رییس اداره بهداشت دامپزشکی قم با اشاره به افزایش تعداد کانون‌های تب برفکی در دام‌های استان طی دو هفته اخیر هشدار داد، دامداران توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی را در این خصوص جدی بگیرند.
کد خبر: ۹۴۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 18 March 2021

به گزارش تابناک قم، محمد بارانی اظهار داشت:به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری نسبت به رعایت دقیق ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای، کنترل ورود و خروج دام‌ها و همچنین واکسیناسیون سریع جمعیت دامی خود اقدام کنند.

وی افزود: جمع آوری کود و ضدعفونی جایگاه دام، جلوگیری از ورود وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه، پرهیز از نقل و انتقال غیر مجاز دام و ضرورت دفن بهداشتی دام های تلف شده از راهکارهایی است که می تواند به جلوگیری از بروز و شیوع بیماری کمک کند.

وی ادامه داد: دامدارانی که قصد کوچ ییلاقی دارند نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود دو هفته پیش از آغاز کوچ اقدام نمایند.

بارانی گفت: درحال حاضر واکسن تب برفکی به میزان مناسب در سطح استان وجود دارد و دامداران می توانند با مراجعه به مرکز مایه کوبی منطقه خود در خصوص مایه کوبی دام های خود اقدام نمایند.

بارانی همچنین از دامداران درخواست کرد هرگونه تلفات و موارد ابتلای بیماری را به شماره ۴۵۹۳۶۱۲۳ یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

بیماری تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی واگیردار شایع در کشور است که تردد، تراکم دام و قرار گرفتن دام واکسینه شده در کنار دام واکسینه نشده نقش مهمی در شیوع این بیماری دارد.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری در قم پرورش داده می‌شود،جمعیت گوسفند و بز داشتی ۴۰۰ هزار راس و دام سبک پرواری ۳۰۰ هزار راس در حال پرورش است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار