معاون مقابله، آمادگی و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به فرایند بازپس گیری سوله‌های مدیریت بحران از سازمان ورزش اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج مجموعه در این ارتباط بازپس گرفته شد.
کد خبر: ۹۳۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵ 19 January 2021

 

اسماعیل سلیمی روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران پایگاه های مدیریت بحران که به سازمان ورزش واگذار شده است باید به مدیریت بحران واگذار شود.

وی اضافه کرد: در همین چارچوب از ۵۶ مجموعه ای که به سازمان ورزش واگذار شده و به پایگاه های الزهرا (س) معروف است پنج پایگاه به مدیریت بحران واگذار شد.

سلیمی با بیان اینکه بازپس گیری سایر مجموعه ها نیز در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: البته طبق قراردادی که با سازمان ورزش بسته شده است این ۵۱ پایگاه نیز در زمان بحران از حالت عادی به حالت بحرانی تبدیل می شود و این مجموعه ها از زیرساخت های مناسب برخوردار است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

تشکیل تیم‌های بین‌المللی در حوزه آواربرداری

معاون مقابله، آمادگی و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ماموریت جدید این سازمان برای هماهنگی و سازماندهی تیم‌های بین‌المللی جستجو و نجات شهری در کشور خبر داد.

وی اظهار داشت: سال گذشته در جلسه‌ای مشترک با گروه مشورتی "اینساراگ" که یک گروه بین‌المللی امداد و نجات و جستجوی شهری در سوانح طبیعی و وابسته به سازمان ملل متحد است، مقرر شد تا این گروه که هم اینک در ۳۱ کشور جهان فعالیت دارد، در ایران نیز فعالیت خود را آغاز کند.

سلیمی اظهار داشت: با محوریت گروه‌های بین‌المللی امداد و نجات و جستجوی شهری، می‌توان در بسیاری از حوادث بین‌المللی مشارکت داشت و در عین حال از ظرفیت این گروه‌ها در صورت بروز رخداد طبیعی در کشور نیز بهره‌مند شد.

وی افزود: در این زمینه با هدف تسریع در شکل‌گیری و فعالیت این گروه‌ها در کشور، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حکمی رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را به عنوان متولی و مسئول این امر انتخاب کرد و به این سازمان ماموریت داد تا  به عنوان هماهنگ کننده و مجری، طرح اینساراگ در ایران را پیش ببرد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت تمامی گروه‌های بین‌المللی جستجو و امداد ونجات شهری در کشور با محوریت سازمان مدیریت بحران شهر تهران در حال انجام است، تاکید کرد: گروه بین المللی جستجو و نجات شهری بر پایه الگوهای بین المللی طرحی است که در ایران با هماهنگی کشور اتریش، دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه ملل متحد و همکاری وزارت امور خارجه در حال انجام است.

به گفته سلیمی، در مرحله اول اجرای این طرح سازماندهی ۲ تیم جستجو و نجات شهری برپایه الگوهای بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت و پس از آن جمهوری اسلامی ایران به عضویت کامل تیم های بین المللی امداد و نجات شهری درآمد.

وی ادامه داد: از این پس کشورمان در ماموریت‌ها بین‌المللی نیز حاضر خواهد بود و در صورت نیاز به کمک‌های جستجو و نجات شهری نیز این تیم‌ها از سراسر جهان وارد عمل خواهد شد.

سلیمی اضافه کرد: تشکیل تیم زبده جستجو و نجات در حوزه آواربرداری نیز انجام شده است که این افراد با استفاده از سگ ها و دستگاه ها زنده یاب و همچنین اپلیکشین های موبایلی و اینترنتی، برای جستجو مجهز هستند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل این تیم ها در سه رده سبک، متوسط و سنگین برنامه ریزی شده است که با همکاری کشور اتریش مربیانی قبل از شیوع ویروس کرونا در ایران حاضر شدند و دوره خوبی را برگزار کردند و در شرایط کرونایی نیز دوره هایی بصورت برخط (آنلاین) برگزار شده است.

وی یادآور شد: تامین تجهیزات نیز از اقدامات دیگر در این حوزه بود که فهرست تجهیزات را کشور اتریش برای ما ارسال کرد و برخی از این تجهیزات خریداری شد اما برخی از تجهیزات دیگر نیز باید از خارج کشور تامین شود که در این زمینه نیز باید تلاش هایی انجام داد.

معاون مدیریت بحرات شهر تهران تاکید کرد: به تازگی نیز ۱۸۰ نفر از نیروهای آتش نشانی و هلال احمر را در زمینه آواربرداری و کار با طناب شناسایی و پس از انجام آزمایش های ورزشی و بدنی ۱۲۰ نفر را برای حضور در این دوره آموزشی انتخاب کردیم.

به گفته وی، این دوره آموزشی در هفت هفته انجام می شود که اختتامیه آن در ۲۰ اسفندماه برگزار خواهد شد.

سلیمی همچنین تشکیل 2 کمیته راهبری اینساراگ را از دیگر اقدامات این نهاد اعلام کرد و گفت: برای پیشرفت کار نیز برای سال آینده ۲ میلیارد تومان تجهیزات خریداری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تشکیل گروه های جستجو و نجات شهری بر پایه الگوهای بین المللی «اینساراگ» طرحی است که در ایران با هماهنگی کشور اتریش، دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه ملل متحد (اوچا) و همکاری وزارت امور خارجه در حال انجام است و زیر نظر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت خود را انجام می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار