مدیرکل انتقال خون استان قزوین خبر داد:
مدیرکل انتقال خون استان قزوین از کاهش آمار اهدای خون در استان قزوین به دلیل بیماری کرونا خبر داد.
کد خبر: ۹۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 24 February 2021

 

 مریم مدرسی در نشست خبری که پیش از ظهر چهارشنبه در انتقال خون استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه اپیدمی بیماری کرونا سبب شده که اهدای خون به مقدار قابل توجهی کاهش داشته و در سه ماهه ابتدایی سال آمارها منفی ۲۷ درصد بوده و امروز این آمار به منفی ۹ رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اذعان کرد: با این حال دغدغه‌ای برای تأمین خون مورد نیاز استان نداریم ولی میزان خون رسانی به استان‌هایی که معین آنها هستیم و خون رسانی در شبکه ملی توزیع فرآورده‌های خونی کاهش چشمگیری داشته، در حال حاضر بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تولید خون و فراوده های خونی در داخل استان قزوین به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته که کشور و استان ما با موضوع کرونا رو به رو بوده است هیچگاه خللی در تأمین خون استان نداشته‌ایم.

این مسئول عنوان کرد: با وجود پیشرفت‌های علمی تا کنون جایگزینی برای خون به وجود نیامده است و منابع ما تنها اهدا کنندگان هستند که در واقع بخشی زنده‌ای از وجود خود را در اخیار قرار می دهدند و ما از این همراهی و همکاری که همیشه بدون چشم داشت انجام می‌شود تقدیر می‌کنیم.

مدرسی یادآور شد: مانند سراسر کشور در دوران اپیدمی بیماری کرونا مقدار مراجعه به سازمان انتقال خون قزوین کاهش یافت که ما برای رفع این میسئله برنامه‌های مختلف از جملعه پویش‌های متعدد همزمان با مناسبت‌های تقویمی راه اندازی کردیم که به یاری خداوند مورد استقبال قرار گرفتند. همچنین ما در روزهای تعطیل هم به مراجعان خدمات ارائه داده و ساعات خدمات را در مرکز استان افزایش دادیم، مردم هم در نظر داشته باشند که کرونا یک بیماری تنفسی است که ارتباطی با اهدای خون ندارد و برخلاف باور عامه اهدای خون ایمنی بدن را کاهش نمی‌دهد لذا عزیزان می‌توانند با طیب خاطر در مراکز حضور یابند.

وی با اشاره به این نکته که بیشتر اهدا کنندگان خون آقایان هستند ابراز کرد: خوشبختانه میانگین مشارکت بانوان در استان قزوین در موضوع اهدای خون نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و با فرهنگ سازی و تبلیغ صحیح می‌توان مقدار این مشارکت را افزایش داد. در حال حاضر سفیران ما در صنف‌های مختلف، کانون بازرگانی خانم‌ها و حوزه‌های ورزشی این موضوع را پیگیری می‌کنند.

این مسئول توضیح داد: مردم نگران انتقال بیماری کرونا در پایگاه‌های انتقال خون نباشند چرا که در این سازمان پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی با بالاترین حد دقت در خصوص پرسنل و مراجعه کنندگان رعایت می‌شود، ما مرکز درمانی نیستیم که احتمالاً افراد بیمار در آن رفت و آمد داشته باشند، مرکز انتقال خون محلی است که افراد با سلامت کامل به آن مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به خدماتی که مرکز انتقال خون استان قزوین ارائه می‌دهد مطرح کرد: ما در تولید پلاسمای هایپر ایمیون پیشرو بودیم و از ابتدای خرداد این فراورده را تولید کردیم و هم اکنون سه دستگاه این کار را در استان انجام می‌دهد، این پلاسما از افراد بهبود یافته که بدنشان سرشار از آنتی بادی است دریافت می‌شود و طبق پروتکل درمان به بیماران اهدا می‌گردد، ما در خصوص محصول پلاکت فرزیست رشد خوبی داشته‌ایم و این موضوع جز آیتم‌های رشد دار ما است که امسال با رشد ۱۳ درصدی مواجه شده است، این پلاکت برای بیماران سرطانی و هر بیماری که جراحی دارد مورد استفاده قرار می کیرد و بین ۳ تا ۵ روز نیز مهلت استفاده دارد. زمان ماندگاری در کلبولهای فشرده خونی تا ۳۵ روز است و تنها فراورده خونی که تا ماه‌ها در شرایط مطلوب قابل استفاده است پلاسما می‌باشد.

مدرسی تبیین کرد: یکی دیگر از اصلی ترین دریافت کنندگان خون در استان بیماران تالاسمی هستند که خون فیلتر شده و تازه در اختیارشان قرار می‌دهیم و این عزیزان با حضور در مرکز ما را دلگرم کردند، ما توانستیم ۱۰۰ درصد محصول خون فیلتر شده را به آنها برسانیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از پویش‌های پیش رو ولادت امیر مؤمنان است که ما در این روز پذیرای مراجعان هستیم و در این روز خاص با همکاری حوزه هنری به هر مراجع کننده‌ای هم زمان که خون اهدا می‌کنند یک خوش نویسی که هنرمند در همین محل تهیه کرده است اهدا می‌شود.

مدرسی در خاتمه گفت: در حال حاضر روزانه به صورت میانگین روزانه ۱۰۰ مراجع کننده اهدای خون داریم، در تاکستان و قزوین مرکز دائمی اهدای خون دایر است و یک مرکز سیار در بوئین زهرا دایر می‌باشد، همچنین با استقبال مردم آوج و با رایزنی‌هایی که با فرماندار و شورای شهر آوج انجام شده است به زودی یک مرکز سیار در این منطقه هم دایر خواهد شد.

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار