رییس اداره نظارت برحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ؛
رییس اداره نظارت برحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: سرشماری از گونه های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان تا اواخر بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.
کد خبر: ۹۳۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 20 January 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ اکبر محمدزاده اظهار داشت: سرشماری از پرندگان مهاجر به صورت سراسری از نیمه دی ماه شروع شده و تا ۲۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و در استان ایلام به علت اینکه پرندگان دیرتر رسیدند سرشماری از این وحوش تازه آغاز شده است.

وی افزود: این پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر نیمکره شمالی زمین به مناطق گرمسیر استان ایلام مهاجرت کرده اند و زمستان گذرانی آنها بسته به میزان سرمای هوا به طور معمول تا اواخر اسفند ماه که هوا رو به گرمی می گذارد، ادامه خواهد داشت.

محمدزاده یادآور شد: این پرندگان از نوع آبزی و کنار آبزی هستند و در جوار رودخانه ها، دریاچه پشت سدها، تالاب ها و آبگیرهای استان در مناطق گرمسیر و معتدل زمستان را سپری می کنند و سرشماری زمستانه نیز به این پرندگان اختصاص دارد و در فصل بهار نیز سرشماری از پرندگان مهاجر خشک زی انجام می شود.

وی در مورد آنفلوآنزای فوق حادپرندگان مهاجر هم گفت: در سال های اخیر هیچ گونه موردی از این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده و امسال نیز قبل از شروع مهاجرت پرندگان برنامه های مدونی با مشارکت دامپزشکی و محیط زیست انجام گرفته است تا شیوع این بیماری در بین پرندگان بومی و محلی و مهاجر مدیریت شود.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه آثاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برنامه ها و اقدامات اجرایی برای کنترل و مبارزه با این بیماری و جلوگیری از سرایت و گسترش آن در دستور کار است.

محمدزاده در مورد حفظ امنیت و حراست از زیستگاه های پرندگان مهاجر هم تاکید کرد: محیط بانان و گروه های گشت و پایش، رصد زیستگاه های پرندگان مهاجر و امنیت آنها را در برابر شکارچیان تشدید کرده اند تا این پرندگان از گزند شکار و ناامنی مصون باشند.

وی ادامه داد: همه ساله در فصل کوچ زمستانه بین پنج تا ۱۰ هزار گونه مختلف پرنده مهاجر به استان ایلام سفر می کنند که انواع مرغابی، حواصیل، کاکایی و باکلان از مهمترین پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی استان به شمار می روند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار