رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تا کنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۹۲۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 04 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس علی‌رضا حیدری، با اشاره به احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، اظهار داشت: تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دیگر استان‌های کشور به تائید رسیده که این موضوع انجام اقدامات پیشگیرانه را جدی‌تر می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه پرندگان وحشی مهاجر را به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: به وسیله پرندگان وحشی مهاجر آبزی، ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق، فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آن‌ها می‌شود، ادامه داد: روستائیان از رهاسازی پرندگان در محیط به‌شدت جلوگیری کنند و از وانتی‌ها دوره‌گرد عرضه ماکیان در سطح روستا‌ها به هیچ وجه خریداری نکنند.

حیدری اضافه کرد: هرگونه تلفات مشاهده شده در پرندگان بومی و همچنین پرندگان حیات وحش منطقه‌ای را که زندگی می‌کنند، به نزدیکترین اداره دامپزشکی منطقه خود و یا سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع‌رسانی کنند.

وی از شهروندان خواست، به هیچ وجه از مرغ‌های که به شکل خیابانی عرضه و کشتار می‌شود استفاده نکنند و گوشت مرغ مصرفی خود را حتما از مراکز مجازی که به شکل بسته‌بندی و دارای شناسنامه مشخص است خریداری و تهیه کنند.

حیدری در پایان، خاطرنشان کرد: پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی باید هشدار‌های مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند و در مرغداری‌ها کنترل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای در این واحد‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها با جدیت رعایت شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار