فرهاد همتی در گفتگو با تابناک:
مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه از ورود ١۶ هزار و ۵٠٠ تبعه خارجی از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا کنون به استان کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ 24 January 2021

فرهاد همتی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: از دهه ۵۰ به بعد به دلیل بحران‌ها اجتماعی و همچنین بحران‌ها خاص منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و تحولاتی که در دولت و رژیم بعث عراق وجود داشت در مجموع پذیرای حدود ۸۰۰ هزار نفر از اتباع عراقی بودیم.


وی افزود: همچنین در مقاطع مختلف از دهه ۵۰ شمسی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی)، زمان وقوع جنگ تحمیلی، بحرانی موسوم به جنگ خلیج فارس و بحران داخلی حوزه اقلیم کشور عراق، نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از اتباع عراقی و ملیت‌های مختلفی که مقیم کشور عراق بودند از مرز‌های غربی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده و به مدت دو سال پذیرای آوارگان و پناهجویان بودیم.


مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در مجموع از ابتدای جنگ تحمیلی تا کنون بالغ بر ۱۶ هزار ۵۰۰ نفر اتباع دارای کارت پناهندگی، داخل مهمان شهر‌ها و بزرگراه‌ها ساکن بودند و نزدیک به ۴١ یا ۴٢ سال در استان کرمانشاه افتخار خدمات دهی در قالب ٧ اردوگاه و مهمان شهر به پناهجویان را داشتیم. پس از وقوع جنگ و بمباران حلبچه آوارگان و پناهجویان به استان کرمانشاه با تمرکز بر شهرستان سنقر (دارای مهمان شهر)، جوانرود، صحنه، کنگاور و هرسین وارد شدند. همچنین پس از بحران خلیج فارس و بحران داخلی عراق حدود ۵۰ هزار نفر در شهر سرپل ذهاب اقامت داشتند.


این مسئول اضافه کرد: آمارِ مذکور بیان کننده تعداد مهاجرینی است که در مقاطعی یک و نیم تا دو ساله در استان کرمانشاه سکونت اختیار کرده و بعد به دلیل عادی شدن شرایط داخلی کشور عراق به تدریج بازگشتند، بخشی هم به عنوان اتباع مقیم هستند به این دلیل که با زنان ایرانی ازدواج کرده و حاصل این ازدواج فرزندانِ مقیمی است که به هیچ وجه قصد بازگشت به کشور عراق را ندارند.

 

همتی تاکید کرد: بعد از ابلاغ قانونی اعطای تابعیت پس از حدود ۹۰ سال، تغییرات کلی در قانون ایجاد شده که اتفاق خوبی است و باعث شد مشکلات و مسائل چالشی که فرزندان این دسته از افراد با صدور شناسنامه تا این تاریخ با آن مواجه بودند، حل شود، پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده همه فرزندان تعیین تکلیف شده و تابعیت اقامت و شناسنامه ایرانی به آن‌ها تعلق گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار