متاسفانه این روزها فیک نیوزها که فاقد سواد رسانه ای هستند با انتشار اخبار کذب و سرقت ادبی خبرنگاران بدون ذکر نام منبع خبر و.. فقط به دنبال جذب عضوهای بیشتر هستند و در مواردی نیز برخی از آنها با معرفی خود بعنوان خبرنگار و با سوءاستفاده از شغل شریف و مقدس خبرنگاری اقدام به نشر اکاذیب، تهدید و یا انتشار اخبار برضد برخی ادارات و... می کنند که می طلبد مسئولان مرتبط از پلیس فتا گرفته تا دستگاه قضا، خانه مطبوعات و ارشاد در استان ایلام در این راستا چاره اندیشی کنند و اجازه جولان به فیک نیوزها به نام رسانه و خبرنگار را ندهند .
کد خبر: ۹۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 27 December 2020

تابناک ایلام ،مجتبی کاور :: انتشار سریع اخبار گوناگون در بستر فضای رسانه های  مجازی سبب شده که مردم به دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز خود  در این فضا باشند و با فراهم شدن شبکه های مختلف اجتماعی در بستر فضای مجازی گرایش مردم به سمت این شبکه ها روز به روز بیشتر می شود، اما ایجاد کانال های گوناگون توسط افراد مختلف بخصوص خبری سبب شده که مخاطبان با چالش های زیادی در خصوص صحت و سقم اخبار مواجه شوند .

بدون شک سرعت، دقت و صحت به عنوان سه عامل مهم در کار خبری مد نظر رسانه های معتبر در کنار داشتن علم و سواد رسانه ای است ، موضوعی که این روزها در کشورما فیک نیوزها خدشه زیادی به اصول یاد شده وارد کرده اند به طوری که بسیاری از افراد بدون داشتن کوچکترین سواد رسانه ای چالش های زیادی از خلا قانونی که در کشور ما وجود دارد در فضای رسانه ای کشور ایجاد کرده اند که این مهم آسیب بسیار زیادی بر پیکر نحیف رسانه ای کشور وارد کرده است.

 حال باید مسئولان وزارت ارشاد برای حفظ و جایگاه رسانه ای کشور و خبرنگارن شناسنامه دار که با تلاش بی وقفه اخبار را با ذکر منبع ، یاداشت و تحلیل با چاشنی سواد رسانه ای تولید محتوا می کنند چاره اندیشی کنند چرا که برابر قانون اساسی مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی تلقی می شوند هر چند تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیای با این اصل در بحث اطلاع رسانی در کشور داریم !

متاسفانه این روزها فیک نیوزها که فاقد سواد رسانه ای هستند با انتشار اخبار کذب و سرقت ادبی خبرنگاران  بدون ذکر نام منبع خبر و.. فقط به دنبال جذب عضوهای بیشتر هستند و در مواردی نیز برخی از آنها با معرفی خود بعنوان خبرنگار و با سوءاستفاده از شغل شریف و مقدس خبرنگاری اقدام به نشر اکاذیب، تهدید و یا انتشار اخبار برضد برخی ادارت و... می کنند که می طلبد مسئولان مرتبط از پلیس فتا گرفته تا دستگاه قضا، خانه مطبوعات و ارشاد در استان ایلام در این راستا چاره اندیشی کنند و اجازه جولان به فیک نیوزها به نام رسانه و خبرنگار را ندهند .

در روزهای اخیر یکی از فیک نیوزها با مراجعه به ادارات دهلران با تهدید مدیر اداره و معرفی خود به عنوان خبرنگار تلاش کرده که خارج از مسیر قانونی اهداف خود را به نام خبرنگار و رسانه پیش ببرد که اقدام این فیک نیوز می تواند زمینه سوءاستفاده از شغل و حرفه خبرنگاری باشد و باید دستگاه های متولی و پلیس فتا در این خصوص ورود کنند و اجازه جولان به فیک نیوزها به نام خبرنگار و یا استفاده از نام رسانه  را ندهند.

ماه گذشته بود که شهبازی رئیس خانه مطبوعات استان با انتشار یک یاداشت با تیتر وقت شناسی و جهت شناسی،  مطلبی را به رشته تحریر در آرود که بازتاب گسترده ای در بین رسانه های رسمی و خبرنگاران داشت و امیدواریم با جدیتی که رئیس و اعضای هئیت مدیره خانه مطبوعات در راستای جایگاه رسانه دارند با هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط ، از جایگاه رسانه و خبرنگاران شناسنامه دار استان دفاع کنند و نسخه فیک نیوزها را با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دستگاه قضا و پلیس فتا با یک برنامه جامع در استان غربالگری  و جمع آوری کنند تا در کشور به عنوان یک الگو تلقی شود که هر شخص و گروهی خاص اجازه استفاده از نام رسانه و خبرنگار را به خود ندهد.

اما آنچه که بسیار مهم می باشد این است که مدیران دستگاه اداری هم باید استعلام لازم از ادارات ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات به عنوان متولی خبرنگاران کسب و اخبار ،مطالب خود را در اختیار رسانه های مجوز دار قرار بدهند و اجازه جولان به فیک نیوزها را ندهند و اگر فیک نیوزها خود را خبرنگار و رسانه معرفی کردند قطعا دنبال اهداف و منافع شخصی و مالی خود هستند و این موضوع را سریعا از طریق پلیس فتا ، و دستگاه قضا پیگیری کنند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار