دی ماه با سردی هوا و تزاید آمار مبتلایان به کرونا برای شهروندان مازندرانی همراه با قطعی های مکرر برق بود،قطعی هایی که حواشی زیادی ایجاد کرد؛ برخی معتقد بودند مزارع استخراج بیت کوین عامل ایجاد افت فشار برق است و برخی نیز کاهش سوخت رسانی به نیروگاه های تولید برق را عامل این قطعی می دانستند.
کد خبر: ۹۳۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 19 January 2021

شهروندان زیادی نسبت ‌به خاموشی‌های مکرر و بدون اعلام قبلی، آن‌هم در فصل زمستان اعتراض و گلایه کردند و خواستار پیگیری مسئولان و نمایندگان مردم برای جلوگیری از قطعی برق گسترده در شهرها شدند.
هرچند علت قطعی برق، کمبود گاز برای نیروگاه های تولید برق به عنوان شده اما این امر کمی تعجب برانگیز به نظر می رسد زیرا در سال های گذشته نیز این شرایط وجود داشت و باید علت کمبود گاز در جای دیگری بررسی شود؛در شرایطی که به دلیل قرمز بودن شهرهای مازندران مردم مجاب دورکاری هستند و دانش آموزان نیز در فضای مجازی مشغول به تحصیل هستند، همچنین در قرار داشتن در شرایط کرونایی و بودن این همه بیمار بستری در بیمارستان ها و منازل به همراه قطعی آبی که در امتداد قطع برق رخ می دهد، قطعی برق بدون اطلاع قبلی برای مشترکین که حق طبیعی آنها است از علت قطعی برق مطلع باشند ضروری به نظر می رسد و این در حالی است که قرمز بودن شهرهای مازندران تمامی اصناف و گروه ها ادارات و دستگاه ها را تعطیل کرده پس مصرف برق کاهشی است و ضرورت تولید بیشتر برای چیست که منجر به قطعی شده است.


در این راستا به‌نظر می‌رسد به دلیل از مدارخارج شدن بهره‌برداری واحد نیروگاهی و تحمیل خاموشی به استان، محدودیت در سوخت‌رسانی به نیروگاه بوده است.

*محدودیتی برای تولید برق نداریم

سید میثم عمادی مسئول روابط عمومی نیروگاه شهید سلیمی نکا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده که نیروگاه شهید سلیمی نکا طبق سنوات گذشته تنها یک واحد آن به دلیل تعمیرات از مدار خارج شده است.

وی گفته، در بحث سوخت نیروگاه هرچند دچار چالش هستیم و نیاز به صرفه جویی مردم در مصرف گاز بوده، اما با تعامل و هماهنگی های صورت گرفته و طی بازدید معاونت عمرانی مقرر شد یک ‌واحد نیروگاه به سوخت گازوئیل مجهز گردد تا مشکل سوخت گاز نیروگاه نیزمرتفع شود، هرچند هزینه گازوئیل کمی گرانتر است.

مسئول روابط عمومی نیروگاه شهید سلیمی نکا ادامه داده که در حال حاضر نیروگاه هیچگونه محدودیتی برای تولید برق در استان ندارد.

* مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز عامل قطعی های برق

فرامرز سپری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از بسته های تشویقی شرکت توزیع نیروی برق مازندران در جهت شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها خبر داد و اظهار کرد: جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، از مهم ترین محورهای تعیین شده برای کاهش مصرف برق و کمک به کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها است.

وی گفت: با توجه به این که مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز به دلیل مصرف بیش از اندازه برق ، سبب تخریب شبکه می شوند نسبت به کشف و جمع آوری این مراکز اقدام خواهد شد در همین راستا افرادی که مراکز غیرمجاز رمز ارز را شناسایی و معرفی کنند با بسته های تشویقی در نظر گرفته شده تقدیر خواهند شد.

سپری در توصیه ای اظهارکرد: مردم نسبت به صرفه جویی در مصرف برق اقدام کرده تا نیاز به تولید بیشتر نباشد و از آنجایی که برق وگاز به هم مرتبط است، دچار افت فشار و یا قطعی گاز خانگی در زمستان نشویم.

*بار روانی ابتلا به کرونا باعث افزایش مصرف گاز شده است

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، نیز پیش ازین مردم را به صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق دعوت کرده و گفت: مازندران به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا نیازمند توجه بیشتر است و شایسته نیست به‌دلیل کمبود گاز و قطع برق و آب، برای مردم و مراکز درمانی مشکلی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سوخت اصلی نیروگاه‌های تولید برق، سوخت گاز است، اظهار کرد: افت فشار گاز باعث قطع برق‌رسانی می‌شود پس صرفه‌جویی مصرف برق و گاز، ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه بار روانی ابتلا به کرونا باعث افزایش مصرف گاز شده است، تصریح کرد: قطع گاز و برق باعث آسیب جدی به مراکز صنعتی و تولیدی می‌شود.

رازجویان با بیان اینکه حدود ۴۸ درصد از مصارف برق و حدود ۷۵ درصد از مصارف گاز در استان مربوط به مصرف خانگی است، گفت: کمبود گاز، باعث عدم تولید برق کافی و در نهایت اختلال آب‌رسانی به منازل و ایجاد نارضایتی را در پی خواهد داشت.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران یادآورشد: در فصل زمستان، افزایش فشار گاز ارسالی به استان مازندران ضروری است، این استان به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا نیازمند توجه بیشتر بوده و به‌ دلیل کمبود گاز و قطع برق و آب ، نباید برای مردم و مراکز درمانی مشکلی ایجاد شود.

همچنین با توجه به حجم گسترده‌ی خاموشی ها در سراسر کشور و مازندران،شرکت توانیر نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده ، به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه ها، خاموشی های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است؛ در این اطلاعیه از مردم همیشه همراه ایران خواسته شد با کاهش حداقل1 تا 2 درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق ،‌ امکان استمرار تأمین انرژی را برای همه هموطنان فراهم آورند.
در این اطلاعیه آمده است خاموشی های ایجاد شده قابل برنامه ریزی از قبل نبوده و تنها با ده درصد کاهش مصرف گاز و برق ،‌امکان استمرار تأمین مطمئن گاز و برق در کشور فراهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، از آنجا که کرونا مدارس و دانشگاه ها را به فضای مجازی کشانده و اکنون اینترنت پای ثابت آموزش است؛ قطعی های مکرر برق سبب شد اختلال در امر آموزش های مجازی رخ دهد،فصل امتحانات دانشجویان نیز همزمان با این قطعی ها صدای این قشر را درآورده و معترض بودند که سرعت پایین اینترنت خود معضلی بزرگ برای امتحانات مجازی بوده و قطعی برق به کلی همین پای لنگ را نیز از کار انداخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار