مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فعالیت دبیرخانه شهر ملی نمد با همکاری شهرداری شهرکرد گفت: به منظور توسعه فعالیت‌های مشترک و برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد نیز تفاهم‌نامه همکاری بین این ۲ مجموعه به امضا رسید.
کد خبر: ۹۴۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 17 February 2021

 

مهرداد جوادی روز چهارشنبه در آیین گشایش دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد افزود: ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، ظرفیت مناسبی را برای معرفی این شهر در سطح ملی فراهم کرده است و تبدیل این شهر به شهر جهانی نمد، نیازمند همکاری‌های همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری شهرکرد است.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حوزه‌ای فرادستگاهی است، تصریح کرد: شهرداری‌ها در حفظ و نگهداری آثار تاریخی، توسعه رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و توجه به ارتقا و بهبود زیرساخت‌های گردشگری نقش اثرگذاری را برعهده دارند که با افزایش تعاملات و برنامه‌ریزی‌ها می‌توان از ظرفیت‌های شهرداری در این سه حوزه به نحو مطلوبی استفاده کرد.

جوادی اجرای طرح‌های تبلیغاتی و فراهم کردن زمینه معرفی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد به عنوان مرکز استان را ضروری دانست و یادآور شد: تخریب بخشی از بافت تاریخی شهرکرد در سالیان گذشته نیز موجب از بین رفتن انسجام این بافت شده است و هم‌اکنون برخی از تک بناها و راسته‌ها در بافت تاریخی شهر باقی‌مانده است که باید برای حفظ هویت فرهنگی و تاریخی شهر بیش از پیش تلاش شود.

شهردار شهرکرد نیز در این آیین با اعلام آمادگی شهرداری برای عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه‌ای در راستای تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد گفت: برگزاری نشست‌های مستمر کارشناسی و بازدیدهای میدانی می‌تواند فعالیت‌های دوجانبه را تسریع کرده و میسر را برای دستیابی به اهداف هموار کند.

بهادر عبدالغنی به نقش دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و شورای شهر و همکاری هرچه بیشتر این دستگاه‌ها برای تحقق اهداف طرح تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری مشاور طرح تفضیلی برای تغییر کاربری عرصه‌ها و حفظ هویت تاریخی شهر و معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد برنامه‌ریزی می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: تلاش می‌شود در موارد مرتبط با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با اختصاص اعتبارات به موضوع نمد به‌صورت ویژه پرداخته شود.

عبدالغنی، راه‌اندازی بازارچه دائمی در میدان قدس، نام‌گذاری گذر صنایع‌دستی و کوی نمدمالان و اجرای نقاشی‌های دیواری در این زمینه را از برنامه‌های اجراشده در بخش تبلیغاتی و توسعه‌ای هنر صنعت نمد عنوان و تصریح کرد: با راه‌اندازی فرهنگ‌سرای رسانه، برای تولید محتوا در مورد این هنرصنعت برنامه‌ریزی خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست به نقش شهرداری‌ها و مدیرت شهری در توسعه کسب‌وکارهای خرد و حمایت از مباحث فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: ثبت شهرهای ملی و جهانی موجب شکل‌گیری گفتمان‌های جهانی شده و هنرمندان صنایع با عرضه و فروش تولیدات خود و حضور در نمایشگاه‌ها زمینه تبادلات فرهنگی را فراهم می‌کنند.

مهرداد رئیسی افزود: گردش مالی صنایع‌دستی در جهان قابل‌توجه است و می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارزآوری و همچنین معرفی آداب‌ورسوم و باورها و اندیشه‌های ملی و منطقه‌ای استفاده کرد.

وی مباحث مربوط به مدیریت شهری، گردشگرپذیر بودن و برخورداری از جاذبه‌های میراث فرهنگی را از شاخصه‌های در نظر گرفته‌شده برای ثبت شهرها به عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی اعلام و تصریح کرد: برای تبدیل شهرکرد به شهر جهان نمد باید علاوه بر نوآوری در محصولات، توسعه آموزش‌های تخصصی و افزایش کارگاه‌های مرتبط با رشته نمد به موارد مرتبط با مدیریت شهری، گردشگری و فرهنگی نیز توجه شود.

رئیسی یادآور شد: هنرمندان فعال در حوزه نمد استان تاکنون ۲ نشان یونسکو، ۲ دیپلم افتخار و ۱۶ نشان ملی را کسب کرده‌اند و چهار تشکل مرتبط با این هنر صنعت نیز تاسیس و راه‌اندزی شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ثبت شهرکرد به عنوان نقطه جغرافیایی نمد تا پایان امسال، ثبت هنر نمدمالی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، راه‌اندازی مرکز تخصصی آموزش نمد با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را از جمله اقدامات دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد در راستای توسعه این هنر صنعت و ایجاد زمینه‌های لازم برای تبدیل این شهر به شهر جهانی این هنر صنعت اعلام کرد.

وی برگزاری جشنواره‌های سالیانه نمد، راه‌اندازی خانه نمد، ایجاد موزه نمد، تأسیس انجمن فعالان هنر صنعت نمد، انتخاب شعار مناسب برای رویدادهای ملی با محوریت شهرکرد؛ شهر ملی نمد، تعریف نشان و لوگو، برپایی نمایشگاه‌های دائمی عرضه و فروش محصولات نمدی و همچنین فروشگاه‌های هفتگی را نیز از دیگر برنامه‌هایی دانست که باید برای اجرای آن‌ها در دبیرخانه برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایرنا، در این آیین، شهردار شهرکرد به عنوان دبیر دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد معرفی شد و در ادامه نمایشگاهی نیز با محوریت عرضه محصولات نمدی در موزه باستان‌شناسی شهرکرد گشایش یافت.

شهر شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری در مرداد ۹۷ به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسید و هم‌اکنون ۵۰۰ هنرمند در این استان به‌صورت سنتی و نوین به تولید محصولات نمدی مشغول هستند که در سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار محصولات نمدی از این استان به خارج از کشور صادرشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار