۳۳ سال پیش در چنین روزی یکی از دلخراش‌ترین جنایات جنگی عراق علیه مردم بی دفاع ایران با به خاک و خون کشاندن صدها زن و کودک پناه گرفته در پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه رقم خورد.
کد خبر: ۹۴۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 17 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، پارک شیرین نام یکی از پارک‌های قدیمی شهر کرمانشاه با وسعتی به مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار در مرکز این شهر است و این پارک قرار گرفته بر روی تپه‌ای با سنگ‌های رسوبی و کُهن، در دل خود یک پناهگاه برای پناه دادن به مردم بی گناه از کینه دشمنان ناجوانمرد دارد.

این پارک روایت گر داستانی تلخ از ۳۳ سال پیش است که هیچگاه گذر زمان از تلخی این حادثه کم نکرده و نخواهد کرد و همواره صدای ناله‌ها و فریادهای دلخراش ده‌ها زن و کودک پناه گرفته بی پناه از جنایات استکبار جهانی خواهد بود.

در جریان جنگ تحمیلی در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۶۶ بعد از حمله هوایی ارتش عراق به شهر کرمانشاه و به صدا در آمدن آژیرهای خطر، بیش از ۵۰۰ نفر از ساکنین حوالی پارک شیرین که اکثراً زن و کودک بودند برای در امان ماندن از موشک‌های رژیم بعثی به پناهگاه این پارک پناه بردند.

اما با گرای دقیق عملیاتی دشمنان داخلی، یکی از جنایات جنگی صدام حسین علیه مردم بی گناه و غیرمسلح کرمانشاه رخ داد و این پناهگاه مورد هدف مستقیم موشک‌های لیزری هواپیماهای عراقی قرار گرفت. این جنایت یکی از دلخراش ترین حوادث جنگ تحمیلی بود که در پی آن دست کم ۷۶ نفر شهید و ۱۸۵ نفر نیز مجروح شدند.

متأسفانه هدف‌گیری تنها راه هواکش پناهگاه پارک شیرین موجب ورود مستقیم موشک به داخل پناهگاه شد و همین امر باعث افزایش تعداد آمار کشته شدگان و مجروحان شد.

کرمانشاه آماج بیشترین تهاجمات هوایی و موشکی در دوران دفاع مقدس بود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به دنبال پیروزی‌های چشمگیر رزمندگان اسلام در صحنه‌های نبرد، رژیم بعث عراق مناطق مسکونی استان‌های مختلف را مورد تهاجم وحشیانه هوایی قرار داد و کرمانشاه یکی از استان‌هایی بود که آماج بیشترین تهاجمات هوایی و موشکی در دوران دفاع مقدس قرار گرفت.

 

سرتیپ دوم پاسدار ناصر باباخانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام اسفندماه استان کرمانشاه، اظهار کرد: اسفند ماه برای مردم کرمانشاه یادآور خاطرات خوبی نیست، در این روز جای جای شهر کرمانشاه مورد اصابت موشک و بمب‌های رژیم بعث صدام قرار گرفت.

وی افزود: در این روز یکی از فجیع‌ترین جنایات صدام رقم خورد و پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه موشک‌باران شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با اشاره به سالروز بمباران پناهگاه پارک شیرین، بیان کرد: بمباران این پناهگاه در ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۶ بعد از حملۀ هوایی ارتش عراق به شهر کرمانشاه اتفاق افتاد که عده‌ای از مردم برای حفظ جان خود به پناهگاه پارک شیرین رفته بودند و اغلب این قربانیان زنان و کودکان بی دفاع بودند.

سردار باباخانی با بیان اینکه کرمانشاه طی دوران دفاع مقدس بارها مورد حمله نیروی‌های هوایی رژیم بعثی قرار گرفته، گفت: نقطه به نقطه این استان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مورد اصابت هزاران بمب و موشک عراقی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به دنبال پیروزی‌های چشمگیر رزمندگان اسلام در صحنه‌های نبرد، رژیم بعث عراق مناطق مسکونی استان‌های مختلف را مورد تهاجم وحشیانه هوایی قرار داد و کرمانشاه یکی از استان‌هایی بود که آماج بیشترین تهاجمات هوایی و موشکی در دوران دفاع مقدس قرار گرفت.

سردار باباخانی افزود: از جمله مکان‌های دیگر شهر کرمانشاه که در این روز مورد اصابت بمب‌های رژیم بعث صدام قرار گرفت؛ خیابان‌های جعفرآباد، جوانشیر، سعدی، سرچشمه، ناصری، چاله چاله، الهیه، نقلیه، سنجابی، شریعتی، شهرک‌های جلالیه، دولت‌آباد، بازار توپخانه، بیمارستان فارابی و روستای چشمه سفید بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: علاوه بر کرمانشاه، اسلام آباد غرب نیز در این روز به شدت مورد تهاجم هوایی دشمن قرار گرفت.

 

وی تاکید کرد: اما این بار جنایت فجیع صدام حسین در بمباران پناهگاه پارک شیرین و به خاک و خون کشاندن صدها زن و کودک بی گناه فراموش ناشدنی است.

منافقین با گرای دقیق پناهگاه پارک شیرین به هواپیماهای بعثی عامل به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی دفاع است

به نظر می‌رسد هدف گیری دقیق تنها هواکش پناهگاه پارک شیرین بدون کمک منافقین کور دل امکانپذیر نبوده و به گفته شاهدان و بازماندگان این فاجعه دردناک، از حضور افرادی ناشناس صحبت می‌کردند که به طرز مشکوکی لحظاتی قبل از بمباران به پناهگاه آمدن و سپس خارج شده بودند. تعدادی از شاهدان عینی از حضور مردی با دست گچ گرفته شده به همراه زنی جوان با ساعت مچی بزرگ در پناهگاه خبر می‌دادند.

با اعلام رسمی سازمان مجاهدین مشخص شد که این سازمان مجاهدین بوده که گرای دقیق پناهگاه شیرین را به هواپیماهای رژیم بعث داده است و به قول خودشان «در بمباران کرمانشاه ده‌ها تن از نیروهای نظامی و دشمنان خلق کشته شدند». مجاهدین گرای این پناهگاه را آنقدر دقیق به هواپیماهای بعثی داده بودند که موشک دقیقاً از هواکش یعنی تنها منفذ ورودی وارده پناهگاه شده بود.

پس از پایان جنگ محل پناهگاه پارک شیرین در سال ۱۳۷۴ به موزه دفاع مقدس کرمانشاه تبدیل شد که است. این موزه با مساحت سه هزار و ۱۴۵ مترمربع در سه طبقه احداث شده که در فضای بیرونی آن، چند دستگاه تانک و نفربر، قسمتی از یک هواپیمای منهدم شده و لاشه یک بالگرد خودی قرار گرفته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار