کد خبر: ۹۴۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 16 March 2021

برگزاری هم‌زمان انتخابات شوراهای شهر و روستا با ریاست‌جمهوری هرچند به دلیل کاهش هزینه‌های سرسام‌آور انتخابات تصمیمی خوب و منطقی است، اما ازسویی می‌تواند اهمیت انتخابات شوراها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ازآنجاکه در جمهوری اسلامی ایران بیش از هفتاد درصد بودجۀ سالانه در اختیار رئیس قوۀ مجریه قرار دارد و دایرۀ اختیارات رئیس‌جمهوری بسیار وسیع است، تلاش در جهت انتخاب یک فرد اصلح برای این کرسی ضروری و به‌فرمودۀ رهبر حکیم انقلاب، یک تکلیف الهی است؛ و از این نکته نیز نباید غافل بود که در کشور ما هر جناحی که سکان ریاست‌جمهوری را به‌دست بگیرد، چهار سال و شاید بتوان گفت هشت سال در سرنوشت همۀ مردم ایران نقشی بسزا و مؤثر خواهد داشت.

امنیت، اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و کشاورزی، مسکن و راه و شهرسازی، ورزش و رسانه‌های متعدد، بخشی از عرصه‌های گوناگونی است که به همراه میلیاردهامیلیارد تومان بودجۀ سالانۀ نفت و گاز و پتروشیمی در اختیار رئیس دولت قرار می‌گیرد، و اینها بخشی از مواردی است که اهمیت فوق‌العادۀ انتخابات ریاست جمهوری در ایران را نشان می‌دهد.

بی‌گمان انتخاب یک فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری می‌تواند جمهوری اسلامی را به نقطۀ مطلوب و تحقق آرمان‌ها نزدیک‌تر کند، و برعکس انتخاب یک فرد ناصالح می‌تواند کشور را تا لبۀ پرتگاه و بازماندن از همۀ آرمان‌ها بکشاند.

درست است که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری بر سرچشمۀ همۀ امکانات کشور مسلط می‌شود، اما بدیهی است که همۀ این امکانات به‌ناچار در نهرهای شهرها و روستاها جاری خواهد شد. پس حزب و گروهی که ریاست‌جمهوری را به دست گیرد اما شوراها را به حریف سیاسی خود واگذارد، در عمل خدمتکار‌ جریان رقیب خود خواهد شد.

آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که غفلت از شوراهای شهر و روستا می‌تواند یک خسارت بزرگ برای ایران عزیز باشد؛ چراکه ۱۲۴۰ شهرداری و ۳۶۰۰ سازمان وابسته به شهرداری‌ها در کشور وجود دارد، و میلیاردها تومان بودجه برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و شرکتی مرتبط با شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است. در دورۀ گذشتۀ انتخابات شوراها ۱۲۶هزارو۱۵۳ کرسی وجود داشت که اگر آن را با اعضای علی‌البدل جمع کنیم، بیش از ۲۰۷هزار نفر خواهند بود.

توجه به این ارقام تنها بخشی از اهمیت شوراهای شهر و روستا را به ما نشان می‌دهد و البته بودجه‌های مصوب شوراها برای شهرداری‌ها توجه ما را به این مهم بیشتر جلب خواهد کرد. در یکصدوسی‌وپنجمین جلسۀ علنی شورای شهر قم در سال ۹۹ کلیات بودجۀ این شهر با اعتباری بالغ به ۳هزارو۸۱میلیارد تومان تصویب شد، و در دویست‌وسومین جلسۀ شورای شهر تهران در سال ۹۹ کلیات بودجۀ مصوب شهرداری تهران ۳۰هزارو۵۷۴میلیارد تومان اعلام شد. این ارقام هنگفت تنها متعلق به دو شهرداری از ۱۲۴۰ شهرداری کشور است.

اما اهمیت شوراها زمانی بیشتر جلوه خواهد کرد که بدانیم متأسفانه قوانین پیش‌گیرانه و نظارت‌ اساسی بر فعالیت بسیاری از مدیران، و امکانات و نیروی انسانی شوراها و شهرداری‌ها در کشور بسیار اندک است! با تأسف باید گفت که ضعف قوانین، دست شوراها و شهرداری‌ها را برای هر تصمیم نادرست و شخصی باز گذاشته، و این خلأ قانونی زمینۀ سوءاستفاده، رانت، اختلاس و هزاران مفسدۀ ریز و درشت را پدید آورده، و به یکی از دردهای مزمن کشور تبدیل شده است.

انتخاب جوانان مؤمن و انقلابی، متخصص و صاحب‌فکر، و سخت‌کوش و جهادی برای شوراها نه‌تنها این خلأ قانونی را پوشش می‌دهد، که بی‌گمان تنها راه علاج دردها در این زمینه است؛ زیرا شوراها و شهرداری‌ها درحقیقت دولت‌های کوچک محلی‌اند که می‌توانند چهرۀ کشور را در همۀ زمینه‌ها به‌کلی تغییر دهند، و انتخاب نیروهای کارآمد، باایمان، پرانگیزه و علاقه‌مندبه‌کار در این عرصه ما را به‌سوی شهرسازی اسلامی و درنتیجه جامعۀ اسلامی سوق می‌دهد.

با توجه به آنچه گفته شد، مشغول کردن همۀ نیروهای انقلاب و دلسوزان کشور به انتخابات ریاست جمهوری، مشکوک و توطئه‌آمیز به‌نظر می‌رسد؛ زیرا لیبرال‌ها بارها تصریح کرده‌اند که برای شوراها برنامه‌ای ویژه دارند. ازاین‌رو غفلت از انتخابات شوراها فرصت بی‌نظیر هماهنگ شدن احتمالی همۀ دستگاه‌های کشور را از جبهۀ انقلابی خواهد گرفت.

نتیجه آنکه، انتخابات شوراها را باید دست‌کم به‌اندازۀ ریاست‌جمهوری بااهمیت بدانیم و برای آن برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم، و مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر به این عرصه وارد شویم . ششمین دورۀ انتخابات شوراها فرصتی مناسب و مغتنم است تا شایسته‌سالاری را جایگزین قبیله‌گرایی‌های سخیف کنیم و به تصاحب کرسی‌های شوراها توسط افراد ناباب پایان دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار