مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی این استان در خصوص تامین هوای پاک به عنوان یک وظیفه اداری باید عزم جدی داشته باشند.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 18 January 2021

منصور شیشه‌فروش افزود: امسال تا روز ۲۶ دی چهار روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم،  ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۶ روز هوای ناسالم برای عموم داشته‌ایم.
وی با اشاره به نقش مدیریت بحران در هماهنگی و نظارت بر بحران‌های طبیعی، ادامه داد: قانون وظایف هر دستگاه و وزارتخانه را در پیشگیری از بحران‌ها مشخص کرد و به عنوان مثال برای سیل وزارت نیرو با کنترل سدها و ایمن سازی با همکاری شهرداری‌ها، در خصوص زلزله وزارت راه و شهرسازی و در مخاطرات زیست محیطی، سازمان محیط زیست برنامه‌های خود را در خصوص هوای و خاک و آب پاک دنبال می‌کنند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه همه نهادها طبق قانون "هوای پاک" موظف هستند در برابر آلاینده های ثابت و سیال مراقبت داشته باشند، افزود: قانون ۳۸ وظیفه اصلی را در این خصوص برای سازمان‌های مختلف مشخص کرد و نظارت، پیگیری و پایش آن توسط سازمان محیط زیست دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورت خروج از شرایط عادی و در موارد خاص مدیریت بحران به منظور هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، برخی اقدامات کوتاه مدت را پیگیری می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های بلند مدت استان در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا، اظهارکرد: استانداری اصفهان برای اولین بار در کشور ۲ مطالعه را با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه صنعتی در خصوص منابع ثابت و سیار آلاینده و آلاینده‌های گازی و ذرات معلق انجام داد و نتایج آن مطالعات تحویل محیط زیست شد.
وی اضافه کرد: قرار است این مطالعات به راهبرد عملی تبدیل شود تا با جلوگیری از اتلاف وقت و بودجه، برنامه‌های  عملیاتی برای رفع آلاینده‌های اصلی که بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا دارند اجرایی شود.
شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: آلودگی هفته‌های قبل اصفهان به دلیل آن بود که توده‌ هوای سرد و سنگین که در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشت موجب وارونگی دما و ماندگاری آلاینده‌ها شد و این وضعیت حدود یک ماه ماندگاری داشت.
وی با اشاره به تصمیمات مدیریت بحران استان اصفهان در این خصوص تصریح کرد: مجموعه اقداماتی برای کاهش سطح تماس و حضور مردم در شهر و همچنین کاهش منابع آلاینده در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: هنوز محیط زیست گزارشی در خصوص مصرف مازوت ارائه نکرده است.
وی با اشاره به فعالیت ۴۲۳ واحد صنعتی آلاینده در استان اصفهان اظهارداشت: در این مدت این واحدها با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت کردند، محیط زیست در ۲هزار و ۱۵۷  پایش انجام داد که به تعطیلی ۵۲ واحد، تخریب ۱۴ واحد و  اخطار ۶۴۷ مورد واحد منجر شد و حتی بخش‌هایی چون کوره‌های اطراف اصفهان، برخی خودروهای سنگین مانند بونکرهای سیمان کار خود را تعطیل کردند.
شیشه‌فروش افزود: توزیع سوخت پاک و توزیع بنزین یورو چهار و نظارت بر آن، جلوگیری از فعالیت ناوگان حمل و نقل فرسوده، اعمال قانون در خصوص خودروهای دودزا، احداث کمربندهای اطراف شهر به‌منظور جلوگیری از حضور کامیون‌ها در شهر، پیگیری ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی در بستر الکترونیک و فضای مجازی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
وی با اشاره به برخی راهکارهای بلند مدت، اضافه کرد: طرح‌هایی چون بیابان زدایی و کاهش کانون‌های گرد و غبار، احیای تالاب گاوخوی و زاینده رود، نوسازی و حمل و نقل، تسریع خط ۲ مترو، برقی کردن موتور سیکلت‌ها، نوسازی و بهسازی کامیون‌های باری، توسعه سیستم‌های خورشیدی، گاز سوز کردن خودوروهای دولتی، مدیریت انرژی در دستگاه‌ها، پارک‌سوار شدن پایانه‌های مسافری و مدیریت هوشمند در طرح ترافیک اصفهان از اقدامات بلند مدتی است که استان در راستای کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی که گاهی کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در استان شاهد هستیم، وجود واحدهای تولیدی و صنعتی متعدد به گونه‌ای که ۷۰ درصد صنایع در هشت درصد مساحت استان مستقر هستند، وجود ۱۶ کانون گرد و غبار، خشکی زاینده رود از جمله دلایل وضعیت هوای استان اصفهان است‌.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تاکید کرد: خواسته استان از مدیریت کشور و به ویژه سازمان محیط زیست باید نگاه جدی به استان از نظری اعتبارات و حمایت‌های لازم، احیای تالاب گاوخونی و زاینده رود و ارائه حق آبه و کشاورزی به منظور جلوگیری از فرونشست زمین و کاهش کانون‌های گردو غبار و تامین اعتبارات در خصوص افزایش ایستگاه‌های سنجش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار