همت گفت: با همت زنبورداران استان و انجام اقدامات حمایتی، ظرفیت تولید عسل و سایر محصولات وابسته به زنبور در قم رو به افزایش است.
کد خبر: ۹۳۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹ 09 February 2021

به گزارش تابناک قم، علی اصغر همت معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۳۴۰ تن عسل در قم تولید می‌شود که این رقم با تلاش زنبورداران استان و تامین نهاده مورد نیاز آنان همچون شکر رو به افزایش است.

وی افزود: شکر به عنوان مهمترین نهاده مورد نیاز زنبورداران برای آماده سازی کلنی‌های زنبور عسل به منظور زمستان گذرانی، تغذیه بهاره برای تحریک تخم ریزی ملکه و ازدیاد جمعیت کلنی و نیز در مواجهه با بحران خشکسالی و کمبود شهد در طبیعت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در همین زمینه با توجه به عدم بارش باران به میزان کافی و به دنبال آن فقدان شهد گیاهان در تابستان سال جاری، تغذیه کلنی‌ها در قم با مشکلاتی مواجه شد و تامین شکر برای تغذیه دستی کلنی‌های زنبور عسل ضروری و حیاتی به نظر رسید.

همت گفت: بر این اساس با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده، حدود ۴۰ تن شکر برای زنبورداران استان اختصاص یافت و با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران استان در امر توزیع، برای رفع این مشکل و افزایش ظرفیت تولید عسل، اقدام لازم به عمل آمد.

همت ادامه داد: اکنون علاوه بر عسل باکیفیت و مرغوب، سالانه بیش از ۳۷۵ کیلوگرم محصول مهم ژل رویال نیز در قم تولید می‌شود که ارزش‌افزوده اقتصادی بسیار بالایی برای استان به همراه دارد.

وی ادامه داد: حمایت از گسترش سرمایه‌گذاری در صنعت زنبورداری استان، علاوه بر ارائه محصول غذایی سالم و بالا بردن سطح سلامت مردم، موجب افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در بخش کشاورزی قم می‌شود.

شرکت تعاونی زنبورداران قم در زمینهٔ آموزش، تحقیق، ترویج، توسعه، تولید و پخش عمده محصولات طبیعی زنبورعسل و تأمین داروها، مکمل‌ها و لوازم موردنیاز صنعت زنبورداری در سطح استان فعالیت می‌کند.

کلنی‌های زنبور در همه بخش‌های پنجگانه قم شامل کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی توسط زنبورداران استان مورداستفاده قرار می‌گیرند و به‌طور متوسط از هر کلنی ۱۵ کیلوگرم عسل به دست می‌آید.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار