مرور روزنامه‌های یکشنبه هفدهم اسفندماه
منازعه مالیات‌ستانی از اپراتورها، پاپ فرانسیس در دومین روز سفرش به عراق، اختلاف سفری ستاد و نمکی و روحانی! ممنوعیت سفر به شهر‌های زرد و نارنجی، بازار‌های داخلی و خارجی در سراشیبی، راز‌های پنهان سانچی، اقشار کم درآمد محروم از نوروز حداقلی، مختصات افزایش حقوق کارمندان، پیوستن به FATF مهم‌تر از لغو تحریم‌ها؟ و هشت راهکار مؤثر برای مقابله با غول گرانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری وتحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۴۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 07 March 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه هفدهم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شدند که دیدار آیت الله سیستانی با پاپ در نجف اشرف و گفت و گوی ساده و صمیمانه دو رهبر دینی در بیشتر روزنامه‌ها با تیتر و تصاویری برجسته شده است. این خبر، موضوع تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی از ابعاد مختلف از جمله پاپ و آیت‌الله و دعایی برای صلح، اگر مسیح (ع) در میان ما بود، نه به جنگ و قدردانی از مسلمانان به‌ خاطر نجات مسیحیان نیز شده است.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

انتظارات واکسیناسیون مردم را جدی بگیریم

روزنامه «جهان‌صنعت» طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان انتظارات واکسیناسیون مردم را جدی بگیریم، نوشت: حالا یک سال و چند ماه است که ایرانیان زیر ضرب ویروس کشنده کووید۱۹ زندگی می‌کنند و خانواده‌های پرشماری با مصیبت‌های این ویروس مواجه شده و آسیب دیده‌اند. میلیون‌ها ایرانی شغل و درآمد خود را از دست داده و از میزان درآمدشان کاسته شده و به گروه‌های کم‌درآمدتر جامعه سنجاق شده‌اند. ۱۰۰ هزار بنگاه خدمات که به خانواده‌ها خدمات می‌دادند در بدترین وضعیت قرار دارند و برخی از فعالیت‌ها مثل گردشگری در آستانه نابودی قرار دارند. تا روزی که واکسن ضدکرونا در هیچ کشوری ساخته نشده و به شهروندان تزریق نشده بود شهروندان ایرانی نیز انتظاری نداشتند و با بردباری منتظر بودند واکسن ساخته شود و همانند شهروندان جهانی از سوی دولت تهیه و به آن‌ها تزریق شود. انتظارات شهروندان از دولت یک درخواست بحق و درست است و دولت ایران باید هر سد و بندی که در مسیر تامین و تهیه واکسیناسیون است را بردارد.

پول دار‌ها کرونا نمی‌گیرند؟ /انتظارات واکسیناسیون مردم را جدی بگیریم/دو ویژگی سفر پاپ به عراق

به همین دلیل است که هر روز شاهد گفت‌وگوی رسانه‌ای مدیران بخش‌های سیاسی و اقتصادی دولت و حتی نهاد‌های گوناگون در همین باره هستیم. دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز گفته است‌: کرونا پدیده‌ای است که همه دنیا درگیر آن است و باید به مصوبات ستاد مقابله با کرونا توجه کامل داشته باشیم. سلامت مردم مساله اصلی است و تبعات اقتصادی در مرحله بعد قرار دارد. بین سلامت و تبعات اقتصادی اگر ناچار باشیم انتخاب کنیم باید ابتدا به سلامت مردم توجه کنیم؛ دولت با تمام توان در زمینه تولید و واردات واکسن مورد تایید وزارت بهداشت تلاش می‌کند. تلاش می‌کنیم واکسن‌های تولید داخل را سریع‌تر به نتیجه برسانیم و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده آنچنان تعداد واکسیناسیون زیاد خواهد بود که ظرف مدت کوتاهی تمام کشور را واکسینه می‌کنیم. تلاش می‌کنیم واکسن‌های تولید داخل را سریع‌تر به نتیجه برسانیم و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده آنچنان تعداد واکسیناسیون زیاد خواهد بود که ظرف مدت کوتاهی تمام کشور را واکسینه می‌کنیم. ایرانیانی که این روز‌ها از رسانه‌های گوناگون دیداری و شبکه‌های اجتماعی آخرین تحولات واکسیناسیون در کشور‌های گوناگون در دنیا از جمله کشور‌های همسایه مثل ترکیه و امارات و کشور‌های دورتر مثل انگلستان را دنبال می‌کنند و می‌شنوند و می‌بینند که در آن کشور‌ها مدیریت متمرکز و دولتی و بدون تضاد منافع با شتاب مناسب کار واکسیناسیون را دنبال می‌کنند از اینکه می‌شنوند در ایران تهیه و توزیع با آهستگی پیش می‌رود و به جای اینکه کار به صورت متمرکز و زیر نظر دولت پیش برود برخی نهاد‌های دیگر نیز وارد کار شده و شرایط را پیچیده کرده‌اند ناامید می‌شوند. شهرو‌ندان ایرانی در این میدان از دولت انتظار دارند هر کاری که دارد کنار بگذارد و در تامین واکسن فعالیت جدی کنند.

پولدار‌ها کرونا نمی‌گیرند؟

سیدعلیرضا کریمی طی یادداشتی با عنوان پول دار‌ها کرونا نمی‌گیرند؟ در سرمقاله امروز آفتاب یزد نوشت: بنای تضعیف ستاد مقابله با کرونا را قطعا نداریم و تصمیمات این ستاد لازم الاجراست، اما روا نیست از کنار برخی ابهامات به سادگی عبور کنیم.
بنده تصور می‌کنم قبل از اینکه بررسی شود خروجی این ستاد چقدر کارشناسی شده است باید اذعان نمود که ستاد ازعدم شفافیت رنج می‌برد. یعنی به واسطه دوری از شفافیت بعضی از تصمیمات ستاد قابل درک نیست.
فی المثل دیروز تصمیم گرفته شد در ایام نوروز سفر به شهر‌های نارنجی و قرمز ممنوع است، اما همین الان بسیاری از آژانس‌های مسافرتی با شدت و حدت در حال فروش بلیت هستند. برای نمونه با یکی از همین آژانس‌ها صحبت کردم و پرسیدم اگر شهر مقصد قرمز باشد طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف چیست؟ طرف مقابل با لبخندی بر لب با صراحت گفت مشمول ما نمی‌شود!


وضعیت اپلیکیشن‌های فروش بلیت مثل علی بابا و ... نیز همین است. حتی فروش بلیت برای شهر اهواز که در قرنطینه رفته نیز میسر است بدون اخطار و هشداری!
شاید گفته شود وقتی شما از حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنید تست پی سی آر گرفته می‌شود لیکن پاسخ اینجاست وقتی ما با ویروسی مرموز، مشکوک و هزار چهره روبرو هستیم دیگر این تضمین‌ها صرفا یک شوخی تلخ است. ضمن آنکه اثبات شده این تست‌ها تا ۴۰ درصد ممکن است دچار خطا شود! فلذا بهتر است خودمان را گول نزنیم و با یک تست ساده تصور نکنیم شرایط عادی است.

پول دار‌ها کرونا نمی‌گیرند؟ /انتظارات واکسیناسیون مردم را جدی بگیریم/دو ویژگی سفر پاپ به عراق
غرب زده نیستیم، ولی اکنون در این کشور‌ها دیگر تست پی سی آر مجوز سفر نیست بلکه گواهی واکسن است که به شما مجوز می‌دهد به شهر و یا کشور دیگر مسافرت کنید. بهرحال آنان با توجه به شروع واکسیناسیون سراسری و پدیدار شدن نشانه‌های مثبت این مهم ترجیح دادند دیگر مجوز‌ها را منوط به تست نکنند بلکه تزریق واکسن به منزله ویزایی است که هر شهروند می‌تواند توسط آن به نقاط مختلف سفر کند.


طبعا در شرایطی که ایران در چنین مرحله‌ای نیست و فاصله دارد نباید با چنین تصمیمات سهل انگارانه‌ای وضعیت را از این بدتر کنیم. هشدار‌های مسئولان وزارت بهداشت اصلا و ابدا با تصمیمات ستاد همطراز و همخوان نیست. وقتی مقام آگاهی می‌گوید ویروس جهش یافته کرونا بسیار مرگبار‌تر است و به جوان و پیر رحم نمی‌کند چرا باید ستاد اینقدر راحت از کنار ماجرا عبور کند؟ گفته می‌شود ویروس جهش یافته فرصت کمی به میزبان خود می‌دهد به طوریکه فرد حتی فرصت حضور در بیمارستان را پیدا نمی‌کند و از سوی دیگر ویروس مذکور چند برابر ویروس اصلی در انتشار، سریع‌تر عمل می‌کند. خب با توجه به این واقعیات هولناک و خوفناک چرا باید ستاد اینقدر کجدار و مریز رفتار کند؟


در ابتدا هم عرض کردم، ستاد متاسفانه آنچنان که باید و شاید به شفافیت اهمیت نمی‌دهد. باید اعلام می‌شد این تصمیمات نصف ونیمه و نه چندان جدی تحت فشار کجاست؟ آیا مسئولان گردشگری، تصمیم گیران ستاد را به این نتیجه رساندند سفر با خودروی شخصی ممنوع باشد و با هواپیما آزاد حتی به استان قرنطینه شده خوزستان؟! نکند صنعت هوایی و ریلی کشور فشاری وارد کرده اند؟ و یا شاید برخی دیگر از نهاد‌ها اراده و حرف خود را به کرسی نشاندند؟ به هر حال شایعه زیاد است.
در نگاه نخست تصمیمات ستاد در مورد سفر‌های نوروزی یک معنی بیشتر ندارد: پول خرج کن هرجا خواستی برو؛ اگر پول نداری پس خانه بشین، زیرا کرونا تمام نشده! اگر چنین نیست شفاف توضیح دهید.


دو ویژگی سفر پاپ به عراق

محمد‌صالح صدقیان طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد به تشریح دو ویژگی سفر پاپ به عراق پرداخت و نوشت: سفر پاپ به عراق، دو ویژگی بسیار مهم داشت؛ ویژگی نخست نمایش امنیت و ثبات در عراق بود و ویژگی دوم دیدار بی‌سابقه پاپ با آیت‌الله سیدعلی سیستانی. در مورد ویژگی نخست می‌توان گفت که این سفر به معنای یک گام عملی برای حمایت از روند سیاسی در عراق محسوب می‌شود. به ویژه نباید فراموش کنیم که سال ۱۹۹۹ پاپ به عراق سفر نکرد، اما اکنون بعد از گذشت ۲۲ سال، با تحولاتی که ایجاد شده است، فرصت برای سفر پاپ فراهم شد. انجام این سفر به معنای نوعی پشتیبانی جدی از روند تحولات سیاسی عراق بعد از صدام است. عراق از سقوط صدام، اشغال خارجی، بحران‌های داخلی و ظهور داعش، حالا بعد از دو دهه، میزانی از آرامش و ثبات و امنیت پیدا کرده است که می‌تواند از یکی از بزرگ‌ترین رهبران مذهبی جهان در خاک خود میزبانی کند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که یکی از مهم‌ترین پایه‌های شکست داعش در عراق، برعهده حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت عراقی بود و این نکته نیز از دید پاپ پنهان نماند، همان‌گونه که رسانه‌ها خبر دادند، پاپ فرانسیس به محض ورود به فرودگاه بغداد در دیدار با هیات استقبال‌کنندگان، هدیه ویژه‌ای به ریان کلدانی، مسوول بسیج مسیحیان حشدالشعبی داد.

پول دار‌ها کرونا نمی‌گیرند؟ /انتظارات واکسیناسیون مردم را جدی بگیریم/دو ویژگی سفر پاپ به عراق

تسبیحی که پاپ شخصا به ریان کلدانی هدیه داد، یک هدیه ویژه بود که به دیگر افراد حاضر در هیات استقبال‌کننده داده نشد. ریان کلدانی، از فرماندهان ارشد حشدالشعبی بود که روابط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس (خداوند رحمت‌شان کند) داشت. این هدیه، نشانه‌ای از آگاهی رهبر مسیحیان، از زحمات حشدالشعبی در حمایت از حق حیات مسیحیان و مبارزه با تروریسم افراطی‌گری بود. ویژگی دوم سفر، دیدار بی‌سابقه آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس بود. این نخستین‌بار است که رهبر کاتولیک‌های جهان با یکی از مراجع ارشد شیعه دیدار می‌کند. من تصور می‌کنم خیلی مهم است که رهبر کاتولیک‌های جهان به نجف می‌رود و در محیطی ساده و مردمی و در خانه‌ای فاقد تشریفات رسمی، به محضر یک مرجع ارشد شیعه می‌رسد. این رویداد برای تشیع و مرجعیت شیعه بسیار مهم بود. ضمن اینکه در خلال مطالبی که از گفتگو‌های این دو رهبر ارشد مذهبی منتشر شده است مسائلی مانند تحریم‌ها علیه شهروندان عادی و مساله فلسطین، موضوع‌های مهمی بودند که مساله بسیاری از مردم منطقه هستند. من تصور می‌کنم مسائلی که در این نشست میان دو رهبر ارشد مذهبی مطرح شد برای مردم جهان عرب و عراق بسیار مهم بود. به تصور من این یکی از مهم‌ترین دیدار‌های بین مذهبی دهه‌های گذشته است که نه تنها برای شیعیان و مردم عراق، بلکه برای همه مسلمانان جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار