مسئول سازمان بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: در استان چهارمحال و بختیاری قاضی مربوط به پرونده‌های دیگر راجع به شکایت رسانه‌ای نظر می‌دهد که شاید سواد رسانه‌ای بالایی نداشته باشد و می‌طلبد در هر دادگستری یک شعبه رسانه ایجاد شود.
کد خبر: ۹۳۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 26 January 2021

 

البرز لله گانی شامگاه دوشنبه در نشست خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان با نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رسانه‌ها و خبرنگاران در هر جامعه‌ای جزو ارکان مسلم دموکراسی و یکی از ارکان رشد و تعالی در هر کشوری هستند، رسانه‌ها پلی بین مردم و مسئولین بوده که مطالبات مردم را به گوش مسئولین و اقدامات مسئولین را به گوش مردم می‌رسانند.

وی بیان کرد: اگر در جامعه‌ای به این قشر رسیدگی و مشکلات آنان برطرف شود قطعا تحقق اهداف والای هر حکومتی سهل الوصول‌تر خواهد بود و اگر هم این قشر به عرصه فراموشی سپرده شود، حاکمیت مشکلات عدیده‌ای پیدا می‌کند.

مسئول سازمان بسیج رسانه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل تحریم‌ها، تصریح کرد: یکی از اقشاری که ضربات سنگینی از این تحریم‌ها خورده است جامعه رسانه است که بسیاری را به ورطه‌ی ورشکستگی رسانده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات گرانی کاغد و مشکلات چاپ، گفت: تعدادی از مشکلات رسانه مربوط به عدم قوانین و یا اصلاح آن‌ها در کشور است و اگر این‌ها حل شوند ، مشکلات حل می‌شود.

للگانی تصریح کرد: امروز با توجه به رسالت خبرنگاران که مطالبه‌گری از مسئولین را بر عهده دارند میزان شکایت از آن‌ها بسیار زیاد است.

وی افزود: متاسفانه قوانین حمایتی از خبرنگاران فراهم نیست، هزینه گرفتن وکیل بالا است و با درآمد ناچیز خبرنگار همخوانی ندارد، در استان ما شعبه خاص رسانه‌ای در دادگاه وجود ندارد و قاضی مربوط به پرونده‌های دیگر راجع به شکایت رسانه‌ای نظر می‌دهد که شاید سواد رسانه‌ای بالایی نداشته باشد که می‌طلبد در هر دادگستری یک شعبه خاص رسانه ایجاد شود.

مسئول سازمان بسیج رسانه استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: عدم وجود مطالبه‌گری درست و پیش دستانه از مشکلات امروز است، رسانه‌های باید پیش بینی و پیشگیری کنند که این نشان دهنده تحلیل درست است و باید بتوانند مسئولین کشوری و استانی را مطلع کنند.

وی با اشاره به نبود سازمان‌های حمایتی در کشور، بیان کرد: امروز یک سری موسسه‌های غیردولتی مثل خانه مطبوعات در کشور وجود دارد اما در طول سالیان گذشته ثابت شد که علیرغم زحمات زیاد آن‌ها نتوانستند از رسانه‌ها به خوبی حمایت کنند.

مسئول سازمان بسیج رسانه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وابستگی رسانه‌های چاپی به آگهی‌های ادارات و کارخانجات، خاطرنشان کرد: میزان آگهی‌ها پایین آمده است که موجب دوچندان شدن مشکلات رسانه مکتوب شده است، عدم نیاز به اخذ مجوز جهت راه اندازی کانال یا گروه هم از جمله مشکلات دیگر می‌باشد.

لله‌گانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای مهم و اساسی جامعه تشکیل سازمان نظام خبرنگاری است که اگر استارت این کار در مجلس زده شود اکثر مشکلات به خودی خود برطرف می‌شود چرا که این سازمان قوانین دارد و می‌توان از این سازمان مطالبه کرد.

سید مرتضی فیاضی، مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری در ادامه بیان کرد: یکی از دغدغه‌های رسانه‌ها در استان کم برخوردار چهارمحال و بختیاری بحث معیشت آن‌ها است که امروز با یک حق‌التحریر ناچیز امرار معاش می‌کنند، بهتر است قبل از هر چیز اعاده کرامت و شرافت انسانی را داشت.

وی ادامه داد: این شغل سخت و زیان آور است و باید در خصوص بحث معیشتی آن‌ها فکری کرد، یکی از مهمترین ابزار حفظ تعامل با رسانه‌ها ایجاد پاتوقی برای آن‌ها است و خوشبختانه با همت مسئولان دفتر خانه مطبوعات افتتاح می‌شود که اصحاب رسانه مراجعه کنند و مشکلات آنان برطرف شود.

مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری گفت: در خصوص دو مسئله ورود پیدا کرده و نتایج خوبی گرفته شد؛ زمینی برای ساخت خانه مطبوعات استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اخذ شد و اعتبار اولیه هم تخصیص یافته است که وجود یک مرکز برای خبرنگاران می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

فیاضی افزود: در این مدت دو تعاونی تشکیل شد، از جمله تعاونی مسکن خبرنگاران و دیگری صندوق اصحاب رسانه، که امروز نزدیک به 60 نفر از خبرنگاران عضو این صندوق هستند و 66 نفر تعاونی مسکن عضو دارد منتهی باید بحث استعلامات صورت گیرد.

یزدان یگانگی، مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان نیز در این جلسه گفت: فضای مجازی قدرت زیادی دارد و مشکلات فضای مجازی استان قسمتی از آن کشوری و قسمت دیگر آن فرهنگی است، در استان ما فضای مجازی را هر کس به سمت خود می‌کشد و هر کار می‌خواهند انجام می‌دهند و کسی جوابگوی آن‌ها نیست که باید در حوزه نظارتی به صورت جدی وارد شد.

وی با اشاره به کم رنگی اقتصاد دیجیتال در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: کسب و کار فضای مجازی در استان جدی گرفته نمی‌شود و مغفول واقع شده که باید به این مورد هم توجه ویژه شود.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: داشتن چشم انداز و برنامه در رابطه با فضای مجازی بسیار مهم است و این کار در استان در حال انجام است تا یک چشم انداز 5 ساله داشته باشیم و با توجه به قوانین در سطح استان برنامه داشت و به این وضعیت سر و سامان داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار