نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس گفت: طرح تحقیق و تفحص از انتقال‌های آب بین حوضه‌ای توسط وزارت نیرو با موافقت هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست ارجاع شد.
کد خبر: ۹۴۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 02 March 2021

 

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرداظهار داشت: طرح تحقیق و تفحص از انتقال‌های آب بین حوضه‌ای توسط وزارت نیرو با موافقت هیئت رئیسه محترم مجلس به کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست ارجاع شد.

وی افزود: با مطرح شدن این طرح تحقیق و تفحص و با امضای تعدادی از نمایندگان به کمیسیون تخصصی ارجاع گردید، کمیسیون مکلف است ضمن بررسی نتیجه را حداکثر ظرف دو هفته اعلام نماید. این تحقیق و تفحص بر اساس ماده 212 آیین‌نامه مجلس مطرح گردیده و به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین مباحث مطروحه در این طرح تحقیق و تفحص، گفت: این طرح به انتقال‌های آب بین حوضه‌ای آنچه اجرا شده و آنچه با فشار و لابی به دنبال اجرای آن هستند از جمله گلاب و بهشت‌آباد معطوف است.

راستینه ادامه داد: همچنین سایر طرح‌های انتقال آب که مطالعات زیست محیطی آن‌ها و همچنین بررسی حقوق استان‌های مبدا به ویژه در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان مورد اعتراض می‌باشد و بیش از آنکه نکات فنی تخصصی و نیاز آب شرب مد نظر باشد فشارهای سیاسی و قدرت تاثیرگذارند مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای باید صرفا جهت آب شرب باشد، ادامه داد: حقوق استان‌های مبدا باید رعایت شود چرا که این استان‌ها با توجه به هم‌نشینی با آب و طراحی سند توسعه سرزمینی‌شان بر اساس آب به عنوان مهمترین دارایی آن‌ها صورت گرفته است.

نماینده مردم‌ شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مسائل زیست محیطی که بسیار حائز اهمیت هستند مورد توجه قرار گیرد، اکنون انتقال‌های بین حوضه‌ای آب به علت عدم رعایت مطالعات زیست محیطی آسیب‌های بزرگی را بر کشور تحمیل کرده است.

وی افزود: ریزگردهایی که سالیان زیادی میهمان ناخوانده کشور هستند نتیجه‌ی نادیده گرفتن مطالعات زیست محیطی و عدم توجه به حقوقات زیست محیطی می‌باشد.هرگونه انتقال آب اگر سبب آسیب به سرچشمه‌ها، قنوات و آبخوان‌های استان‌های مبداء شود به شدت می‌تواند آینده آبی کشور را با مخاطره رو به رو کند.

وی عنوان داشت: در بحث انتقال‌های آب باید تا می‌توان آب مورد نیاز جهت طرح‌های توسعه‌ای، صنعت و... جز آب شرب را از محل انتقال آب خلیج فارس یا دریای خزر به منطقه کویر تامین کرد .

نماینده مردم‌ شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، فشار بر آب‌های رودخانه‌ای بدون توجیه درست را آسیب‌ جدی دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل لابی‌ها و فشارهای سیاسی و عدم توجه وزارت نیرو به این مباحث اعتراضات گسترده‌ای در این مورد در مردم استان‌های مختلف به وجود آورده است.مجلس شورای اسلامی موظف است در برابر این حرکت‌های نادرست به صورت جدی وظیفه نظارتی خود را اعمال کند.

وی با اشاره به هدف طرح تحقیق و تفحص از انتقال‌های آب بین حوضه‌ای، گفت: طرح‌هایی که اجرا نشدند اما بدون در نظر گرفتن پیوست‌های زیست محیطی، علمی تحصصی، اقتصادی و اجتماعی و ... تلاش بر اجرای آن‌ها می‌باشد، وزارت نیرو را متوجه این حرکت اشتباه می‌کند و باید بداند این حرکت به مصالح ملی نیست.

راستینه خاطرنشان کرد: باید به یک وحدت رویه در تامین آب پایدار در استان‌های مختلفِ آبی رسید، طبیعتا امروز استان‌های زیادی با تنش آبی رو به رو هستند و باید با اصلاح الگوی کشت، کشاورزی، مصرف و توسعه فضای سبز شهری تلاش کرد تا روند مصرف، مدیریت شود.

نماینده مردم‌ شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: باید چاه‌های غیرمجازی که سبب خالی شدن آبخوان‌های کشور می‌شود متوقف کرد و روش‌های نوین آبیاری جایگزین روش‌های سنتی شود.در این طرح به مباحثی که سبب آسیب به انتقال آب بین حوضه‌ای و آسیب‌های مختلف همچون محیط زیست و حقوق استان‌های مبدا می‌شود، پرداخته خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار