طرح‌های پژوهشی دکتر صیدی و دکتر حیدری دانشیاران دانشکده کشاورزی، دکتر ثریا رستگار استادیار دانشکده فنی و مهندسی و دکتر نبی شمسایی استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی به عنوان برگزیدگان پنجمین دوره طرح ملی شهید احمدی روشن؛ معرفی شدند.
کد خبر: ۹۲۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 04 January 2021

 به گزارش تابناک ایلام؛حجت‌الاسلام و المسلمین «الله نور کریمی‌تبار» در مراسم  افتتاحیه طرح شهید احمدی روشن  اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها، ثمرات زیادی برای کشور و استان به همراه دارد و ضمن اینکه از توان اساتید مطرح استفاده می‌شود، زمینه آموزش دانشجویان، انجام پژوهش‌های علمی و  تمرین کار کارگروهی در آنان را بوجود آورد

وی با بیان اینکه ایجاد انگیزه در بین نخبگان، اساتید و دانشجویان اهمیت راهبردی دارد، یادآور شد: باید با جدیت در بین نخبگان، اساتید و دانشجویان ایجاد انگیزه کرد، تا ضمن تشویق آنان به کار آموزشی و پژوهشی، زمینه مشارکت بیشتر آنان در طرح‌های پژوهشی کاربردی کشوری و استانی را فراهم آورد.  

نماینده ولی فقیه در استان شهید حاج قاسم سلیمانی را الگویی ناب از امید، اراده و تلاش عنوان کرد و یادآور شد: آن شهید والام مقام با شجاعت، استقامات و سنجش درست واقعیت‌ها نقشه‌های استکبار جهانی در منطقه و از جمله کشور عراق را با شکست روبرو کرد.

دکتر «محمد علی‌اکبری»  رئیس دانشگاه ایلام با تشکر از مساعدت و حمایت‌های همیشگی حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام از جامعه دانشگاهی استان، به افتخارات و کسب عنوان‌های مختلف ملی و بین‌المللی توسط اساتید دانشگاه ایلام اشاره کرد و گفت: با کمال افتخار اعلام می‌کنم که دانشگاه ایلام تیمی تک ستاره نیست، بلکه کلکسیونی از ستاره‌ها با حضور چهره‌های موفق ملی و بین‌المللی می‌باشد، که افتخارات کسب شده در دو ماه اخیر توسط  اساتید دانشگاه سندی بر این مدعاست.

رئیس دانشگاه، افزود: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده رتبه‌بندی دانشمندان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر در نظام رتبه‌بندی ISI یا همان Essential Science Indicators، دکتر علی دانشفر استاد گروه شیمی دانشگاه، به جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان در بازه زمانی ده سال اخیر پیوست و دکتر محمود روشنی استاد تمام و دکتر محسن نیکورزم  دانشیار  دانشگاه، در جمع دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند. همچنین بر اساس ارزیابی بنیاد ملی نخبگان و برحسب فعالیت‌های برجسته آموزشی، پژوهشی و نوآوری، آقای دکتر حمزه صالحی‌پور عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی و خانم دکتر طاهره خزلی استادیار دانشکده علوم پایه  مشمول بهره‌مندی از جایزه ملی «دکتر کاظمی آشتیانی» گردیدند.

علی‌اکبری، تصریح کرد: اساتید دانشگاه ایلام در رقابت‌ سنگین  با چهرهای مطرح دانشگاهی در سطح کشور و جهان، این عنوان‌ها را کسب کرده‌اند و بدین لحاظ موفقیت‌های آنان مایه مباهات است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه، رسالت دانشگاه نخبه‌پروری و دانشمند پروری است، یادآور شد:  برای تحقق این هدف ضمن استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای حمایت از اساتید و دانشجویان، با شایسته‌گزینی سعی داشته‌ایم روند ارتقاء فعالیت‌های آموزشی و پژوهی آنان  را تسریع کنیم و انتظار داریم در آینده شاهد افزایش بیش از پیش موفقیت‌های ملی و بین‌المللی این عزیزان باشیم.

در ابتدای این مراسم  خانم دکتر صالحی‌پور رئیس بنیاد نخبگان استان در سخنانی ابتدا طرح شهید احمدی روشن را معرفی کرد و سپس روند انتخاب طرح‌های برگزیده، مزایا، تسهیلات و شیوه شرکت در این طرح را تشریح کرد.

همچنین در این مراسم دکتر صیدی و دکتر مهدی حیدری دانشیاران دانشکده کشاورزی، خانم دکتر ثریا رستگار استادیار دانشکده فنی و مهندسی و دکتر نبی شمسایی استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، که در پنجمین دوره طرح شهید احمدی روشن،  طرح‌های آنان برگزیده شده، به صورت اختصار به معرفی طرح خود پرداختند.

عناوین طرح‌ها به شرح ذیل اعلام شد:

۱- تشخیص چهره - خانم دکتر رستگار

۲- جمع آوری و احداث باغ منابع ژنتیکی گیاهان زینتی بومی استان ایلام جهت استفاده در فضای سبز شهری - دکتر مهدی صیدی

۳-اثر افزودنی زیستی ریزوباکتر و بیوچار دارواش بر ویژگی‌های اکوفیزیولوژیکی نهال‌های بلوط ایرانی تحت شرایط تنش خشکی – دکتر مهدی حیدری

۴-تعیین  اثر ترکیب تمرینات ورزشی و داروی آنورواستاتین بر میزان ناباوری و عملکرد تولید مثلی موش‌های صحرایی مبتلا به آنفارکتوس میوکارد- دکتر نبی شمسایی

طرح شهید احمدی روشن عنوان طرحی است که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و براساس آن دانشجویان تحت حمایت بنیاد نخبگان با راهبری یکی از استادان دانشگاه و با استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به حل یکی از مسایل واقعی موجود در صنعت کشور می‌پردازند.

دانشجویان کشور در مقطع کارشناسی با معدل بالای ۱۷ و در مقاطع تحصیلات تکمیلی با معدل بالای ۱۸ (با در نظر گرفتن ضریب رشته و دانشگاه) و دانشجویان برگزیده آیین‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹ می‌توانستند در این طرح شرکت کنند.  

کار زیر نظر اساتید خبره و باتجربه، تشکیل تیم‌هایی منسجم از افراد مستعد، استفاده از دانش در حل مسائل جامعه، دریافت کمک هزینه، دریافت امتیاز در فعالیت‌های نخبگانی از مهمترین اهداف و مزایای این برنامه است.

تجربه فعالیت بین‌رشته‌ای در هسته‌های نخبگانی و همکاری با دانشجویان مستعد از رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف، همکاری در مراحل اجرای پروژه‌ای واقعی که بر آمده از مسائل واقعی مبتلابه در صنایع و جامعه است، استفاده از راهنمایی‌های استاد طرح (حس شادی‌بخش یادگیری و پیشرفت …)، هم‌افزایی بین «دانشجو و استاد» و بین «صنعت و دانشگاه»، کسب مهارت‌های اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تحرک اجتماعی، ایجاد انگیزه برای ادامه کار، شروع کارهای مشابه یا راه‌اندازی و رونق بخشیدن به کسب و کاری مفید و همچنین افزایش اعتماد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به برگزیدگان، از دیگر مزایای اصلی این طرح است./ع

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار