دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از سفر هیات تجاری و اقتصادی استان «حلبچه» عراق به کرمانشاه خبر داد و گفت: این هیات روز چهارشنبه این هفته (۸ بهمن) به کرمانشاه می‌آیند و تا روز جمعه (۱۰بهمن) در استان حضور دارند.
کد خبر: ۹۳۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 25 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«داریوش پناهی» با بیان اینکه این هیات تجاری به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی حلبچه و حضور اعضای هیات رییسه اتاق و جمعی از بازرگانان این استان به کرمانشاه سفر می کنند، افزود: هدف از این سفر توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری بین 2 استان است.

به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه، توسعه همکاری اقتصادی بین 2 طرف خصوصا در بُعد توریسم درمانی بسیار مورد تأکید است.

پناهی از حلبچه به عنوان یک استان مهم و تأثیرگذار عراق یاد کرد که باوجود داشتن 2 مرز مشترک «شوشمی» در شهرستان پاوه و «شیخ صله» در شهرستان ثلاث باباجانی با کرمانشاه، تقویت ارتباط با این استان ضروری است.

وی بازدید از برخی واحدهای صنعتی، بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه، دیدار با استاندار و مسوُولان اقتصادی و همچنین نشست با فعالان اقتصادی کرمانشاه را از جمله برنامه‌های سفر این هیات اقتصادی به استان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

استان حلبچه عراق هم مرز با منطقه اورامانات استان کرمانشاه است. بازارچه‌های «شوشمی» در بخش نوسود شهرستان پاوه و «شیخ صالح» در شهرستان ثلاث باباجانی از بازارچه‌های قدیمی منطقه اورامانات محسوب می شوند که اگرچه مبادلات اقتصادی در این ۲ بازارچه در طول سال‌های اخیر همواره با فراز ونشیب هایی روبرو بوده اما جزو بازارچه‌های رسمی کشور محسوب می‌شود و فعالیت های اقتصادی در آن انجام صورت می‌گیرد.

بازارچه مرزی شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است. این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قراردارد. کالاهایی همچون میوه، سیمان،گیوه، نان برنجی و صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می‌ شود. این بازارچه مرزی موجب ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و رونق تجارت و کسب و کار در شهرستان پاوه شده است.

بازارچه مرزی شیخ صالح نیز در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و از بازارچه های رسمی کشور می باشد که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی و جوار روستایی به همین نام در محوطه پلکانی شکل و در فضایی به مساحت بیش از چهار هکتار قرار دارد. این بازارچه در صورت تعریض و بهبود جاده می تواند از فعالیت قابل توجهی در امر صادرات کالا برخوردار شود.

اورامانات منطقه‌ای در شمال غربی استان کرمانشاه متشکل از شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت از مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته‌ غرب کشور است که دولت با ایجاد، تقویت و توسعه بازارچه‌های مرزی به دنبال رونق اقتصادی این منطقه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار