طبق پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو‌های فولکس واگن و زیرمجموعه آن به کشور وارد نمی‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵ 01 February 2021

به گزارش تابناک سمنان  بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بعد از اینکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، اخباری در خصوص مونتاژ و تولید خودروهای خارجی به کشور در فضای مجازی منتشر شد، یعنی در فاصله خیلی کمی، معدود سایت‌هایی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است خودروسازان خارجی به ایران بر گردند، کردند.

برخی از اخبار ادعا کردند که سیگنال‌هایی برای بازگشت خودروسازان خارجی مانند فولکس واگن، بی ام و و رنو ارسال شده است. اما این اخبار، علامت سوال هایی را در ذهن ایجاد کرد مبنی بر اینکه با وجود تحریم ها و ممنوعیت واردات چگونه قرار است خودروسازان خارجی به کشور باز گردند.

این اخبار روی قیمت خودرو و ارز خیلی تاثیر دارد و بازار را دچار نوسان می‌کند. ورود این اخبار به فضای رسانه‌ای نیاز‌مند شفافیت دارد. این خبر سوالاتی را در ذهن ایجاد کرد و همین عامل باعث شد با شخصی که ارتباط نزدیکی با روابط این شرکت دارد، صحبت کنیم. 

 

چطور قرار است خودروسازان دیگر به کشور باز گردند؟

مسیح فرزانه یکی از کارشناسان این صنعت، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است خودروسازان خارجی به کشور باز گردند، آن هم با وجود تحریم‌ها، علامت سوالی در ذهن ها ایجاد شد، اینکه چطور قرار است خودروسازان دیگر به کشور باز گردند؟

او ادامه داد: اینکه می گویند قرار است این شرکت خودروسازی به کشور باز گردد، آن هم در بازاری که سیگنال فروش آنچنانی ندارد ، شک و شبهه هایی ایجاد کرد. شرکت‌هایی مانند فولکس واگن اگر بخواهد با ایران ارتباط بگیرد باید تحریم ها را دور بزند و این شرکت هیچ گاه این کار را انجام نخواهد داد. باید گفت که آلمانی‌ها همه چیز را خیلی خوب مس سنجند و با وجود تحریم ها آنها هیچ گاه این کار را انجام نخواهند داد. 

 این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به واسطه ارتباطات شخصی با آقای دکتر لودوی ( Dr. Christoph Ludewig) مسئوول ارتباطات فولکس واگن، از وضعیت ارتباطی ایران با این شرکت خودروسازی، مطلع شدیم. این شرکت ادعا کرده است که هیچ ارتباطی با ایران ندارند.

خودرو‌های فولکس واگن و زیرمجموعه آن به کشور وارد نمی‌شود

گروه فولکس واگن و تمام برند‌ها به صورت کاملا منطقی و درست و با قوانین بین المللی و صادرات فعالیت را منطبق می‌کند. شرکت فولکس واگن یکی از شرکت هایی است که در لیست تحریم‌های ایالات متحده است. خزانه داری آمریکا بعد از اعمال تحریم ها، شروع به انتشار لیست تحریم‌ها می کند و برخی از شرکت‌ها و افراد در این لیست قرار گرفتند که فولکس واگن بر پایه همین لیست، جزو تحریم‌ها قرار گرفته است و تمام فعالیت را کاملا توقف کرده است.

طبق نامه نگاری‌های آقای کریستوف لوودی با منابع آگاه در ایران، تنها کاری که تاکید کرده است، خیلی نزدیک به نزدیک ارتباطات ایران را مانیتور می‌کند و این شرکت برنامه خاصی برای ورود به بازار ایران ندارند تا زمانی که برنامه برجام جدید داشته باشیم. 

کشور نیاز‌های ارزی مهم تری از واردات خودرو دارد

همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در خصوص وضعیت واردات خودرو و دادن ارز تخصیصی به آن گفت: در حال حاضر کشور نیاز‌های ارزی مهم تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویت‌ها قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.

جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بخشی از درآمد دولت در باب حقوق ورودی خودروهای وارداتی و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم با دقت به این موضوع نگاه کنیم، این میزان تقریبا بالغ بر ۳ هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی که اصلا عدد و رقم آنچنانی نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: فکر می کنم دولت صرفا ردیف بودجه ای درآمدی خود را در لایحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر این بودجه در آمدی محقق نشود آسیب آنچنانی به بخش هزینه ای دولت وارد نکند.  اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یعنی موضوع واردات رو به افزایش رود، درآمد آن را می تواند به درآمدهای غیر قابل شمول اضافه  شود و در بخش های دیگر که کسری وجود دارد، استفاده شود.

دادفر بیان کرد:‌ طرح واردات خودرو  در کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که باید برای رای گیری به صحن بیاید. باید دید نمایندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات رای می دهند یا خیر.

او گفت: اگر نمایندگان مجلس به این موضوع رای دهند، تمام مدارک و اسناد برای تایید باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و آنجا هم باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت.  اگر فرض کنیم آنجا هم تایید شد، از آن پس واردات از نظر قانونی انجام خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: نکته مورد توجه این است که بحث واردات صرفا نمی تواند روی کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن برای فعال شدن فعالان این حوزه منوط به گرفتن تاییدیه‌های قانونی از سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پلیس راهور، رایزنی با طرف های خارجی جهت کسب منابع و مقرره قانونی است، که خود آن یک مقوله جداست و نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده دارد ، دستاورد این طرح را زودتر از نیمه سال ۱۴۰۰ نمی بینم.

دادفر ادامه داد:اینکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جای واردات در خودروسازی خالی است، بسیار مهم و اساسی است.

نکات مثبت و منفی واردات خودرو 

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوع واردات خودرو گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزار‌هایی که می تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازار‌های خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف در توسعه خودرو است.

او ادامه داد: بالطبع ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز به مانند دیگر کشور‌های دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجا است که به خصوص در سال‌های اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیب‌های جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.

گفتنی است؛ حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، همچنان بازار خودرو ایران جای مناسبی برای خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت. کارشناسان خودرو معتقد هستند که برای چینی‌ها بازار ایران خیلی مناسب است، چون قرار داد طولانی مدت با صنعت ایران دارند و قیمت‌ها رقابتی‌تر خواهد بود تا اینکه خوردویی با برند اروپایی بیاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار