در پی حوادث شب گذشته و یورش حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، شخصیت‌ها و کشورهای مختلفی به این موضوع واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۹۳۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 07 January 2021

به گزارش تابناک سمنان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  در پی حوادث شب گذشته و یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلفی و همچنین کشورهای دیگر به این حوادث واکنش نشان دادند.

اتحادیه اروپا در واکنش به حوادث آمریکا اعلام کرد: دموکراسی آمریکا تحت محاصره است و باید به نتایج انتخابات احترام گذاشت. 

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا خشونت ها در اين کشور را غیرقابل قبول خواند.

«جیم ماتیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: حمله خشونت آمیز امروز به کنگره، تلاش برای سرکوب دموکراسی آمریکا است. استفاده او (ترامپ) از ریاست جمهوری به منظور نابود کردن اعتماد به انتخابات ما و مسموم کردن احترام ما به شهروندان خود به واسطه مقامات سیاسی جعلی ممکن شده است که با بدنامی زندگی خواهند کرد و از آن‌ها به عنوان بزدل یاد می‌شود.

«بات تامی» سناتور جمهوریخواه از ایالت پنسیلوانیا نیز ترامپ را مسئول اعتراضات واشنگتن دانست و او را فردی عوام فریب خواند.  در واکنش به حوادث رخ داده گفت: ما شاهد ریخته شدن خونهایی هستیم؛ چرا که فردی عوام فریب ترجیح داد تا دروغ منتشر کرده و بی اعتمادی را در میان آمریکایی ها ایجاد کند.

مایک پنس: از این «روز تاریک» در آمریکا ابراز تاسف می‌کنم

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا درپی حوادث خشونتبار شب گذشته و بامداد امروز در واشنگتن، هنگام از سرگیری نشست کنگره این کشور برای تایید آراء مجمع برگزینندگان، این حوادث را یک روز تاریک و سیاه توصیف کرد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در حالی جلسه کنگره را از سرگرفت که حوادث خشونتبار در کنگره را محکوم و از این «روز تاریک» ابراز تاسف کرد. او  بعد از اقدامات خشونتبار بی سابقه در ساختمان کنگره گفت: این‌ها نمایندگان منتخب آمریکا هستند که بار دیگر در همین روز برای دفاع از قانون اساسی گردهم آمدند.

واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به حوادث رخ داده گفت: من تاسف خود را از وقایعی که واشنگتن شاهد ان بوده ابراز می دارم و سیاستمداران می بایستی طرفداران خود را به جلوگیری از خشونت و نیز احترام به روند دموکراتیک ملزم سازند.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به حوادث اخیر آمریکا گفت: آمریکا از فتنه در امان نیست؛ چرا که تمدن‌ها به سبب کمبود دانش از بین نم روند؛ بلکه به سبب ظلم فراوانشان از بین می‌روند. سازمان حاکم در آمریکا با حیله گری بر نادیده گرفتن جامعه خود به سبب جداکردن آن از انسانیت و با هدف به دستخوش قراردادن امنیت و منافع جهان کار می‌کند و زمانی که هر جامعه‌ای انسانیت خود را از دست بدهد، آسیب پذیر می‌شود.

واکنش روسیه به یورش حامیان ترامپ به ساختمان کنگره

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکا دیگر حق ندارد برای دیگر کشورها درباره دموکراسی نطق کند.

وزیر کشور انگلیس: ترامپ باید خشونت ها را در این کشور محکوم کند

وزیر کشور انگلیس اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا باید خشونت ها را در این کشور قاطعانه محکوم کند

وقایع اخیر در پایتخت آمریکا بسیار وحشتناک و تکان دهنده هستند و هیچ توجیهی برای این سطح از خشونت که در واشنگتن به نمایش درآمد، وجود ندارد.

نخست وزیر استرالیا اتفاقات کنگره آمریکا را محکوم کرد

اسکات ماریسون، نخست وزیر محافظه کار استرالیا، اتفاقات کنگره و اشغال آن توسط طرفداران ترامپ را محکوم کرد و خواستار برقراری فوری آرامش و احترام به روند دموکراسی در انتقال قدرت شد. نخست وزیران سابق استرالیا نیز در بیانیه‌ای این اتفاقات را باور ناپذیر، بی سابقه و یک روز سیاه در تاریخ دمکراسی در آمریکا بیان کردند.

اشپیگل: ترامپ کشورش را به آتش کشید

نشریه اشپیگل آلمان در واکنش به آشوب‌های شب گذشته در آمریکا نوشت: شعله اولیه یک رییس جمهور کشورش را به آتش کشید.

واکنش نخست وزیر انگلیس

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در واکنش به حوادث کنگره آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: صحنه‌های شرم آور در کنگره امریکا. آمریکا که طرفدار دموکراسی در سراسر جهان است، اکنون حیاتی است که انتقال قدرت منظم و مسالمت امیزی را شاهد باشد.

واکنش رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز با انتشار ویدئویی در حساب توییتری خود، از خشونت‌های صورت گرفته انتقاد و اعلام کرد به روند دموکراتیک در آمریکا ایمان دارد.

او در این ویدئو گفت: من می‌خواهم تنها از دوستی و ایمان مان به آمریکا بگویم. آنچه امروز در واشنگتن دی سی به وقوع پیوست، آمریکا نبود. قطعا ما به قدرت دموکراسی مان ایمان داریم؛ ما به قدرت دموکراسی آمریکا ایمان داریم.

واکنش نخست وزیر کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در واکنش گفت کشورش عمیقا از وقایع رخ داده در امریکا- نزدیکترین متحد و همسایه خود- آفته و ناراحت است.

نگرانی ژاپن از اغتشاشات شب گذشته در واشنگتن

دولت ژاپن از اتفاقات شب گذشته در آمریکا و حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره ابراز نگرانی کرد. کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن گفت دولت این کشور نگران حمله گروهی از شهروندان آمریکا به کنگره این کشور است و از نزدیک تحولات مرتبط با این موضوع را پیگیری می کند. او گفت: ما درباره حمله به کنگره آمریکا و اخلال در جلسه کنگره نگران هستیم و تحولات مربوط به آن را از نزدیک پیگیری می کنیم. امیدواریم دموکراسی در برابر این شرایط دشوار در آمریکا پیروز شود و به ایجاد صلح و هماهنگی در جامعه آمریکا بیانجامد.

نگرانی ترکیه از تحولات اخیر آمریکا

 به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، وزارت امور خارجه ترکیه و مقامات دیگر این کشور با صدور بیانیه‌ای از اشغال کنگره آمریکا توسط تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کردند. وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرد: ترکیه تحولاتی را که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این کشور روی داد و سرانجام به اشغال ساختمان کنگره توسط تظاهرکنندگان منجر شد، با نگرانی دنبال می‌کند‏. این وزارتخانه همه طرف‌ها را به اعتدال و حسن نیت فراخواند و تاکید کرد: اطمینان داریم آمریکا این بحران سیاسی داخلی را با دوراندیشی پشت سرخواهد گذاشت.

ابراز تاسف نخست وزیر رژیم صهیونیستی از حادثه کنگره  آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حمله به ساختمان کنگره آمریکا را اقدامی شرم آور دانست که باید محکوم شود.

مارین لوپن: ترامپ نسنجیده عمل کرد

 مارین لوپن، رهبر حزب راست گرای افراطی "تجمع ملی" فرانسه در واکنش به بروز خشونت ها در واشنگتن اعلام کرد: ترامپ به پیامدهای اظهارات خود توجهی نداشت و نسنجیده سخن گفت. او پیروزی بایدن را به رسمیت می شناسد.

مقامات اتریش آشوب های آمریکا را تکان دهنده نامیدند

رئیس جمهور ، صدراعظم و وزیر خارجه اتریش شورش در کنگره آمریکا را تکان دهنده و آن را حمله به دموکراسی توصیف کردند.  سباستین کورتس صدراعظم اتریش در صفحه توییتر خود با تکان دهنده نامیدن تصاویر صحنه های شب گذشته در واشنگتن و ابراز نگرانی درمورد حمله به دموکراسی نوشت اکنون باید انتقال قدرت بصورت صلح امیز تضمین شود. آلکساندر شالن برگ وزیر خارجه اتریش نیز گفت آنچه که در واشنگتن رخ داد را بعنوان حمله به دمکراسی محکوم می کنیم.
آلکساندر فان دربلن رییس جمهور اتریش نیز با تکان دهندن توصیف کردن تصاویر شب گذشته در کنگره امریکا در صفحه توییتر خود نوشت: من با نگرانی عمیق حمله ضد دموکراسی را نظاره کردم.

واکنش وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان در واکنش به حمله شب گذشته به ساختمان کنگره و حوادث پس از آن گفت: هواداران ترامپ به زیر پا گذاشتن ارزش‌های دموکراتیک را پایان دهند. دشمنان دموکراسی از دیدن تصاویر واشنگتن، خرسند می‌شوند.

روزنامه لوپاریزین: سلامت روانی ترامپ زیر سؤال رفته است

روزنامه فرانسوی زبان لوپاریزین، چاپ پاریس، در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به خشونت ها در ساختمان کنگره آمریکا نوشت: سلامت روانی ترامپ زیر سؤال رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار