این روزها با اوج گرفتن دوباره ی بیماری کرونا و به صدا در آمدن زنگ خطر در کشور، بیش از پیش اهمیت دستگاه های مردم نهاد و خدمات محور برای یاری رسانی به مدافعان سلامتِ مردم بر همگان نمایان شده است.
کد خبر: ۹۴۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹ 19 February 2021

به گزارش تابناک کردستان، با گذشت حدود یک سال از همه گیری این بیماری و علی رغم همه‌ی مشکلات موجود، دانشگاه علوم پزشکی کردستان با کمک سایر دستگاه‌های همسو برای خدمت رسانی به مردم از قبیل جمعیت هلال احمر و بسیج نقش مهم و ارزنده‌ای را در مواجهه با این بیماری بر عهده داشته است.
در این میان نقش جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین دستگاه مردم نهاد کشور، نقشی ویژه و غیر قابل انکاری است.
اگر چه جمعیت هلال احمر از لحظات اولیه‌ی شیوع این بیماری مرگ بار به صورت جدی با اجرای طرح‌های تب سنجی در مبادی ورودی و خروجی شهرها، گندزدایی معابر، توزیع اقلام زیستی و توزیع ماسک و مایع ضدعفونی کننده در بین اقشار مختلف جامعه برای کمک به همنوعان خود مثل همیشه پا پیش گذاشت، اما در واقع پس از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نوع و شکل خدمات رسانی به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
پس از دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب برای ورود جوانان داوطلب در امر مواجهه و مقابله با کرونا، این بار هم داوطلبان، جوانان و امدادگران جمعیت هلال احمر یکبار دیگر به ندای رهبر فرزانه‌ی خود لبیک گفتند و وارد عرصه‌ی خدمات بشردوستانه به مردم شدند.
اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با هدف شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در محلات با همکاری مجموعه بسیج و همچنین طرح‌های آمران سلامت و ناظران سلامت را می‌توان از طرح‌های تاثیرگذار در این حوزه عنوان کرد.
بی شک طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در کردستان که توسط سپاه و با همکاری هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد را می‌توان یکی از طرح‌های ارزشمند در مواجهه با کرونا دانست. هدف از اجرای این طرح شناسایی افراد مبتلا از طریق گروه‌های کوچک و به صورت خانه به خانه و محله‌محور بود و هلال احمر با استفاده از نیرو‌های داوطلب خود توانست نقش به سزایی را در اجرای مناسب این طرح ایفا نماید.
دکتر پیام جلالی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کردستان در این خصوص خاطرنشان کرد: من بار‌ها اعلام کرده ام که همه‌ی افتخارم خدمت به مردم عزیز استان کردستان است و در این راستا از سال گذشته همه‌ی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری جمعیت هلال احمر از جمله ناوگان لجستیک و سایر امکانات مالی را به این مسیر سوق داده ایم.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جمعیت هلال احمر نسبت به سایر حوزه‌ها استفاده از پتانسیل ارزشمند و بالای اعضای داوطلب و ایثارگر هلال احمر است که حاضرند برای خدمت به همنوعان خود همه تلاش خود را به کار ببندند.
دکتر پیام جلالی تصریح کرد: از اواسط سال جاری با فرمان مستقیم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ما هم فراخوانی به همه‌ی اعضای داوطلب دادیم و این عزیزان بمانند همیشه به ندای رهبر فرزانه‌ی خود لبیک گفتند و وارد میدان خدمتگزاری شدند.
وی تاکید کرد: داوطلبان عزیز جمعیت هلال احمر همیشه نشان داده اند که همواره برای کمک به همنوعان خود آماده بوده و حاضر به ارایه‌ی خدمات بشردوستان در هر شرایطی هستند.
دکتر جلالی تصریح کرد: در همه‌ی بحران ها، مخاطرات و حوادث مختلف، امدادگران، جوانان و داوطلبان هلال احمر بدون هیچ چشم داشتی برای خدمت به همنوعانشان ورود کرده اند و در بحث کرونا نیز ما همچنان خود را مکلف به این می‌دانیم که مثل همیشه در کنار مردم باشیم.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کردستان افزود: در این راستا سه طرح مهم خدمات رسانی شهید قاسم سلیمانی، آمران سلامت و ناظران سلامت توسط جمعیت هلال احمر طی یکسال گذشته به مرحله‌ی اجرا در آمده است.

همراهی با دانشگاه علوم پزشکی کردستان
شاید بتوان اقدام جهادی جمعیت هلال احمر کردستان برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی و بدنه‌ی بهداشت و درمان استان را یکی از اقدامات شاخص در سطح کشور دانست.
هلال احمر کردستان برای اولین بار در کشور در یک اقدام جهادی به منظور یاری رساندن به کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان‌های استان کردستان اقدام به فراخوان پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، پرستاران و کادر درمانی از سایر استان‌ها پرداخته و با حمایت مدیران ارشد هلال احمر اقدامات ارزنده‌ای را در این خصوص انجام داد.
دکتر پیام جلالی در این باره گفت: خوشبختانه با حمایت مدیران ارشد جمعیت هلال احمر برای اولین بار در کشور تیم‌های درمانی جمعیت هلال احمر در صف مقدم خدمت به مردم در مراکز درمانی ورود کردند.
وی تاکید کرد: با توجه به فشار شدید به تیم درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، بر اساس فراخوانی که به اعضای داوطلب داده شد، چندین تیم داوطلب متشکل از پزشکان متخصص، پرستاران، بهیاران و کادر درمانی از سوی هلال احمر در بیمارستان‌های استان مستقر شده و در تعدادی از بیمارستان‌های استان به ارایه‌ی خدمت پرداختند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کردستان تصریح کرد: در این طرح بیش از ۵۰ نفر از پزشکان و پرستاران داوطلب از نقاط مختلف کشور به استان آمده و در بیمارستان‌های کردستان به ارایه‌ی خدمات پرداختند.
وی همچنین گفت: ما بر اساس وظایف ذاتی خود که همان خدمات بشردوستانه است، در همه‌ی مقاطع و در هنگام نیاز جامعه به کمک مردم شتافته ایم و برخی بی مهری‌ها و بی انصافی‌ها در نحوه‌ی انجام ماموریت‌های جمعیت نیز نتوانست ما را از تلاش برای رسیدن به اهداف عالی مان دلسرد کند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان همچنین افزود: ما برای خدمت به مردم با خدای خودمان معامله کرده ایم و اعتقاد ما این است که خدا همیشه به خدمتگزاران مردم توفیق خدمت بیشتر می‌دهد.
وی در ادامه نقش داوطلبان هلال احمر در ارایه‌ی خدمات پزشکی و درمانی به بیماران کرونایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در این راستا نیز تیم ۵۰ نفره‌ای از داوطلبان استان به منظور کمک به کادر خدوم درمان در مراکز بهداشتی و درمانی استان مستقر شده و خدماتی از قبیل بیماربری، نمونه گیری، تزریقات و پانسمان را به این عزیزان ارایه نمودند.

خیّرین استان حامی همیشگی هلال احمر
دکتر پیام جلالی در بخش دیگری از سخنانش به همراهی و همیاری خیّرین استان با جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه جمعیت هلال احمر با پشتوانه‌ی یکصد سال خدمات عام المنفعه در کشور از اعتماد عمومی مردم برخوردار بوده و در همین راستا خیرین استان همواره ما را برای کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر یاری رسانده اند.
وی خاطرنشان ساخت: راه اندازی بانک امانات تجهیزات پزشکی در تمامی شهرستان‌های استان به ارزش پنج میلیارد ریال یکی از اقدامات ارزنده است که در این خصوص انجام پذیرفت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر اقلامی از قبیل ۷۰ عدد کپسول اکسیژن، ۱۶ دستگاه ویلچر، یازده دستگاه ساکشن، ۲۶ عدد تخت یک شکن، ۱۲ دستگاه اکسیژن ساز و ۱۳ تخته تشک مواج در بانک امانات تجهیزات پزشکی استان موجود است که در صورت نیاز مورد استفاده‌ی شهروندان قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان همچنین افزود: طی سال جاری با کمک داوطلبان و خیرین محترم استان توزیع بسته‌های بهداشتی، توزیع بسته‌های معیشتی، توزیع لوازم التحریر و یک پروژه‌ی عمرانی جمعا با ارزش ریالی ۲۵ میلیارد ریال در استان به مرحله‌ی اجرا در آمده است.

حوزه‌ی امداد و نجات هلال احمر در هنگام بروز حوادث در کنار مردم است
دکتر پیام جلالی با تشریح خدمات امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر یازده پایگاه امداد و نجات ثابت و ۱۰ پایگاه موقت و پشتیبان در سطح استان به صورت شبانه روز مستقر بوده و آماده خدمات رسانی به هم استانی‌های عزیزمان می‌باشند.
وی تصریح کرد: در این راستا طی سال جاری آموزش امدادگران و نجاتگران عزیز، تجهیز انبار‌های امدادی، نوسازی و همچنین بهینه سازی تجهیزات عملیاتی و لجستیک استان در دستور کاری ما قرار گرفته و خوشبختانه در حال حاضر حوزه‌ی امداد و نجات ما از آمادگی قابل قبولی در سطح کشور در زمینه‌ی مواجهه با مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی برخوردار است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز ما می‌توانند در هنگام بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی با شماره‌ی ۱۱۲ به صورت شبانه روز تماس گرفته و اعلام حادثه کنند و به تبع آن پس از بررسی موضوع، در کوتاه‌ترین زمان تیم‌های عملیاتی ما به محل حادثه اعزام خواهند شد.

تقویت توان عملیاتی امداد و نجات استان
دکتر پیام جلالی همچنین در مورد تقویت توان عملیاتی امداد و نجات استان گفت: چابک سازی و بالا بردن کارایی تیم‌های عملیاتی استان همواره در دستور جمعیت هلال احمر قرار داشته و در همین راستا طی سال جاری مراحل بکارگیری و استخدام امدادگران با درجه‌ی ایثار به مرحله‌ی اجرا در امد.
وی افزود: تاکنون از بین امدادگران حایز شرایط بکارگیری؛ در مرحله‌ی نخست مراحل جذب ۲۵ نفر از نجاتگران با تجربه‌ی استان انجام شده و انشاله با تزریق این نیرو‌های تازه نفس، توان عملیاتی استان تا حد قابل قبولی ارتقا خواهد یافت.
دکتر پیام جلالی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان در پایان سخنانش خاطرنشان ساخت: همه‌ی افتخار ما این است که به عنوان خدمتگزار مردم عزیز کردستان در حال فعالیت هستیم و جا دارد به عنوان خادم مردم شریف کردستان عرض کنم که برادران و خواهران آن‌ها در جمعیت هلال احمر مثل همیشه در همه‌ی شرایط بحرانی در کنار مردم خواهند ایستاد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار