رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اظهارات وزیر نفت احمدی‌نژاد درباره دکل‌های نفتی / سفر ناگهانی رحمانی فضلی به قم و دیدار با مراجع تقلید /جهانگیری: در این سه سال به سیلی صورت‌مان را سرخ نگه‌داشتیم و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 11 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جهانگیری: در این سه سال به سیلی صورت‌مان را سرخ نگه‌داشتیم
معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از دانشنامه امام خمینی (ره) گفت: مسائل و فشارهای سه سال اخیر بازگو نشده زیرا دشمنی که در مقابل ملت ایران بود دشمنی گردن کلفت و غدّار بود و ما باید با سیلی صورت خود را سرخ میکردیم. امروز فشار حداکثری با شکست مواجه شده است. لغو تحریم‌ها باید عزتمندانه باشد. روز‌های سختی رو به پایان است و ایام خوشی پیش روی کشور قرار دارد. دشمنان تسلیم اراده ملت ایران خواهند شد و حتماً باید تحریم‌ها را بردارند.ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم تا این دشمن قدار و گردن کلفت برود. ملت ایستادگی کردند تا جایی که خود آمریکایی‌ها و هم این گروه جدید در کاخ سفید اعلام کردند جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بر مردم ایران جواب نداده و شکست خورده است.

عقب‌نشینی اقلیم کردستان: تمبرها طرح اولیه بود
وزارت حمل و نقل اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر پاپ فرانسیس به استان های شمالی عراق، چند تمبر یادبود چاپ کرد که علاوه بر جای ندادن زبان عربی بعنوان زبان اول رسمی عراق بر روی تمبرها، نقشه جعلی هم روی آن درج کرد که با واکنش منفی در داخل و خارج عراق مواجه شد. به دنبال این موضوع جوتیار عادل سخنگوی دولت محلی اقلیم کردستان عراق در یک نشست مطبوعاتی توضیحاتی ارائه کرد.رسانه کردستان ۲۴ نوشت؛ جوتیار عادل ضمن ابراز دفاع دولت متبوعش از حاکمیت عراق، گفت: تعدادی از هنرمندان پیشنهادهای خود را در مورد این تمبرها به وزارت حمل و نقل و ارتباطات ارائه دادند اما پیشنهادهای آنها برای هدفی بود که مورد تایید دولت منطقه قرار نگرفت و آن تمبرها صرفا یکسری پیشنهاد بودند.گفتنی است در واکنش به این اقدام اقلیم محلی کردستان عراق؛ جبهه ترکمان های عراق با انتشار بیانیه ای ضمن محکومیت این عمل از آن به عنوان تضعیف وحدت کشور و تهدید مستقیم منطقه یاد و خاطرنشان کرد که منافع قومیت های عراق فقط در سایه وحدت کشور دست یافتنی خواهد بود.

بازداشت دو همدست ساسی مانکن در شیراز
دو نفر دیگر از افراد همکار ساسان حیدری ملقب به ساسی که در آخرین کار او نیز با وی همکاری کرده‌اند، در شیراز شناسایی و دستگیر شدند. برخی کانال‌های تلگرامی و کاربران توییتر مدعی شدند، روز گذشته دو برادر در شیراز که اقدام به همکاری با ساسان حیدری ملقب به ساسی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

آیت الله مکارم: این دلال ها چه کسانی هستند که زور دستگاه قضا و دولت به آنها نمی رسد
آیت الله مکارم شیرازی، مسئولان را به تلاش و همت بیشتر برای حل مشکلات مردم بویژه مساله گرانی و رفع معضلات اقتصادی توصیه اکید کرد و گفت: امروز نابسامانی های اقتصادی و مشکل های معیشتی به شدت مردم را رنج می دهد، یکی از این مشکلات که همه از آن دم می زنند مساله دلال هاست، داد همه از دست این دلالان بلند است اما در عین حال کسی نمی تواند جلوی شان را بگیرد. این مرجع تقلید افزود: اینها چه کسانی هستند که زور دستگاه قضا و دولت به آنها نمی رسد این مساله برای مردم و افکار عمومی تبدیل به معما شده است به عقیده ما اگر محکم با آنها برخورد شود در کاهش گرانی ها موثر خواهد بود. آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به نابسامانی وضعیت ارز در کشور اشاره کرده و گفت: یکی از نکته هایی که باعث بدبینی شده، تصور این موضوع است که دولت می خواهد قیمت ارز را بالا نگه دارد تا از این طریق مشکلات خود را حل کند و تا زمانی که مساله ارز و گرانی آن حل و ساماندهی نشود مشکل ارزاق و مایحتاج مردم نیز حل نخواهد شد.

ایران میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد
کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانان مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا در منطقه غرب قاره کهن را اعلام کرد که نام تیم‌های ایرانی در آن به چشم نمی‌خورد. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبان‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد. بنا به اعلام این سایت پرسپولیس در هند، استقلال در عربستان و تراکتور در امارات به مصاف رقبای خود خواهند رفت. فولاد خوزستان نیز اگر در بازی برابر العین به پیروزی برسد باید در عربستان بازی کند. کنفدراسوین فوتبال آسیا در حالی امروز به صورت رسمی میزبانان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد که میزبانی تیم‌های استقلال، پرسپولیس، فولاد و تراکتور را رد کرده است.

واکنش هاشمی‌طبا به کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات 1400
سید مصطفی هاشمی‌طبا سیاستمدار و مدیر ارشد دولت‌های مختلف پس انقلاب در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به استعفا سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به منظور ورود به انتخابات، گفت: من از ایشان شناخت ندارم، اما سوال این است مگر در گذشته آقای رضایی که سپاهی بود، کاندیدا نمی‌شد؟ همینطور آقای شمخانی که در زمانی که وزیر دفاع بود کاندیدا شد. البته من اطلاعی ندارم که دراین رابطه قوانین به چه صورت است، اما اگر ممنوعیت مقرراتی و آئین نامه ای ندارد، خب مشکلی ندارد. کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «حتی اگر منع قانونی نباشد، وصیت امام(ره) و توصیه رهبری این است که ورود نکنند» اظهار داشت: این یک بحث دیگر است و در اینجا خلط مبحث صورت می‌گیرد. امام و رهبری فرمودند که ارتشی‌ها و سپاهی‌ها در سیاست دخالت نکنند و وارد گروه‌ها و دسته‌ها نشوند. به نظر من اگر آقای محمد عضو حزب موتلفه یا حزب کارگزاران می شد و آن ها ایشان را کاندیدا می‌کردند، این وارد سیاست شدن بود چون وارد یک گروه و دسته سیاسی شده است ولی ایشان همانطور که آقای شمخانی و رضایی کاندیدا شدند، کاندیدا شده است و به نظر من مشکلی ندارد.

سفر ناگهانی رحمانی فضلی به قم و دیدار با مراجع تقلید
امروز در روز عید مبارک مبعث عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ابتدای ورود به قم ضمن زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قم دیدار کرد. وی در ادامه با حضور در دفتر حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با ایشان دیدار و گفت و گو کرد.  دیدار و گفت و گو با آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید از دیگر برنامه های سفر وزیر کشور به قم بود. وزیر کشور در ادامه سفر خود به قم با آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد. بهرام سرمست استاندار قم‌ و حجت الاسلام نمازی مشاور امور روحانیت وزیر کشور، رحمانی فضلی را در این دیدارها همراهی کردند. سفر وزیر کشور به قم بدون اطلاع قبلی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

اظهارات وزیر نفت احمدی‌نژاد درباره دکل‌های نفتی
رستم قاسمی: در دورانی که در وزارت نفت بودم بعد از حدود یکصد سال تحریم سنگینی که اعمال شد و به زغم خود آمریکایی‌ها تحریم‌های فلج کننده بود دشمنان به دنبال این بودند که اقتصاد کشور را به نابودی بکشند و  بحران سازی‌های جدی برای مردم ایحاد کنند که با همت متخصصان ایرانی و جوان نگذاشتیم این اتفاق رقم بخورد تا مردم لحظه‌ای نگران نشوند. وزیر سابق نفت گفت: در آن زمان طرح کیفی و کمی پالایشگاه‌های نفت کشور را اجرایی کردیم که پالایشگاه شازند یک نمونه از آن بود که توانست تولید خود را به بیش از 15 میلیون مترمکعب برساند. وزیر سابق نفت افزود: وقتی مسئولیت وزارت نفت را بر عهده گرفتم، تمام دکل‌های نفتی در کشور متعلق به شرکت‌های خارجی بودند و حتی یک شرکت هم ایرانی نبود، در سال ۹۲ بالغ بر ۲۰ دستگاه حفاری تنها در پارس جنوبی  راه اندازی شده بود. وزیر سابق نفت پیرامون حضورش در انتخابات گفت: اگر روزی تصمیم در حضور برای انتخابات داشته باشم قطعا با قوت می‌آیم و کاندیدای پوششی حزب و گروه و فرد خاصی نخواهم شد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :