حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خمينی در اجلاس تبيين انديشه هاي امام خمينی(ره) گفت: «حضور در حرم امام (ره) و تجديد ميثاق نمي تواند فقط ظاهري باشد و اي كاش اين حضور همراه با بازخواني بخشي از انديشه‌هاي امام (ره) باشد». وي تأكيد مي كند: مشكل اين است كه از امام (ره) فقط «مي گوييم» در حالي كه بايد « عمل كنيم».

يادگار يادگار امام مطالب خوبي را در اين نشست مطرح كردند و بايد از آن استقبال كرد. اي كاش خود ايشان كه به بيت شريف حضرت امام (ره) تعلق دارند بحث جديد و عميق بازخواني انديشه هاي حضرت امام را در سخنراني هاي خود در دستور كار قرار دهند تا به تعبير سخنان پاياني خود؛ «با اجتهاد در احكام گذشته راهي براي آينده باز كنيم و يك گام به جلوتر برداريم.»*

يكي از مسائل مبتلابه جامعه امروز ما مسئله روابط خارجي و حل مناقشه جمهوري اسلامي با آمريكاي جنايتكار و اروپاي مكّار است. تلاش هاي دولت براي حل اين مناقشه، گفت‌وگو در قالب 1+5 بود كه در جريان و فرآيند گفت‌وگوها به مذاكره مستقيم با آمريكا و رسيدن به پيمان برجام بود. آیا جناب حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اجازه مي دهند با بازخواني انديشه‌هاي امام در مورد سياست خارجي جمهوري اسلامي و نيز نگاه به آمريكا و اروپا و استكبار جهاني معلوم شود كجا ما راه را اشتباهي آمديم و يك نقد درون جناحي در اين باره داشته باشيم. 

جناحي كه از مواضع اين دولت حمايت كرد و در دوره اول و دوم از سياست هاي خارجي دولت به ويژه در حوزه برجام حمايت كرد و آقاي سيدحسن خميني در صف اول اين حمايت ايستاده بود.

كافي است چند جمله امام (ره) را در زير مرور و بازخوانی كنيم.

 

- « ما اين واقعيت را در سياست خارجي و بين الملل اسلامي مان بارها اعلام نموده ايم كه در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و كم كردن سلطه جهانخواران بوده و هستيم».(1)

 

- « ما درصدد خشكانيدن ريشه هاي فساد صهيونيسم ، سرمايه داري و كمونيزم در جهان هستيم ما تصميم گرفته‌ايم با لطف و عنايت خداوند بزرگ نظام‌هايي كه بر اين سه پايه استوار گرديده‌اند نابود كنيم و نظام اسلام رسول الله را در جهان استكبار ترويج نمایيم».(2)

 

- «ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهي و مصونيت كارگزاران آمريكايي حتي اگر با مبارزه قهرآميز هم باشد جلوگيري مي كنيم».(3)

 

- من به صراحت اعلام مي كنم كه جمهوري اسلامي با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه گذاري مي كند.» (4)

 

- «معنا ندارد كه دولت اسلامي ايران با دولتي كه هيچ اعتقاد به اسلام و اخلاق بشريت ندارد در سر ميز اصلاح بنشيند.»(5)

 

- «با صدور انقلابمان كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدي (ص) به سيطره و سلطه و ظلم جهان‌خواران خاتمه مي‌دهيم.» (6)

 

- « ما تحت رهبري پيامبر اسلام اين دو كلمه را مي خواهيم اجرا كنيم نه ظالم باشيم نه مظلوم».(7)

 

- « ملي گرايان بي خبر از اسلام و مصالح مسلمين را از خود برانيد كه ضرر ايشان براي اسلام از ضرر جهانخواران كمتر نيست. اينان اسلام را وارونه نشان مي دهند و راه را براي غارتگري باز مي كنند.(8)

- «بارها گفته ام رابطه ايران و آمريكا رابطه گرگ و ميش است هرگز بين اين دو آشتي نيست.»(9)

 

رئيس جمهور محترم امسال در تجديد ميثاق با امام امت در مرقد مطهر ايشان فرمودند؛ «اگر امام امروز در جمع ما بود چه می‌گفت و چه می‌کرد؟ و اگر امام امروز می‌خواست راه حل بدهد چه راهی ارائه می‌کرد؟»

 

كافي بود شما در استقبال اين سخن خوب و وفادارانه رئيس جمهور به آرمان‌هاي امام (ره) بخش‌هايي از سخنان امام (ره) در مورد سياست خارجي، ديدگاه ايشان در مورد مذاكره با آمريكا و توطئه‌هاي اسكتبار را براي پاسداشت آرمان هاي امام بازخواني مي كرديد.

 

امروز كشور گرفتار يك وعده دولت است كه مدعي بود او توانايي گفت‌وگو با آمريكا را دارد. رئيس جمهور محترم مدعي بود گذشتگان از فنون مذاكره و گفت‌وگو بي‌خبر بودند و نتوانستند در سر ميز مذاكره منافع و مصالح ملي را تأمين كنند. هم او بود كه صريح گفت: از فردای امضاي برجام همه تحريم‌هاي ظالمانه برداشته مي شود.

امروز چند ماه بیشتر به پايان كار دولت مانده، دولت به همه تعهدات برجامي مو به مو عمل كرده اما آمريكاي جنايتكار و اروپاي مكّار كه پاي اين پيمان امضا گذاشتند نه تنها به تعهدات خود عمل نكرده اند بلكه بر حجم تحريم ها و بر قطر تهديدات و توهين‌ها و تحقيرها و نسبت هاي ناروا به ملت ايران افزوده اند.

 

اگر مواضع و انديشه هاي تابناك امام (ره) در اين سال‌ها بازخواني مي شد و مؤسسه نشر و آثار امام خميني (ره) به زعامت جنابعالي آن را درست بازخواني مي كرديد شايد به اين نتايج تقريبا هيچ در برجام نمي رسيديم.

 

اكنون گذشته ها گذشته است و مجلس با مصوبه عزت‌بخش خود درصدد استيفاي حقوق ملت و جبران خسارت‌هاي برجامي است، خوشبختانه دولت محترم هم با همراهي مجلس درصدد اين جبران هستند .اما آن طور كه شايسته است در فضاي حال و هواي رهنمودهاي امام (ره) و بازخواني مواضع امام (ره) در سياست خارجي ادبيات سياسي خود را تنظيم نمي كند.

دولت متأسفانه با ناديده گرفتن نقد مشفقانه دلسوزان سياسي جامعه و عدم اجراي برخي از شروط مجلس، شورايعالي امنيت ملي و نيز شروط رهبري بالاخره زير بار پذيرش برجام رفت به اميد اين‌كه آمريكا از خر شيطان تهديدهاي اقتصادي پياده شود، اما نشد. لذا دولت هنوز اميد دارد آمريكايي ها سر عقل بيايند و روحي به كالبد پوسيده برجام بدمند. بازخواني رهنمودهاي امام در باب شناخت آمريكا و شيطان بزرگ نشان مي دهد اين امر ممكن نيست .

آيا جناب حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در روزهاي پايان اين دولت مي تواند رئيس جمهور را با يادآوري با بازخواني ديدگاه امام (ره) در مورد سياست خارجي از مخمصه يك توافق «بد» نجات دهد و آن را به مدار مقابله شجاعانه با سياست تجاوزكارانه آمريكا برگرداند.

 

جناب سيدحسن خميني در اين سخنراني تأكيد فرموده است: «فرهنگ انقلاب استعمار ستيز و استقلال طلب است؛ فرهنگ انقلاب عزت خواهي و عزت طلبي و عزت مندي است».

 

برجام استعمار ستيزي و استقلال طلبي ايرانيان را در نگاه دوستان و دشمنان اسلام زير سؤال برد و عزت‌خواهي و عزت طلبي ملت ايران را مخدوش كرد. شعار «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» را از شمار شعارهاي ملي حذف كرد. فقط با مقابله صريح با زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و اروپا مي شود عزت گذشته را به دست آورد.

 

اگر به هدايت‌هاي رهبري كه نشئت گرفته از مواضع صريح امام (ره) است توجه مي شد ما سر از بدعهدي و نقض پيمان دشمن در نمي‌آورديم.

آيا حجت‌الاسلام والمسلمين سید حسن خمینی حاضر است با بازخواني انديشه‌هاي سياسي امام در بسط گفتمان امام و رهبري سهم خودرا ادا كند؟

 

پي نوشت:

 

* سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني – سايت جماران – 2/12/99

1 و 2 و 3 و 4 – بخش‌هايي از پيام امام خميني (ره) به مناسبت سالگرد کشتار خونين مكه و قبول قطعنامه 598

5- صحيفه امام (ره) ج 18 ص 168

6- صحيفه امام (ره) ج 20 ص 345

7- صحفه امام (ره) ج 14 ص 85

8- صحيفه نور ج 19 ص 199

9- روزنامه رسالت 29/8/67