رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: بختیار: اگر روزی احمدی‌نژاد گزینه نهایی برخی اصلاح‌طلبان شد نباید تعجب کرد / رسانه اصولگرا: اصلاح‌طلبان برای نبوی وزارت کشور را دور می‌زنند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 14 March 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

به جای قسم دادن مردم به حضرت عباس، واکسن وارد کنید

روزنامه اطلاعات نوشت: با توجه به بی توجهی به درخواست ها برای نرفتن به سفر از سوی مردم، بهترین کار برای جلوگیری از شیوع رو به تزاید بیماری کرونا، واکسینه کردن مردم است. واردات واکسن حتی از کشورهایی که جمهوری اسلامی روابط حسنه با آن ها دارد نظیر روسیه و چین به صورت قطره چکانی انجام می شود و هر دفعه حداکثر در حد چند صد هزار دوز وارد می شود که به نظر می رسد برای خالی نبودن عریضه و دل خوش کردن است تا یک اقدام جدی که آحاد مردم کشور را در بر بگیرد و مقابله جدی با این ویروس خطرناک و مهلک باشد . این مقدار و با این حالت قطره چکانی هر گز کفاف جمعیت کشور را نخواهد کرد . آمارهای واکسینه کردن شهروندان در سایر کشورها حتی کشورهای خاورمیانه که توسط منابع معتبر اعلام می شود با ایران تفاوت فاحش دارد. آیا از نظر اخلاق پزشکی، یک روز تاخیر در واکسینه کردن مردم خیلی دیر نیست؟ تا فصل بهار و در این فاصله هر روز تعدادی از افراد به کام مرگ می‌روند و چند هزار تن هم مبتلا می شوند و چه بسا در افراد مبتلا، عوارض آن، تا سال ها در شخص باقی خواهد ماند. بهتر آن بود که از چند ماه جلوتر موضوع واردات واکسن از همان کشورهای بلا مانع جدی گرفته می شد تا نیاز به قسم دادن مردم به حضرت عباس نباشد.

هجوم‌ مگس‌ها به منازل مسکونی در سراوانِ رشت

نماینده مردم رشت در مجلس از هجوم مگس‌ها به منازل مسکونی مردم در سراوان رشت و روستاهای اطراف خبر داد و گفت: علت این پدیده تجمیع زباله در سایت زباله سراوان و تولید شیرآبه‌های سمی است. محمدرضا احمدی سنگری در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این روزها هجوم سیل آسای مگس‌ها به منازل مسکونی مردم در سراوان ِ رشت امانشان را بریده است. به داد این مردم این منطقه و روستاهای اطرافش برسید. نماینده مردم در رشت در مجلس در پایان گفت: علت این موضوع شیرآبه‌های سمی است که از سایت زباله سراوان تولید می‌شود. ما بارها در خصوص شیرآبه‌های سمی سراوان رشت تذکر داده‌ایم. راه حل این مسائل، حل مشکلات سایت زباله سراوانِ رشت است.

واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ماجرای ترانه مستهجن

حجت الاسلام دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فعالیت‌های فضای مجازی با توجه به اهمیت و اتفاقاتی که در این فضا افتاده است، گفت: سیاست گذاری در حوزه فضای مجازی برعهده شورای عالی فضای مجازی است اما شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نسبت به این امر مسئولیت دارد. وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی دو مسئولیت دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیتی ایجابی دارد که در این مسئولیت باید ساز و کارهایی ایجاد کرده و جاذبه‌های متناسب با علایق نسل جدید را برای توجه بیشتر به قرآن و روایت‌های قرآنی را فراهم کند. همچنین قرآن باید در زندگی امروز نقش آفرینی بیشتر باشد. یکی دیگر از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز انجام فعالیت‌های سلبی است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه نباید به هیجانات زودگذر اهمیت داد، گفت: اینکه خواننده‌ای ترانه مستهجنی را می‌خواند و عده‌ای آن را دنبال و رؤیت می‌کنند نشان از اهمیت آن نیست. درست است که تأثیر می‌گذارد اما هیجاناتی است که زودگذر بوده و همچون موجی که آمده می‌رود. رؤیت به معنای وابستگی نیست و ممکن است مردم تنها بیننده آن باشند که بیشتر نشان از هیجانات اجتماعی است.

الان هم مثل قبل از انقلاب، قدرت در اختیار هزار فامیل و یکی دو حزب سیاسی است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مشکل دیگر، انحصار فعالیت‌های سیاسی در خانواده‌های مشهور، متنفذ و متمکن است که اینهم موجب تنگ شدن عرصه برای استعدادهای غیروابسته شده است. شرایط کنونی کشور در این زمینه‌ها بسیار شبیه دوران قبل از انقلاب شده است که قدرت سیاسی و سایر امکانات در اختیار هزار فامیل و یکی دو حزب بود و توده غیروابسته مردم، امکان راه‌یابی به سپهر مسئولیت‌ها و مشارکت در مدیریت‌ها را نداشتند.

لغو پخش زنده بازی یادبود انصاریان و میناوند به خاطر عادل فردوسی‌پور

درحالی که از هفته گذشته اعلام شده بود بازی تیم های پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس با رسانه ورزش به یاد علی انصاریان و مهرداد میناوند پخش زنده می شود، این بازی روی آنتن نمی رود. تنها سه روز پس از کسب جایزه بهترین برنامه ورزشی برای فوتبال ۱۲۰ توسط عادل فردوسی پور در کنار معتضدی مدیر شبکه ورزش ، درحالی که شواهد از روابط خوب این دو است، پخش زنده بازی بزرگداشت انصاریان و میناوند که با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال استقلال و پرسپولیس برگزار می شود از کنداکتور پخش زنده سیما خارج شد. این درحالی است که در ماه های گذشته بسیاری از بازی های خیریه از این دست با حضور ورزشکاران و هنرمندان پخش شده است. حتی بازی هایی چون مسابقه تیم پیشکسوتان سپاهان و یاران رسانه هم روی آنتن شبکه های سیما رفته بودند ولی بازی فوتبالی که چهره های نامی چون علی کریمی و علی پروین آنجا هستند از برنامه پخش خارج شده تا یک بار دیگر بحث حضور عادل فردوسی پور و احتمالا ممنوعیت پخش تصاویر زنده از او قوت بگیرد.

روایت میرسلیم از شکل‌گیری رقابت تخریبی بین اصولگرایان

مصطفی میرسلیم که خود در انتخابات مجلس، به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شده و به عنوان یک چهره حزبی در فرایند به وحدت رسیدن اصولگرایان حضور داشته، می‌گوید:«اصولگرایان هر بار که رقیب ضعیف بوده یا در صحنه نبوده به رقابت درون جریانی رو آورده اند؛ به بیانی دیگر، این فرآیند شناخته شده‌ای است که هرگاه اقلیت، ضعیف باشد بین اکثریت تفرقه می‌افتد بنابراین از همین امروز شاهد بروز نوعی رقابت در میان اصولگرایان هستیم، رقابتی که جنبه تخریبی آن غلبه دارد. البته در بسیاری از این رقابت‌ها متاسفانه اصول زیر پا گذاشته می‌شود.»

علی مطهری از وزیر خارجه دولتش رونمایی کرد

علی مطهری در گفت‌وگویی درباره ترکیب احتمالی کابینه‌ گزینه‌اش برای وزارت امور خارجه گفت: برای وزارت خارجه بهتر از آقای ظریف را نداریم و هر کسی روی کار بیاید به نظرم باید از ایشان استفاده کند. درباره معاون اولی هم افرادی در ذهن من هستند اما فعلا نمی خواهم اسم بیاورم.

واکنش سعید محمد به ادعای برکناری از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء

فرمانده پیشین قرارگاه خاتم اظهارات برخی چهره های سیاسی مبنی بر عزل او از فرماندهی قرارگاه خاتم را تکذیب کرد.سردار سعید محمد، کاندیدای انتخابات 1400، در گفتگو با خبرآنلاین، سخنان حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه را مبنی براینکه سعید محمد بدلیل تخلفات متعدد برکنارشده است، را کذب خواند و گفت: همانگونه که قبلا اعلام شده بدلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری و پرهیز از هرگونه شائبه ای از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا کردم و این استعفا مورد پذیرش فرمانده کل سپاه قرار گرفت.وی افزود:هیچ تخلفی هم از سوی من صورت نگرفته است.روز گذشته حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه گفته بود:«ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»

توضیح امیرآبادی درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: شورای نگهبان در سال ۹۷ ، ۱۳ ایراد، در سال ۹۸، ۱۹ ایراد و در سال ۱۴۰۰ ، ۲۰ ایراد به لوایح بودجه گرفت و میزان ایرادات در سال های مختلف همانند بوده است.احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 24 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در مورد ایرادات اعاده شده از شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه 1400، گفت: شورای نگهبان در سال 97 ، 13 ایراد، در سال 98، 19 ایراد و در بودجه 1400 ، 20 ایراد به لوایح بودجه گرفت، بنابراین میزان ایرادات در سال های مختلف مانند هم بوده است.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مواردی که قرار است مورد بررسی قرار گیرد، رفع ابهام است که توسط کمیسیون تلفیق ارسال شده است.

تا الان آقای رئیسی به احتمال 80 درصد رئیس جمهور است!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با نامه نیوز درباره نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای لاریجانی بهترین گزینه محسوب می شود اما آمدن او بستگی به تصمیم آقای رئیسی دارد. آقای رئیسی مورد اقبال حاکمیت است و اگر نامزد شود شاید کس دیگری نیاید. البته در حالت یک انتخابات نیمه سردی را تجربه خواهیم کرد.وی افزود: اگر آقای رئیسی بیاید، به نظر من آقای لاریجانی نخواهد آمد و خودش را هزینه نمی کند چون بالاخره نهادهای تأثیرگذار در بحث انتخابات سوگیری شان خیلی بیشتر به آقای رئیسی است تا آقای لاریجانی. به عبارت دیگر آنها به آقای لاریجانی انتقادهایی دارند اما به آقای رئیسی هیچ انتقادی ندارند.این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی اظهار کرد: آقای رئیسی الان 80 درصد رئیس جمهور است و راه سختی پیش روی او وجود ندارد. اینکه الان ایشان می گوید «برنامه ای ندارد»، بیشتر تاکتیکی است، در واقع وقتی اینقدر اقبال برای او فراهم است ضرورتی ندارد که خودش را هزینه کند. این امری طبیعی محسوب می شود و هر کس دیگری هم جای آقای رئیسی بود همین صحبت را انجام می داد.وی ادامه داد: اگر آقای رئیسی نیاید تنور انتخابات گرم است یعنی شور و هیجانی اتفاق می افتد. آقای لاریجانی و آقای قالیباف سعی می کنند به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود کنند.

اصلاح‌طلبان برای نبوی وزارت کشور را دور می‌زنند؟

به‌دنبال مخالفت وزارت کشور با حضور افراد حقیقی و نه حقوقی در ناسا، اصلاح‌طلبان برای نگه داشتن بهزاد نبوی در رأس این نهاد دست به کار شده‌اند.به‌دنبال مخالفت وزارت کشور با حضور افراد حقیقی و نه حقوقی در ناسا، اصلاح‌طلبان برای نگه داشتن بهزاد نبوی در رأس این نهاد دست به کار شده‌اند. در پی اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه حضور بهزاد نبوی در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) خلاف قانون است و این فرد به عنوان عضو حقیقی نمی‌تواند در این نهاد باشد، اصلاح‌طلبان نبوی را عضو حزب توسعه ملی کردند تا بتواند رئیس ناسا باقی بماند.اخیرا طی جلسه‌ای که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب متشکل از نمایندگان وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تشکیل جلسه داده است، حضور اشخاص حقیقی را در ارکان جبهه‌های سیاسی مجاز ندانسته است.با تأکیدی که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر رعایت قانون در تشکیل جبهه‌های سیاسی دارد، به نظر می‌رسد که بهزاد نبوی از اعضای شاخص سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی که اکنون به عنوان رئیس این جبهه انتخاب شده است از این جایگاه کنار گذاشته شده شود.

بختیار: اگر روزی احمدی‌نژاد گزینه نهایی برخی اصلاح‌طلبان شد نباید تعجب کرد

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از اصلاح‌طلبان از آقای عارف و حتی آقای خاتمی توقع رفتار پوپولیستی و برخی دیگر توقع رفتار اپوزیسیونی دارند و تنها بهانه و دستاویز آن‌ها سکوت ایشان در مجلس است.علی بختیار درباره رویکرد جریان اصلاحات در انتخابات سال آینده ریاست جمهوی گفت: جریان اصلاحات از درون خود ضربه می‌خورد و بستن لیست‌های انتخاباتی نادرست و قراردادن نام کسانی که سنخیتی با این جریان ندارند، یکی از دلایل بزرگ پس‌رفت گفتمان اصلاح‌طلبی است.این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به تازگی زمزمه‌ها و صحبت‌هایی شنیده می‌شود که برخی از جریان‌های اصلاح‌طلب اعتقاد دارند تا در انتخابات سال آینده از گزینه‌هایی خارج از جریان اصلاح‌طلبی حمایت شود تا هم‌چنان در بدنه قدرت باقی بمانند! این در حالی است که گفتمان اصلاح‌طلبی هر چه که دارد از حمایت طبقات مختلف مردم و جامعه دارد و رسیدن به قدرت به هر بهایی به آن آسیب جدی وارد کرده است.وی افزود: همین تفکر نادرست سبب شد تا در لیست امید مجلس دهم کسانی وارد شوند که کوچک‌ترین اعتقادی به جریان اصلاحات نداشتند و به محض ورود به مجلس ساز استقلال و تشکیلات جداگانه زدند و به اعتبار فراکسیون امید خدشه جدی وارد شد. حال آنکه ما همه قصور و نارسایی‌ها را به گردن آقای عارف می‌اندازیم. همین جریان‌ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، آقای خاتمی و عارف را مجبور به کناره‌گیری به سود آقای روحانی کردند و در صدد هستند تا این اشتباه را دوباره تکرار کنند.

کنایه کیهان به آشنا با طعم «چیپس و ماست»

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری به مصاحبه اخیر مشاور رئیس جمهور واکنش نشان داد.روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات اخیر حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در ستون گفت و شنود خود نوشت:
گفت: روزنامه الاخبار در مصاحبه با آقای آشنا از ایشان پرسیده است؛ آیا ایران درباره مسائل موشکی خود حاضر به مذاکرههست؟
گفتم: این چه سؤالی است؟! بارها به طور رسمی اعلام شده که مسائل موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست.
گفت: ولی آقای آشنا در پاسخ گفته است؛ بله حتماً به شرطی که
مسائل نظامی کل منطقه مطرح باشد و نه فقط ایران!
گفتم:‌ یعنی ایشان نمی‌داند که صنایع موشکی کشورمان یک مسئله استراتژیک برای حفظ امنیت ملی است؟!
گفت: البته سخنگوی وزارت خارجه گفته است؛ آقای آشنا
نظر شخصی خودش را مطرح کرده است!
گفتم: مشاور رئیس جمهور و بیان نظر شخصی درباره
یک مسئله استراتژیک؟! آنهم با یک رسانه خارجی؟!
مگر درباره غذای مورد علاقه‌اش نظر داده است؟!
گفت: چه عرض کنم؟! در دولت کنونی خیلی از مسائل
جا‌به‌جا شده!
گفتم: این ضرب‌المثل هم تغییر کرده و شده است
«کبوتر با کبوتر چیپس با ماست»!

کعبی: استقرار روحانیت در پاسگاه‌ها برای افزایش کارایی ناجا است

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری استقرار روحانیت در پاسگاه‌ها را طرحی کاربردی توصیف کرد و افزود: استقرار روحانیت در پاسگاه‌ها و پادگان ها، کمک کاری برای کادر و پرسنل نیروی انتظامی است و سبب افزایش کارآیی این نهاد خواهد شد.آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، در جمع کارشناسان و روحانیون عقیدتی سیاسی ناجا در قم، به شرح فعالیت ها و خدمات اجتماعی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: نبی مکرم اسلام(ص) سنگ بنای تعامل جهانی را بنا و طراحی کردند و بشریت را از جهالت نجات دادند.آیت الله کعبی، استقرار روحانیت در پاسگاه‌ها را طرحی کاربردی توصیف کرد و افزود: استقرار روحانیت در پاسگاه‌ها و پادگان ها، کمک کاری برای کادر و پرسنل نیروی انتظامی است و سبب افزایش کارآیی این نهاد خواهد شد.وی با اشاره به وظایف روحانیون مستقر در پاسگاه ها، ابراز کرد: برپایی نماز جماعت در پاسگاه ها و بیان احادیث اهل بیت و احکام، برگزاری جلسات آموزش روخوانی، روان خوانی و مفاهیم قرآنی، برگزاری جلسات آموزشی، بصیرتی و مشاوره‌ای برای کادر نیروهای انتظامی، آموزش های عقیدتی، سیاسی و اجتماعی برای خانواده پرسنل و کادر نیروی انتظامی از وظایف روحانیون مستقر در پاسگاه هاست.

ترقی ادعایش درباره سعید محمد را تکذیب کرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در صفحه شخصی خود مصاحبه با ایسنا درباره سعید محمد را تکذیب کرد.حمیدرضا ترقی نوشت: از تحریف ایسنا و واکنش اصلاح طلبان و اپوزیسیون خارج نشین، پیرو مصاحبه بنده در خصوص آقای دکتر سعید محمد، آشکار شد چقدر رقیب، از تشکیل دولت جوان، جهادی و انقلابی واهمه دارد.این درحالی است که خبرگزاری ایسنا در واکنش به این تکذیبیه نوشت: باتوجه به واکنش حمیدرضا ترقی پس از انتشار این مصاحبه مبنی بر تحریف سخنان خود، لازم به ذکر است که فایل صوتی مصاحبه ایسنا با ترقی به عنوان عضو یکی از احزاب سیاسی مطرح و شناسنامه‌دار کشور (که بر همین اساس هم ادعای وی در زمینه سعید محمد منتشر شد) در آرشیو ایسنا موجود است و مصاحبه دقیقا براساس اظهارات مطرح شده در این فایل منتشر شده است.لازم به ذکر است حمیدرضا ترقی در مصاحبه خود گفته بود سعید محمد از قرارگاه خاتم استعفا نداده بلکه به دلیل تخلفاتی که داشت از کار برکنار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار