مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هیچ مجوزی از سوی محیط زیست بدون انجام گزارش‌های ارزیابی صادر نمی‌شود، گفت: تمام واحدهای صنعتی مطابق با قانون هوای پاک ارزیابی خواهند شد.
کد خبر: ۹۳۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 22 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«فریدون یاوری»افزود: در مرحله امکان سنجی، گزارش ارزیابی پروژه‌های عمرانی قبل از عملیات اجرایی انجام می‌گیرد و تمام استانداردهای محیط زیستی باید از سوی مجری پروژه رعایت و و باید مطابق با ضوابط و قانون، پروژه را پیش ببرد.

وی همچنین از هم افزایی مناسب بین محیط زیست و دستگاه‌های صدور مجوز استقرار خبر داد و گفت: در ۱۰ سال اخیر تاکنون مجوز هیچ پروژه ای در استان بدون انجام گزارش ارزیابی زیست محیطی صادر نشده است.

محل جدید دفن پسماندهای پزشکی تعیین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت دفن پسماندهای پزشکی و خانگی استان نیز گفت: تمام بیمارستان‌های سطح استان به سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مجهز هستند و پس از بی خطرسازی با سیستم های غیرسوز در محل‌های خاص و از پیش تعیین شده دفن می‌شوند.

یاوری افزود: مکان یابی محل جدید دفن پسماندهای پزشکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعیین و گزارش ارزیابی زیست محیطی آن تأیید و مجوز مربوطه صادر شده است.

او گفت: انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی هر چه سریعتر مراحل اداری پروژه را به اتمام برساند تا پسماندهای پزشکی پس از انجام بی خطرسازی در محل جدید دفن شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در خصوص پسماندهای ویژه استان نیز گفت: به دلیل فقدان اعتبار موردنیاز تاکنون در استان مکانی برای دفع و دفن این پسماندها در نظر گرفته نشده است؛ اما در سال جاری از محل سرجمع اعتبارات پژوهشی استان ۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص و مطالعات مربوطه توسط دانشگاه رازی آغاز گردید.

وی همچنین گفت: برخی از افراد مسوول در شهرداری‌های استان که در زمینه مدیریت پسماند عملکرد مناسبی نداشته‌اند به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

صنایع آلاینده مشمول قانون تجمیع عوارض خواهند شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در ادامه در خصوص پایش صنایع استان و آلایندگی آنان، توضیح داد: کارشناسان ما در طول سال همواره صنایع استان را مورد پایش قرار می‌دهند که پس از بررسی میزان آلودگی (پسماند، پساب، آلودگی هوا و خاک) مطابق ضوابط و قوانین زیست محیطی برای صنعت آلاینده اخطار و مهلت صادر می‌شود.

یاوری افزود: اگر در مهلت مقرر اقدامی در راستای رفع آلودگی از سوی صنعت آلاینده صورت نپذیرد با آنان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

وی در تشریح قانون مذکور گفت: اگر واحد صنعتی در طول یک فصل آلوده باشد، نام این واحد با لحاظ در فهرست صنایع آلاینده مشمول قانون تجمیع عوارض به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی و سازمان متبوع نیز فهرست صنایع آلاینده را به سازمان امور مالیاتی کشور به منظور اعمال قانون موصوف که شامل دریافت میزان یک درصد مبلغ فروش محصولات آن واحد می باشد، اعلام می نماید.

وی گفت: در سال گذشته ۳۶ واحد صنعتی به صورت فصلی مشمول قانون تجمیع عوارض شدند که این رقم در سال جاری به ۳۴ واحد در طی یک فصل کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، واحدهای صنعتی بزرگ همانند سیمان غرب، سیمان سامان و پتروشیمی کرمانشاه به صورت آنلاین و لحظه ای رصد می‌شوند.

وی در ادامه از معرفی پنج واحد صنعتی استان به صندوق ملی محیط زیست برای احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست وجوه واریز شده به این صندوق مستقیماً صرف حفاظت از محیط زیست مانند احداث سیستم‌های کنترل آلودگی، مدیریت پسماندها و سایر موضوعات مشابه خواهد شد.

وسعت مناطق تحت حفاظت استان ۱۶۱ هزار هکتار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص مناطق حفاظت شده استان نیز گفت: وسعت مناطق تحت حفاظت استان حدود ۱۶۱ هزار هکتار است که تقریباً ۷/۶ درصد عرصه‌های استان را تشکیل می‌دهد.

یاوری افزود: درصددیم که با ارتقاء سایر مناطق بکر مانند منطقه امروله و دالاخانی در سنقر، قراویز در سرپل‌ذهاب و زله‌زرد در گیلانغرب این میزان را به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

وی همچنین در خصوص میزان شکار و صید در استان گفت: خوشبختانه براساس پایش های صورت گرفته از سوی سازمان متبوع، استان کرمانشاه جزء استان هایی است که کمترین میزان تخلف شکار و صید در آن ثبت شده است.

یاوری در ادامه با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی است افزود: همه ما در قبال محیط زیست مسوولیم و برای حفاظت از آن باید از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.

وی افزود: خوشبختانه در سال جاری تفاهم نامه های آموزشی بسیار خوبی با اداره کل آموزش و پرورش استان، ائمه جمعه و جماعات، هیأت کوهنوردی استان و سایر ادارات داشته‌ایم که می تواند نقش بسیار مهم و بسزایی را در تنویر افکار عمومی به منظور حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و محیط زیستی استان داشته باشد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار