ایران از جمله کشورهایی است که 61 درصد مساحت آن در اقلیم خشک و فرا خشک قرار گرفته و بیش از 20 درصد آن را بیابان تشکیل می دهد.
کد خبر: ۹۲۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 28 December 2020

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: استان ایلام با دو میلیون هکتار مساحت که قریب یک میلیون و هفتصد هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی و حدود 21 درصد آن را اراضی بیابانی تشکیل داده است.

بیابان زایی از مهمترین معضلات زیست محیطی است که در گسترش آن عوامل متعددی دخیل بوده که از اهم آنها بروز سیلابهاست؛ سیلابهایی که ساده ترین روش مهار آنها اجرای طرحهای آبخیزداری است که علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک نقش مهمی در تغییر اکوسیستم طبیعی و تعدیل آب و هوا را ایفا می کند.

احمدعلی محمدی آبخیزداری است،کشاورز زاده در روستای آبطاف سفلی از توابع بخش کلات مورموری شهرستان آبدانان که توانسته با خلاقیت خود بخش وسیعی از بیابانهای جنوب آبدانان را به یک اکوسیستم طبیعی تبدیل کند.

وی که از کشاورزان منطقه است می گوید پیشه کشاورزی در کنار تحصیلات مرتبط(کارشناس زمین شناسی) این علاقه را در من ایجاد کرد که در جهت جلوگیری از فرسایش خاک و مهار سیلابها که از دغدغه های مهم زندگیم بود کاری انجام دهم. به همین خاطر در سال 89 برای اولین بار در یک حوضه ی آبخیز و مستعد طرح آبخیزداری مکانیکی را به مرحله اجرا درآوردم.

او ادامه داد: در راستای مهار سیلابها و جلوگیری از فرسایش خاک با نگرش بومی محلی تا کنون سه سازه خاکی را احداث که بیش از یک میلیون مترمکعب آب و رسوب ذخیره سازی که نقش بسیار مهمی در احیای محیط زیست ایفا و باعث تلطیف هوا، تنوع زیستی موجودات، پرورش انواع آبزیان گرمابی، رویش درختچه های گز و بید و نیزارهای انبوه، آبشخوری برای حیوانات و نیز زمینه کشت گل گاوزبان را در منطقه فراهم آورده و از همه مهمتر باعث ایمن شدن اراضی کشاورزی پایین دست شده است.

محمدی به اشتغالزایی ناشی از این طرح اشاره و می گوید در این سازه های آبی بیش از 6 هزار قطعه انواع ماهیهای گرمابی پرورش و 30 هکتار از اراضی کشاورزی دیم احیا و زمینه را برای اشتغال پایدار روستایی فراهم می کند.

وی با بیان این جمله که "آبخیزداری هزینه نیست بلکه سرمایه است " گفت: همه سازه ها با سرمایه خود و کمک خانواده انجام دادم؛ لکن در سال جاری سازمان جهاد کشاورزی در راستای ارتقا و ادامه کار اعتباراتی را اختصاص که در صورت تخصیص طرحهای آبخیزداری را در منطقه گسترش خواهم داد. او این نکته را نیز اضافه کرد که در حیطه ذخیره سازی اصولی روان آب های سطحی در نقاط طبیعی آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار دامداران و کشاورزان استان قرار دهد.

این آبخیزدار نمونه ملی به کسب عناوین خود اشاره و عنوان می کند در سال 98 موفق به دریافت تندیس سی و چهارمین جشنواره بخش کشاورزی و منابع طبیعی و معرفی به عنوان آبخیزدار نمونه کشور گشته و همچنین موفق به دریافت لوایح تقدیر از ریاست محترم جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، ریاست جنگلها و مراتع کشور، استاندار ایلام، فرماندار و روسای منابع طبیعی و جهادکشاورزی شهرستان شدم.

وی در پایان گفت با وجود آب کافی و زمینهای مستعد انتظار است دولت با حمایت از کشاورزان زمینه را برای آبیاری بارانی این اراضی فراهم آورد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار