تفاهم نامه همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) و پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در زمینه امور پژوهشی و تربیتی امضاء شد.
کد خبر: ۹۴۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 17 February 2021

به گزارش تابناک قم، نشست امضای تفاهم نامه همکاری میان آستان مقدس حضرت معصومه(س) و پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی حرم مطهر و علی اکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در سالن جلسات ساختمان کریمه حرم مطهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رجب اظهار کرد: دفتر مطالعات زیارت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) شکل گرفته و یک کارگروه بین اعتاب در خصوص موضوع زیارت با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شده که می‌تواند با مشارکت پژوهشکده حج و زیارت و اوقاف همراه باشد.

وی گفت: امضای تفاهم نامه به معنای شروع کار است و تلاش جدی می‌طلبد که با همکاری مستمر بتوان بندهای تفاهم نامه را اجرایی کرد و پیشنهاد ما این است که هر دو ماه یک بار نشستی با حضور نمایندگان دو طرف برای پیگیری امور برگزار شود.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نفس کار مشترک مطلوبیت دارد حتی اگر کوچک باشد، تصریح کرد: اگر یک مجموعه، کاری که می‌تواند به تنهایی انجام دهد را به صورت مشترک انجام دهد برکات بیشتری را رقم خواهد زد و همکاری این دو نهاد مقدس زیر مجموعه مقام مقام معظم رهبری می‌تواند برکات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

فعالیت پژوهشکده حج و زیارت در داخل و خارج

در ادامه علی اکبر ضیایی با اشاره به ظرفیت بالای این پژوهشکده در حوزه مطالعات زیارت در دو بعد داخلی و بین المللی اظهار کرد: ما فعالیت‌هایی را با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی داخل کشور در زمینه پژوهش‌های حوزه زیارت آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: در زمینه ادبیات و فرهنگ زیارت نیز در کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان، ترکیه و کشورهای شمال آفریقا همکاری‌هایی را آغاز کردیم و تا یک ماه دیگر یک همایش بین‌المللی در زمینه زیارت در کشورهای شمال آفریقا خواهیم داشت و به دنبال آن چندین جلد کتاب در حوزه فرهنگ زیارت منتشر کرده‌ایم و برخی نیز در حال انتشار است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به بعد دیپلماسی فرهنگی زیارت اظهار کرد: در این بخش هم ما فعالیت داریم و اولین همایش بین‌المللی دیپلماسی زیارت را در هفته جاری در پژوهشکده حج و زیارت با همکاری مؤسسه ابرار معاصر و آستان قدس رضوی و ۱۲ دانشگاه مختلف برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به همکاری پژوهشکده حج و زیارت با آستان قدس رضوی در زمینه موضوعات زیارت و فرهنگ زیارت ادامه داد: به برکت این تفاهم نامه امیدواریم همکاری خوبی با آستان مقدس داشته باشیم چراکه ما همواره خود را مدیون برکات بانوی کرامت می‌دانیم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده مدیر کتابخانه، موزه و اسناد حرم مطهر اظهار کرد: موضوع این تفاهم نامه در زمینه‌های پژوهش کتابخانه‌ای، موزه‌ای و اسناد و امور دیگر پژوهشی است که در راستای اهداف دو مجموعه نیز باشد.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه‌های تربیتی ترویجی مانند برپایی نمایشگاه و مبادله امور فنی و مباحث تخصصی، تبادل تجربیات، معرفی پژهشگر و کارشناس، جلسات همفکری و کارشناسی برای پیشبرد اهداف دو مجموعه و مبادله کتب، نشریات، منابع ارشیوی و امور اسنادی و مواردی که برای تأمین نیازهای پژوهشی لازم است بر اساس این تفاهم نامه همکاری‌های لازم دنبال خواهد شد.

مدیر کتابخانه، موزه و اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: بر اساس این تفاهم نامه در زمینه انتشار کتاب و مقالات علمی دو طرف نیز همکاری‌های لازم را در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) دنبال خواهند کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام علی احمدی با بیان اینکه مجموعه پژوهشکده از زیرمجموعه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و متولی کارهای پژوهشی و تغذیه فرهنگی زائران است، گفت: ما سه حوزه کاری در خارج از کشور شامل حرمین شریفین، عتبات و شامات داریم که در حال حاضر اعزام زائر در تمامی این حوزه‌های تعطیل شده است.

مسئول موزه، اسناد و کتابخانه پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه این پژوهشکده در حال حاضر با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می کند، افزود: جرقه این تفاهم نامه از بازدید معاونت فرهنگی از موزه پژوهشکده حج و زیارت زده شد و با توجه به اینکه سابقه حرم مطهر در موزه داری و کتابخانه و اسناد بیشتر است این تفاهم نامه می‌تواند برای کسب تجربه بیشتر به ما کمک کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار