی ممنوع شد.

«بهرنگ بابایی» افزود: براساس مواد فرهنگی به دست آمده به نظر می رسد که این محوطه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است.

او اظهار داشت: سال گذشته عملیات کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی، نوع معماری و کاربردهای آن را انجام دادیم، اما شیوع بیماری کرونا و عدم تخصیص اعتبار مانع از اجرای پروژه شد.

شهرستان قصرشیرین دارای ۹۷ اثر تاریخی و طبیعی است که از این تعداد ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مهمترین این آثار کانال ساسانی، آتشکده چارقاپو، عمارت خسرو، نهر شاه گدار، بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی که زندگی مردمان روزگار گذشته را برای مردم این شهرستان تداعی می‌کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار