امسال گویا تا کنون هیچگونه تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در این تالاب مشاهده نشده و زندگی در آن به طور عادی ادامه دارد.
کد خبر: ۹۲۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 29 December 2020

وجود خبرهای بدی که از سال گذشته از تالاب میانکاله می رسید و مرگ هزاران پرنده مهاجر در آن خبر داغ رسانه ها شده بود اما امسال گویا تا کنون هیچگونه تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در این تالاب مشاهده نشده و زندگی در آن به طور عادی ادامه دارد.

خبر به همین تلخی بود، تلف شدن حدود ۱۵ هزار قطعه پرنده در تالاب میانکاله، موضوعی که معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در دی ماه سال گذشته خبر داده بود.
به گفته این مسئول، تمام فرضیه‌هایی که ممکن بود باعث این رخداد شود، در ۵ سطح آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت ودر اولین سطحی که بررسی کردیم آزمایش در مورد بیماری آنفلوآنزا و ‌نیوکاسل بود که در کمتر از ۲۴ ساعت در سه سطح آزمایش و این فرضیه رد شد.
وی در جمع بندی سخنان خود به این موضوع اشاره کرده بود که، بیش از ۱۹۸ تست نیز انجام شده که عواملی که می‌توانست ویروسی، قارچی و باکتریایی باشد را به‌طور کامل منتفی کرد و براساس یک روش کاملا آزمایشگاهی پیشرفته در آزمایشگاه مرجع ملی مطالعات کار گروهی تست شد، آنچه که باعث این رخداد شده تغییرعوامل زیست محیطی در اکوسیستم بوده است که باعث شده تغییر دما، کاهش اکسیژن و ‌کاهش عمق آب نسبت به سال‌های گذشته در مرداب میانکاله دمای آب بسیار بالا رود و تغییرات اکوسیستم منجر به ایجاد سموم بایتوکسین‌ها که سه دسته هستند، شود.
میانکاله به عنوان یک منبع غنی و استراتژیک، در کنوانسیون بین‌المللی رامسر که حدود ۵۰ سال پیش در شهر رامسر ایران برای حفاظت از اکوسیستم تالاب‌ها تصویب شد به عنوان اولین تالاب ثبت شده و «بهشت پرنده‌نگری ایران» لقب گرفت و به عنوان «پناهگاه حیات وحش» انتخاب شد.
با توجه به اهمیت این موضوع، احمد حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه تشکیل کمیته استانی مدیریت حفاظت و احیای تالاب های این استان که با محوریت بررسی مشکلات تالاب میانکاله برگزار شد، با عنوان اینکه میانکاله در زمره آثار منحصر به فرد بوده و اهمیت جهانی دارد و یک زیستگاه شناسایی شده است، به این نکته اشاره کرده بود که، باید از فراموش شدن این زیستگاه مهم با ارائه اقدامات و برنامه ریزی مناسب جلوگیری کنیم که در این راستا کمیته ای تحت عنوان کمیته حفاظت از تالاب ها تشکیل شده است و در سطح ملی ستاد تالاب ها به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار می شود.
وی با اشاره به این که در استان مازندران این خلاء را احساس کردیم که پایش مستمر باید صورت گیرد و در سنوات گذشته میانکاله تضعیف شده و برخی آسیب ها و خسارات به این تالاب وارد شده است، اظهار کرده که، این به آن معنا نیست که اقدامی در این سال ها صورت نمی گرفت بلکه برای تشدید همکاری ها در جهت احیا و صیانت از این تالاب و زیستگاه مهم است.
حسین زادگان به این موضوع تاکید کرده بود که، تالاب میانکاله نیازمند توجه بیشتر از گذشته است، در کنار تجهیز امکانات باید اعتبارات استانی و ملی را هم اختصاص دهیم و دنبال کنیم.
به گزارش ایسنا، درست است که سازمان دامپزشکی اعلام کرد که «سم بوتولیسم» علت تلف شدن پرندگان مهاجر در میانکاله است اما بعضی متخصصان و فعالان محیط زیست معتقدند که آلودگی آب و برخی عواملی که هنوز بررسی نشده علت مرگ و میر بی‌سابقه پرندگان در این منطقه بوده است و از سوی دیگر این گونه‌های مهاجر را قربانی تضاد منافع می‌دانند.
با این وجود، مدیر کل دامپزشکی مازندران، روز گذشته در حاشیه بازدید از این تالاب اظهار کرد: خوشبختانه تا کنون هیچگونه تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب میانکاله مشاهده نشد و رصد و پایش تالاب های استان توسط اکیپ های دامپزشکی به اتفاق کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست همچنان بصورت روزانه انجام می شود.
سید حسین رضوانی در ادامه گفته که، تالاب‌های استان مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله و مجموعه تالاب های فریدونکنار به لحاظ شرایط محیطی و قرارگیری در یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت پرندگان، جزء مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان به لحاظ تنوع گونه ها و جمعیت آنان در کشور هستند که هر ساله دامپزشکی با همکاری حفاظت محیط زیست از نظر وقوع بیماری و یا تلفات احتمالی این جمعیت را رصد می کند.
وی تصریح کرد: علیرغم همکاری خوب این دو دستگاه اجرائی، متاسفانه بعضا شاهد شکار و عرضه این پرندگان در بازارهای محلی استان هستیم که انتظار داریم با توجه به احتمال ابتلای این پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مردم این استان، همچنان توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند و به منظور حفظ سلامت خود از صید، شکار، خرید و فروش آنان پرهیز کنند.
به گزارش ایسنا، از ۱۰۰ گونه پرنده تالابی در میانکاله حدود ۲۰ گونه مانند طاووسک، انواع یلوه‌ها و انواع کشیم از پرندگان تالابی بومی و ۸۰ گونه تالابی مهاجر تابستان گذران، زمستان گذران و عبوری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار