علی واعظ مشاور ارشد رئیس گروه بین‌المللی بحران نیز گفت: تحریم‌‌ها در زمان همه گیری ویروس کرونا تاثیرات بدی را روی ایران گذاشته است. عدم ارائه کمک های بشردوستانه این حس را در تهران ایجاد کرده است که دولت بایدن، در واقع ، می خواهد سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه دهد اما با لبخند!
کد خبر: ۹۴۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ 15 March 2021
 به گزارش تابناک فارس: پایگاه آمریکن کانسروتیو در تحلیلی به قلم باربارا بُلاند نویسنده، سردبیر سابق واشنگتن اگزمینز و خبرنگار کنونی در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی وضعیت فعلی روابط تهران و واشنگتن را بررسی کرده و نظر برخی کارشناسان را جویا شده است که در ادامه می خوانیم:
 
بایدن هنوز مذاکره با ایران را آغاز نکرده است و تمام تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ همچنان پابرجاست. ارتش آمریکا همچنان آماده جنگ کامل با ایران است. ایران از نشستن برای مذاکره با ایالات متحده امتناع می کند مگر اینکه تحریم ها برداشته شوند؛ بایدن می گوید که دولت وی تحریم ها را فقط برای آوردن آنها به میز مذاکره لغو نخواهد کرد. در همین حال ، ایران اخیراً اعلام کرده است که غنی سازی اورانیوم را تا سطح ۲۰ درصد آغاز کرده است. آنها فقط یک مرحله فنی برای رسیدن به سطح ۹۰ درصدی سلاح فاصله دارند. ما در حال بازی یک بازی خطرناک «جوجه هسته ای» هستیم، با هر کشوری که جرات کند تا اولین حرکت را انجام دهد. علی رغم شعارهای انتخاباتی ، وضعیت دولت بایدن در قبال ایران تقریباً از حالت ترامپ تغییری نکرده است.
 
جو سیرین سیونه استاد اندیشکده کوئینسی وکارشناس منع گسترش سلاح های هسته ای در گفتگویی اظهار داشت: امید برای بازگشت سریع به توافق با ایران در حال کمرنگ شدن است. گزینه جایگزین این توافق جنگ است و این می‌تواند به سرعت به یک فاجعه در خاورمیانه تبدیل شود که باعث می شود جنگ ها در عراق و افغانستان شعله ورتر شود. برای نجات توافق ممکن است فقط چند ماه باقی مانده باشد و پس از آن هر دو کشور دیگر به نقطه بازگشت نخواهند رسید.واقعاً قابل توجه است که درک کنیم هیچ چیز تحت نظر بایدن تغییر نکرده است و این به دلیل یک استراتژی آگاهانه از طرف تیم ترامپ است. معلوم شد که لغو استراتژی پمپئو در مورد ایران به آسانی ممکن نیست.
 
دولت ترامپ هدفمند مجموعه ای از تحریم های سنگین را ایجاد کرد که حذف آن برای دولت بعدی دشوار است. کارشناسان معتقدند که برداشتن دیوار تحریم ها و محدودیت های بانکی اعمال شده ماه ها یا حتی سالها به طول می‌انجامد.
 
بایدن در بدو ورود به کاخ سفید توافق آب وهوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت را احیا کرد. اما پیشرفت نامحسوسی در قبال توافق ایران بدست آورده است. آنها تئوری اصلی خود در خصوص تعهد در قبال تعهد با شعار اینکه ایران ابتدا باید کاملاً به تعهدات کامل برگردد تغییر دادند. جو سیرین سیونه معتقد است این نوعی از مدل لیبی جان بولتون [مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهور ترامپ] است. طرف مقابل قبل از اینکه ایالات متحده کاری انجام دهد باید همه کارها را انجام دهد.
 
وی افزود: مشکل این است که بایدن نمی‌تواند ایران را به راحتی متوقف کند. اوضاع بر وفق مرادش نیست. موارد زیادی وجود دارد که می تواند اشتباه از آب درآید و تعداد زیادی خرابکار در هر دو کشور که می‌خواهند معامله را بکشند. هرچه بیشتر منتظر بماند، احتمال وقوع حادثه ای در جنگ های خاورمیانه، مانند حمله اسرائیل به سایت‌ها و پرسنل ایرانی یا حمله اخیر شبه نظامیان عراقی که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در اربیل شد، بیشتر خواهد شد.
 
جو سیرین سیونه در پایان گفت: توصیه من به دولت بایدن این است: منتظر نمانید. سریع اقدام کنید. شما باید با ایران صحبت کنید. این محاسبات سیاسی است و نه محاسبات امنیت ملی، که مانع بازگشت یک معامله می شود.
 
جفری لوئیس، استاد موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در مونتری نیز گفت: اگر دولت بایدن به دنبال بازگشت به برجام است پس چرا وقت را هدر می دهد؟
 
در ادامه گزارش آمده است: تندروها در داخل مانند همتایان خارجی خود حاضر به احیای توافق نیستند و مایل به وقت کشی هستند.
 
در طول دوران ریاست جمهوری اوباما، دموکرات‌ها اصرار داشتند که توافق ایران بهترین معامله ای است که ایالات متحده می تواند بدست آورد. بنابراین موضع دولت بایدن گیج کننده است: آیا مقامات وی نظر خود را تغییر داده‌اند؟
 
استفان والت، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل نیز گفت: اگر دولت بایدن بازگشت به برجام را با اصرار بر اینکه ایران گام اول را بردارد خراب کند - با اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی کامل ایران توافق را ترک کرد - نشان می‌دهد که آن‌ها به آن اندازه‌ای که ادعا می‌کنند در دیپلماسی ماهر نیستند.
برچسب ها: بایدن ، ترامپ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار